Anbefalte innlegg

Har et problem.. Bilen lader ikke, eller lader dårlig.. Tror ladelampa er gåen, da den ikke lyser med bare tenning på, og heller ikke etter jeg har kobla fra den blåe tynne ledninga som går på dynamoen (husker aldri hva den heter)..

 

MEN, den "lyser" (veeeeeldig) svakt med motor i gang.. Og fortsetter med det uansett turtall, og bilen lader heller ikke normalt, om den lader i det hele tatt. Har ikke målt noe enda.

 

Kan det være noe med ladereleet, iom. at det faktisk er noe lys i lampa? Eller skal jeg holde en knapp på at ladelampa/dioden er omtrent død.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladelampa er koblet slik at den har jording gjennom dynamoen da motoren er av. Da dynamoen lader sender den strøm ut der det skulle ha vært jording og lampa slukner da den mister jord. Strømmen som sendes til dynamoen kalles magnetiseringsstrøm og hjelper til med å starte ladingen da motoren startes.

 

Tipper det er en diodefeil inne i dynamoen, dynamoreima er slakk eller børstene i dynamoen er utslitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. okei. Skifta dynamo, batteri, reim og alt av kabler (kun nye deler) i sommer og alt har fungert fint til nå, så tviler på slitasje.. Skal ikke nekte for at det er feil med dynamoen som du foreslo, det hender jo med nye deler det og.. : mad : Reima er heller ikke for slakk..

 

Og det var først når ladelampa forsvant at jeg merka på bilen at den ikke ladet.

 

Men når lampa ikke lyser med tenninga på, tyder ikke det på feil med selve lampa?

 

Har også hørt eller lest at hvis lampa ikke lyser når den blå kabeln på dynamoen er kobla fra så er det instrumentfeil..

 

Stemmer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er absolutt ikke noe elektrogeni jeg men,

 

Prøv å ta av den blå ledningen på dynamoen og legg den til jord. Da skal lampa lyse da du slår på tenninga. Gjør den det er alt frem til dynamo i orden.

 

Lampa vil ikke lyse dersom det ikke går strøm fra tenning-lampe-dynamo. Heller ikke hvis dynamoen ikke jorder den da motor ikke går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. okei. Skifta dynamo, batteri, reim og alt av kabler (kun nye deler) i sommer og alt har fungert fint til nå, så tviler på slitasje.. Skal ikke nekte for at det er feil med dynamoen som du foreslo, det hender jo med nye deler det og.. : mad : Reima er heller ikke for slakk..

 

Og det var først når ladelampa forsvant at jeg merka på bilen at den ikke ladet.

 

Men når lampa ikke lyser med tenninga på, tyder ikke det på feil med selve lampa?

Som oftest gjør det det, men ladelampen din lyser jo når motoren går...da kan den jo ikke være defekt...ikke sant.

 

Har også hørt eller lest at hvis lampa ikke lyser når den blå kabeln på dynamoen er kobla fra så er det instrumentfeil..

 

Stemmer dette?

 

Hvis den blå kabelen går inn på D+ på dynamoen din så er dette feil. Ladelampen kan ikke lyse hvis denne kabelen er koblet fra.

 

Hvis du ikke vet hvilke kabler som er hva så må du IKKE koble disse fra mens motoren går eller starte motoren etter at du har koblet fra.

Da risikerer du i verste fall og brenne likeretteren...eller diodebruen som det også kalles.

 

Etter symptomene du beskriver tipper jeg at noen har vasket motoren (les: dynamoen) GODT med frostvæske, spylevæske eller lignende og på den måten ødelagt likeretteren.

Alternativt kan du ha koblet fra ledninger og startet motoren eller koblet vekk ledningene mens motoren har vært i gang.

 

Hvis du VET at du ikke har gjort noe av dette så kan du ta dynamoen med der du kjøpte den eller til et bilelektrisk verksted. De kan da måle dynamoen og se hva som er ødelagt...og høyst sannsynlig fortelle deg hvorfor det hr skjedd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er absolutt ikke noe elektrogeni jeg men,

 

Prøv å ta av den blå ledningen på dynamoen og legg den til jord. Da skal lampa lyse da du slår på tenninga. Gjør den det er alt frem til dynamo i orden.

 

Lampa vil ikke lyse dersom det ikke går strøm fra tenning-lampe-dynamo. Heller ikke hvis dynamoen ikke jorder den da motor ikke går.

 

Okok, skal prøve dette..hvis jeg tør =P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som oftest gjør det det, men ladelampen din lyser jo når motoren går...da kan den jo ikke være defekt...ikke sant.

 

 

 

Hvis den blå kabelen går inn på D+ på dynamoen din så er dette feil. Ladelampen kan ikke lyse hvis denne kabelen er koblet fra.

 

Hvis du ikke vet hvilke kabler som er hva så må du IKKE koble disse fra mens motoren går eller starte motoren etter at du har koblet fra.

Da risikerer du i verste fall og brenne likeretteren...eller diodebruen som det også kalles.

 

Etter symptomene du beskriver tipper jeg at noen har vasket motoren (les: dynamoen) GODT med frostvæske, spylevæske eller lignende og på den måten ødelagt likeretteren.

Alternativt kan du ha koblet fra ledninger og startet motoren eller koblet vekk ledningene mens motoren har vært i gang.

 

Hvis du VET at du ikke har gjort noe av dette så kan du ta dynamoen med der du kjøpte den eller til et bilelektrisk verksted. De kan da måle dynamoen og se hva som er ødelagt...og høyst sannsynlig fortelle deg hvorfor det hr skjedd.

 

Akkurat, det er det jeg også synes er rart (at den lyser litt).. Har ikke vært i motorrommet på flere uker, og dette skjedde i dag.. Kjørte til jobb, alt helt fint..Vanligvis kommer ladelampa opp etter start og jeg må gi litt turtall for at den skal forsvinne og at dynamoen begynner å lade..

 

Men da jeg starta opp bilen etter jobb lyste ikke lampa..tenkte egentlig ikke over det, før jeg satte på vindusviskeren og så at den gikk mye saktere enn normalt..Det var da jeg la merke til at ladelampa hadde et merkelig lys..Den var liksom verken skikkelig tent eller helt av, må legge hodet helt inntil rattet for å i det hele tatt klare å skimte et svakt lys av den..

 

Har også gått over alt av kabler og koblinger + regulator/børster og alt ser fint ut.. Bruker heller aldri å eksperimentere slik med ledninger og så ha motor i gang, men prøvde akkurat det som jeg nevnte tidligere denne gangen da jeg har hørt det en gang tidligere at det er en måte å sjekke lampa på.. Men takk for advarselen, da vet jeg at jeg ikke skal bry meg om å prøve mer på det ;)

 

Men tilbake til problemet.. Det er ikke noe jeg har forårsaket, jeg er ganske blank på motor og slikt, men ikke så blank som du hinter til :P Tror bare jeg må skifte den dioden og se om det hjelper.. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk forresten bytta ladelampa i dag, men til ingen nytte : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta frostvæske på motor idag, men å klarte å få dritten i øyet, munnen og dynamoen:jegerdum:

 

Fikk da disse symtomene som kristoffer nevner, alle strømforbrukere blinker (blir svakere og sterkere) og batterilampa blinker/ lyser svakt.

Kan eg bytte noe i dynamoen eller må jeg bunnskrape lommeboka og kjøpe en ny (4000,-: eek : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da fullt mulig å finne seg en brukt dynamo. www.nbfbildeler.no f.eks. Er vel også mulig å bytte børstebroen i dynamoen, husker ikke i farta hvor man fikk tak i sånt. Sikkert noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men tilbake til problemet.. Det er ikke noe jeg har forårsaket, jeg er ganske blank på motor og slikt, men ikke så blank som du hinter til :P Tror bare jeg må skifte den dioden og se om det hjelper.. :tilber:

 

Det var ikke ment som noe hint, bare en forklaring på hva man ikke skal gjøre og hva som kan skje. Har vært en del borti dette og dette er ting som veldig mange gjør mot bedre vitende.

 

Er nokså sikker på at det er likeretteren som er defekt jeg.

 

Du kan måle diodene, men da må dynamoen først demonteres. Hvis du ikke har noe særlig greie på det selv er det nok best å la det være tror jeg.

Løs likeretter leveres til de aller fleste dynamoer og ligger på alt fra ca. 200,- og oppover til bortimot 1.000,- avhengig av type og modell.

 

Sjekk med ditt nærmeste Bosch bilverksted. Disse verkstedene er spesialister på bilelektro og kan dette...og nei, jeg jobber ikke på et slikt verksted selv om jeg skryter av de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da fullt mulig å finne seg en brukt dynamo. www.nbfbildeler.no f.eks. Er vel også mulig å bytte børstebroen i dynamoen, husker ikke i farta hvor man fikk tak i sånt. Sikkert noen som kan hjelpe?

 

 

Ikke noe problem å tak i en brukt, men hvis en nær verkstad har deler går det mye fortere enn å bestille fra en hogger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.