S4 V8, Kva er riktig oljetrykk?

Anbefalte innlegg

Ser via søk på forumet her at oljetrykket på en 2.2t motor er 5 bar ved kald motor, og ca 2 bar ved varm motor. (?)

 

På min viser oljetrykks-målaren konstant 5 bar uansett om motoren er varm eller kald.

Kun ved tumgang synker trykket til 2-2,5 bar.

Er dette korrekt?

 

Skal her vere oljetrykks-lampe i tillegg? (i tilfelle har eg ei gåen pære)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har en sunn motor.

 

Oljetrykk på min 2.2 ligger på 5 bar ved kald motor og ca 2 bar ved varm motor på tomgang.

Har du litt turtall så har du 5 bar hele tiden uansett om den er kald eller varm.Helt normalt.

 

Oljetrykk bryteren din slår inn på 1.8 bar mener jeg og vil gi lyd alarm pluss oljelampe lyser i kjørekomputeren din.Er ihvertfall sånn på S2.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har en sunn motor.

 

Oljetrykk på min 2.2 ligger på 5 bar ved kald motor og ca 2 bar ved varm motor på tomgang.

Har du litt turtall så har du 5 bar hele tiden uansett om den er kald eller varm.Helt normalt.

 

Oljetrykk bryteren din slår inn på 1.8 bar mener jeg og vil gi lyd alarm pluss oljelampe lyser i kjørekomputeren din.Er ihvertfall sånn på S2.

 

Johan

 

Godt å høyre... Var blitt litt bekymra for at målaren viste feil....

 

Grunnen til at eg spør er at eg hadde eit tilfelle av ventilklikking for nokre dagar sidan når eg starta opp. Eg stoppa motoren umiddelbart uten at eg huska å sjekke oljetrykket. Etterfylte olje (eg har en lekkasje som eg må få ordna opp i, mest sannsynlig simmerringane på kammane så det er litt jobb) og lyden forsvant.

Der var inga lampe som lyste, eller tegn i kjørekomputeren.

 

Synest det høyrest litt rart ut at der kun er oljetrykksmåler, og ingen varsellampe. Måleren er jo plassert så langt unda på instrumentpanelet som det går an. Ei tåpelig plassering for en såppass viktig verdi (om her ikkje er oljetrykkslampe sjølvsagt). : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljetrykk vil variere med viskositet og temperatur, som en tommelfingerregel skal vet minimum være 2 bar ved 2000rpm når oljen er 80 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljetrykk vil variere med viskositet og temperatur, som en tommelfingerregel skal vet minimum være 2 bar ved 2000rpm når oljen er 80 grader.

 

Takker! Greit å vite...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nokon bekrefte/ avkrefte om her er oljetrykkslampe i tillegg til oljetrykksføler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har både oljetrykk måler (instrument) og oljetrykk bryter.Bryteren er den som gir signal til alarm og lampe i kjørecomputer.Slår inn ved 1.8 bar på min 2.2 liter.Vil tro at V8 har det samme.Er jo en sikkerhets ting dette så man blir obs ved for lavt trykk.

 

Ventiltikking er normalt ved oppstart hvis du har hydrauliske løftere.Vil forsvinne når trykket er tilstede.Hvis det vedvarer så tyder det på dritt i løfterene dine.Kan ordnes med en skikkleig motorrens.

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har både oljetrykk måler (instrument) og oljetrykk bryter.Bryteren er den som gir signal til alarm og lampe i kjørecomputer.Slår inn ved 1.8 bar på min 2.2 liter.Vil tro at V8 har det samme.Er jo en sikkerhets ting dette så man blir obs ved for lavt trykk.

 

Ventiltikking er normalt ved oppstart hvis du har hydrauliske løftere.Vil forsvinne når trykket er tilstede.Hvis det vedvarer så tyder det på dritt i løfterene dine.Kan ordnes med en skikkleig motorrens.

Johan

 

Ok. Takker.

Siden min ikkje lyser nokon gang, så kan vel det tyde på sensor- eller lednings-problem. Reknar med at denne koblar til jord, når man får for lavt olje-trykk. Det har i hvertfall vore slik på japse-bilane mine... (Mazda og Mitsubishi).

 

Er det denne sensoren som er merka med raud tekst her, eller er desse signala analoge?

Sensorer ABH.JPG

(Takk til Sigmund A. for forklarande tekst til bilde i annen tråd)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.