Anbefalte innlegg

Vet at en absolutt ikke skal ha bakovervendt barnesete i passasjersete på biler med airbag... Men hva med forovervendt barenesete (er snakk om stol til jente på snart 3 år), er det også farlig eller er dette trygg og grei løsning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke tatt noen kjangser med sånt og heller hatt barnet i baksetet inntil det er gammelt / stort nok til å sitte foran

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt på nettet ikveld og det er ganske tydlig at det overhodet ikke er å anbefale selv om en sitter forovervendt. Så da ryker muligens ene planen jeg hadde om å få meg "pizzabil" i jobben... for tviler på at de har mulighet å koble ifra airbagen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjennom diverse kurs alltid hørt at barnesete foran er fy-fy så lenge bilen har airbag...betyr ikke noe om det er forovervendt eller ikke.

 

Jeg antar at dette blant annet kommer av at airbagen jo inneholder sprengstoff og kan forårsake brannskader. Som sagt, jeg antar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se at det skal være noe problem så lenge du opprettholder god avstand til airbag, Men som sagt, Det sies at de sitter tryggest bak, men det kommer vel også helt an på hvordan man kolliderer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan slå av airbagen på min bil. Inni hanskerommet er det en bryter som man stikker nøkkelen inn i for å skru airbagen av eller på. Må vel kunne på det på varebiler og ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står litt her om dette. Tror det å kunne slå av airbag med nøkkel e.l. er ekstrautstyr, men langt ifra alle biler kan desverre leveres med dette. På endel biler kan en også omprogrammere hjernen til å koble vekk airbag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har sjølv 3 ungar og ei kone eg er gla i, så dette har eg tenkt mykje på....

 

Offisielt skal ungane sitte bak av sikkerhetsmessige hensyn.

Eg er glad i madammen min også. Kva med henne?

Teoretisk sett bør vel egentlig passasjersetet framme vere det siste setet man setter folk i, uansett alder. Det skjer ikkje i praksis.

 

Å sitte framme i bil er farlig uansett om man er liten eller stor. At det skal vere farligare for en unge å sitte der, enn f.eks en voksen har eg vanskelig for å forstå.Eg er klar over at en air-bag treffer barnet "for høyt" i forhold til en voksen, men der er andre punkt som eg synest er like viktig.

Et barn opptar mykje mindre plass enn en voksen, spesielt på gulvet der deformasjonane er størst. En voksen vil få beina klemt fast i en kraftig kollisjon, noko en unge som har beina rett fram ikkje vil få.

 

Er det farligare enn i en bil uten airbag? (At virkninga til airbag-en er dårligare er det liten tvil om)

Er 150cm høgde eit garantert mål for god funksjon og alt under det er fy-fy?

Eg har ei svigerinde som måler 148 på strømpelesten... skal vi plassere henne på barnesete framme, og ellers nekte henne å sitte der?

 

Det beste er vel å plassere alle bak... kjøp 7-seter, med alle ungane og fruen i baksetet. Lengst mulig avstand til skadepunktet (en front-front kollisjon er tross alt farligast).

 

No er det ikkje det som er poenget ditt, sidan du skal kjøpe "pizza-bil", men eg hadde ikkje latt en sikkerhetsfunkjon stoppe meg.

 

Eg kjøpte nettop -93mod. uten airbag. DET er tåpelig det når man tenker sikerhet. For ungane i baksetets ve og vel betyr det lite, om ikkje pappa i førersetet omkommer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se at det skal være noe problem så lenge du opprettholder god avstand til airbag, Men som sagt, Det sies at de sitter tryggest bak, men det kommer vel også helt an på hvordan man kolliderer.

 

Hvordan har du tenkt å løse dette i praksis?

 

Det er begrenset hvor langt setet går og airbagen virker like god i bakre som fremre posisjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har sjølv 3 ungar og ei kone eg er gla i, så dette har eg tenkt mykje på....

 

Offisielt skal ungane sitte bak av sikkerhetsmessige hensyn.

Eg er glad i madammen min også. Kva med henne?

Teoretisk sett bør vel egentlig passasjersetet framme vere det siste setet man setter folk i, uansett alder. Det skjer ikkje i praksis.

 

Å sitte framme i bil er farlig uansett om man er liten eller stor. At det skal vere farligare for en unge å sitte der, enn f.eks en voksen har eg vanskelig for å forstå.Eg er klar over at en air-bag treffer barnet "for høyt" i forhold til en voksen, men der er andre punkt som eg synest er like viktig.

Et barn opptar mykje mindre plass enn en voksen, spesielt på gulvet der deformasjonane er størst. En voksen vil få beina klemt fast i en kraftig kollisjon, noko en unge som har beina rett fram ikkje vil få.

 

Høyden for å sitte "trygt" i passasjersete hvor det er airbag er 140 cm og det er faktisk farligere å sette barn og/eller voksne som er lavere enn dette foran hvis det er airbag.

Som du selv sier treffer airbagen for høyt og dette kan f.eks. føre til at airbagen treffer toppen av hodet på den som sitter der.

Hva tror du skjer med nakken hvis kroppen beveger seg fremover med stor kraft og airbagen treffer med stor kraft i pannen?

 

Når er det selvsagt ikke slik at all kraften fra airbagen treffer deg i pannen da, men det er faktisk en grunn til at minmium høyde er satt til 140 cm.

Det er også en advarsel om dette på omtrent alt av biler med airbag...og jeg antar at bilfabrikantene har forsket litt før de har satt merket der.

 

Mine barn sitter ikke foran i bil med airbag.

 

En annen ting man skal tenke på er at et barn som sitter med bena rett frem i forsetet er utsatt for store skader i bekkenregion ved en kollisjon.

Det samme er man i baksetet, men dashbordet er nå allikevel hardere enn forseteryggen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volkswagens retningslingjer sier at barn skal sitte i baksetet.

Det er allikevel mulig å koble ut airbag på passasjersiden, under visse forutsetninger. Alt etter årsmodell og type av bil kobles airbag ut ved enten å kode om styrenhet,kode styrenhet og koble ut fysisk samt montere en motstandstikker på stikk.Har selv koblet ut airbag flere ganger på flere typer biler på jobb. Din forhandler skal være i stand til å fortelle deg akkurat hva som må gjøres på den aktuelle bilen.Er vel også slik at en utkobling skal registreres av importør og av Biltilsynet, samt innføres i vognkort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyden for å sitte "trygt" i passasjersete hvor det er airbag er 140 cm og det er faktisk farligere å sette barn og/eller voksne som er lavere enn dette foran hvis det er airbag.

Som du selv sier treffer airbagen for høyt og dette kan f.eks. føre til at airbagen treffer toppen av hodet på den som sitter der.

Hva tror du skjer med nakken hvis kroppen beveger seg fremover med stor kraft og airbagen treffer med stor kraft i pannen?

 

Når er det selvsagt ikke slik at all kraften fra airbagen treffer deg i pannen da, men det er faktisk en grunn til at minmium høyde er satt til 140 cm.

Det er også en advarsel om dette på omtrent alt av biler med airbag...og jeg antar at bilfabrikantene har forsket litt før de har satt merket der.

 

Mine barn sitter ikke foran i bil med airbag.

 

En annen ting man skal tenke på er at et barn som sitter med bena rett frem i forsetet er utsatt for store skader i bekkenregion ved en kollisjon.

Det samme er man i baksetet, men dashbordet er nå allikevel hardere enn forseteryggen...

Eg føler det er feil å argumentere så mykje i denne saka, sidan eg er einig i alt sammen, men familien sett under eitt så blir det kansje annerledes... ?

 

Eg trur fortsatt at en unge ville få mindre skade ved en kraftig kollisjon enn en voksen i passasjersetet framme. (eg får heilt mageverk av tanken på at det kan skje nokon av mine... )

 

Nakkeskade kan nok forekomme dersom små barn sitter framme uten barnestol. Trur ikkje det skjer når dei sitter 10-20cm høgare i barnestol. (Forklaring lenger nede)

 

Mine to eldste er 4 og 7 år. Dei sitter i baksetet i 90% av tida, men eg nøler ikkje med å sette nokon av dei fram, om dei skulle bli bilsjuk eller om det berre er meg og ein av dei i bilen.

 

Eg trudde det var 150cm som var grensa, men det er visst 140cm i følge Trygg Trafikk. Da blir det enda lettare å "innfri krava".

 

Min teori:

En person har omtrent halve kroppslengda si i sittestilling. 140cm/2= 70 cm minstegrense.

Dei fleste barneseter bygger minst 10cm i høgda, som utgjer ca 20cm i kroppslengde.

Barneseter for en 3-åring bygger sikkert 20cm høgt, som tilsvarer 40cm kroppslengde.

Thomas på 7år er 120cm høg, + 10cm pute = 70cm hodehøgde.

Thea på 4år er 110cm høg, + 10cm pute = 65cm hodehøgde. (trur ikkje 5cm utgjer så mykje)

Mange vil kansje seie at det blir feil å rekne slik, men det er snakk om å hodets plassering i høgda og da har det direkte innvirkning.

 

I trådstarters tilfellet var det snakk om ei jente på snart 3år, som er ca 100cm?

Den forige barnestolen vi hadde til Thea, som ho satt i når ho var 3år trur eg nok bygde 25cm opp fra setet. da havnert hodet hennes på 75cm høgde.

Etter mine tanker burde det gå greit, om ho sitter i tilsvarende høg stol som Thea satt i, men dette må trådstarter sjølv ta stilling til.

 

Som sagt tidligare så har eg tenkt mykje på dette, og eg og fruen har diskutert det en del. Det er tross alt unganes sikkerheit vi snakker om.

 

Tenker eg/vi alldeles feil så vil eg gjerne vite om det, (men eg vil gjerne ha ei forklaring, eller henvisning til fagstoff)

 

(Uff.... skulle vel solgt S4-en og kjøpt Volvo... eller Renault... -93mod. er gammalt sikkerhetsmessig ) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nakkeskade kan nok forekomme dersom små barn sitter framme uten barnestol. Trur ikkje det skjer når dei sitter 10-20cm høgare i barnestol. (Forklaring lenger nede)

 

Det har aldri vært snakk om at barna IKKE sitter i barnestol, det er en selvfølge uansett og tatt med i beregningen min.

 

Min teori:

En person har omtrent halve kroppslengda si i sittestilling. 140cm/2= 70 cm minstegrense.

Dei fleste barneseter bygger minst 10cm i høgda, som utgjer ca 20cm i kroppslengde.

Barneseter for en 3-åring bygger sikkert 20cm høgt, som tilsvarer 40cm kroppslengde.

Thomas på 7år er 120cm høg, + 10cm pute = 70cm hodehøgde.

Thea på 4år er 110cm høg, + 10cm pute = 65cm hodehøgde. (trur ikkje 5cm utgjer så mykje)

Mange vil kansje seie at det blir feil å rekne slik, men det er snakk om å hodets plassering i høgda og da har det direkte innvirkning.

 

Ikke heng deg alt for mye opp i 140 cm selv om det går igjen. Utgangspunktet er at en airbag er laget og plassert for å beskytte en voksen person...og de aller fleste "voksne" er mer enn 140 cm høy.

Jeg vil tro at de som er kommet frem til dette tallet (140 cm) har tatt høyde for at ALLE barn uansett SKAL sitte i barnesete eller på pute...og regnestykket ditt er dermed feil.

 

Det er og blir høyden på personen som er 140 cm...ikke 120 + 20 cm sittepute. Det er vel forøvrig sjelden man ser barnestoler som er så tykke?

Jeg har i hvert fall aldri sett noen...

 

Mine to eldste er 4 og 7 år. Dei sitter i baksetet i 90% av tida, men eg nøler ikkje med å sette nokon av dei fram, om dei skulle bli bilsjuk eller om det berre er meg og ein av dei i bilen.

 

Dette er etter mitt syn feil utgangpunkt. Hvis man er syk så kurerer man årsaken, ikke symptomet.

 

Jeg hiver litt bensin på bålet og videreformidler en påstand jeg hørte av en meget dyktig bilfører en gang:

"Det er ikke barnas "feil" at de blir bilsyke, det er den som kjører bilen."

 

Jeg er hellig overbevist om at det er mye sant i dette etter å ha blitt gjort oppmerksom på det.

Årsaken til at barn blir bilsyke er først og fremst kontinuerlig brå endringer i retning, altså kjøring på svingete veier. Hvis man i tillegg kjører litt "uryddig" for å kalle det det, så er det mye større fare for at barna, og andre, blir bilsyke.

 

Prøv dette, det gjorde i hvert fall våre bilturer mye bedre.

Flytt blikket langt frem på veien og gå bevist inn for å planlegge kjøringen din. Da skal du se at barna sitter svært godt og trygt i baksetet...uten å bli bilsyke.

Det gjør i hvert fall våre barn...

 

Jeg har forresten prøvd å finne litt faglig stoff om dette, men har ikke lykkes så langt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er og blir høyden på personen som er 140 cm...ikke 120 + 20 cm sittepute. Det er vel forøvrig sjelden man ser barnestoler som er så tykke?

Kroppshøgda på personen er uvesentlig. Det er lengda fra rompa/setet til hodet som er viktig.

Normalvokste personer har omtrent 50% av kroppslengda si fra setet til hodet. Derfor vil 10cm sittepute tilsvare ca 20cm kroppslengde.

(Ekstrem-eksempel, heilt på sidelinja av det vi diskuterer, men likevel beskrivande: En person som har amputerte/ naturlig kortvokste bein kan ha ned mot 100cm kroppshøgde, men ha normal rygglengde/ sittehøgde.)

 

Sitteputer (med og uten rygg) er som regel ca 10cm høge.

Barnestoler som kan legges ned i sove-stilling bygger vel ca 20cm opp fra setet. (Eg har ikkje målt)

 

Jeg hiver litt bensin på bålet og videreformidler en påstand jeg hørte av en meget dyktig bilfører en gang:

"Det er ikke barnas "feil" at de blir bilsyke, det er den som kjører bilen."

"bensin" brenner fort ut om bålet manglar....

Dette har dere selfølgelig heilt rett i. Kjørestil har alt å seie. Men "av og til" er det veien som er dårlig i bakkete/ "fattige" Norge... (E39 mot bergen gjennom Sogn og Fjordane f.eks.)

 

Ungar er forskjellige. Enkelte blir bilsjuke uansett kjøremønster.

 

Eg trur eg gir meg på denne diskusjonen, da eg føler det er feil å "argumentere mot barnas sikkerhet" offentlig. Eg står for det eg har skrevet, med mindre eg blir overbevist om det motsatte. Da skal eg "skyte kjepphesten min" med store bokstaver her på forumet. (Det er kun her eg har uttrykkt desse tankane offentlig)

Dette er viktig kunnskap man ikkje skal ta lett på. Eg skal sende mail med spørsmålet til TryggTrafikk for å undersøke. Det må vere dei som veit best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kroppshøgda på personen er uvesentlig. Det er lengda fra rompa/setet til hodet som er viktig.

Normalvokste personer har omtrent 50% av kroppslengda si fra setet til hodet. Derfor vil 10cm sittepute tilsvare ca 20cm kroppslengde.

(Ekstrem-eksempel, heilt på sidelinja av det vi diskuterer, men likevel beskrivande: En person som har amputerte/ naturlig kortvokste bein kan ha ned mot 100cm kroppshøgde, men ha normal rygglengde/ sittehøgde.)

 

Vet ikke hvor langt vi skal trekke dette, men nå motsier du deg selv...

 

Først sier du at en normal person har ca. 50% av kroppslengden fra sete til hodet og på bakgrunn av dette har du beregnet hvor små personer som kan sitte i barnesete foran.

Deretter sier du at kroppshøyden er uvesentlig!

 

NEI, kroppshøyden er ikke uvesentlig. Trygg Trafik og andre som steller med dette sier at en person som er under 140 cm ikke bør plasseres i forsete på biler med airbag.

 

Hva hver enkelt velger å gjøre er jo selvsagt opp til hver enkelt, men dette er anefalingen fra alle som driver med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor langt vi skal trekke dette, men nå motsier du deg selv...

 

Først sier du at en normal person har ca. 50% av kroppslengden fra sete til hodet og på bakgrunn av dette har du beregnet hvor små personer som kan sitte i barnesete foran.

Deretter sier du at kroppshøyden er uvesentlig!

 

NEI, kroppshøyden er ikke uvesentlig. Trygg Trafik og andre som steller med dette sier at en person som er under 140 cm ikke bør plasseres i forsete på biler med airbag.

 

Hva hver enkelt velger å gjøre er jo selvsagt opp til hver enkelt, men dette er anefalingen fra alle som driver med dette.

No har du misforstått det eg skriver...

 

Rygglengde + putehøgde = ansiktshøgde. Ganske enkelt. Det er dette som avgjer kvar hodet treffer airbag-en.

 

Kva betyr det om beina er 70cm lange eller fraverende så lenge ryggen er 70cm når man sitter? Der er ganske mange personer som av forskjellige årsaker mangler bein og av den grunn kansje berre er 100cm. Skal ikkje dei få sitte framme?

At det er 140cm som er nemt er sjølvsagt av enkelheits skyld. Kor mange av oss veit kor høge vi er når vi sitter?

 

Studer følgende filmsnutter:

http://www.youtube.com/watch?v=rsqE-uOtMM4

http://www.youtube.com/watch?v=aNVBePqC7Zk

Airbag-en er fullt oppblåst før hodet har begynt å flytte seg framover i det heile.

Legg merke til kor høgt hodet til ungen i baksetet er. Hadde han sittet framme ville han truffet midt i airbag-en! For meg ser dette meget safe ut.

 

Eg har sendt epost til TryggTrafikk, med henvisning til nettop denne første filmsnutten, så får vi sjå kva dei seier... (den siste filmsnutten fann eg no i kveld)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den første filmen der viste sinnsykt godt ihvertfall hvorfor ungene bør sitte bakovervendt, det såg jo nesten "komfortabelt" ut for dukka som satt bakovervendt :)

 

Jeg kommer nok ikke til å ta noen sjanser og vil nok høre på ekspertene som bl.a. Trygg Trafikk, MEN jeg må samtidig si at argumentene til Kristian ikke er så dumme så jeg forstår at du stusser litt Kristian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No har du misforstått det eg skriver...

 

Rygglengde + putehøgde = ansiktshøgde. Ganske enkelt. Det er dette som avgjer kvar hodet treffer airbag-en.

 

Kva betyr det om beina er 70cm lange eller fraverende så lenge ryggen er 70cm når man sitter? Der er ganske mange personer som av forskjellige årsaker mangler bein og av den grunn kansje berre er 100cm. Skal ikkje dei få sitte framme?

At det er 140cm som er nemt er sjølvsagt av enkelheits skyld. Kor mange av oss veit kor høge vi er når vi sitter?

[/Quote]

 

Tror ikke jeg misforstod deg nei.

 

Når man snakker om kroppshøyde så tar i hvert fall jeg utgangspunkt i at man har alle lemmer inntakt og det skulle jeg selvsagt ha skrevet.

En person som har amputert bena fra knærne og ned og var 175 høy FØR amputasjonen kan selvsagt sitte foran.

En hvilken som helst person som er under 150 cm, med alle lemmer intakt, BØR IKKE sitte foran.

 

Ikke la oss trekke akkurat dette noe lenger da det er snakk om barn foran i bil med airbag.

 

Studer følgende filmsnutter:

http://www.youtube.com/watch?v=rsqE-uOtMM4

http://www.youtube.com/watch?v=aNVBePqC7Zk

Airbag-en er fullt oppblåst før hodet har begynt å flytte seg framover i det heile.

Legg merke til kor høgt hodet til ungen i baksetet er. Hadde han sittet framme ville han truffet midt i airbag-en! For meg ser dette meget safe ut.

 

Som Tord allerede har sagt viser dette først og fremst med all tydelighet hvorfor små barn skal sitte bakovervendt i baksetet...

 

Og trekke en konklusjon på bakgrunn av disse filmene blir litt feil synes jeg. Jeg har sagt det før og sier det igjen, alle som steller med dette sier at man ikke bør ha barn under 140 cm i forsete på biler med airbag...jeg er så naiv at jeg stoler på det de sier.

 

Tror jeg avslutter fra min side med dette...og plasserer fortsatt ungene i baksetet...og når vi kjører på svingete veier så stopper vi litt oftere...så unngår vi også bilsyke... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med unntak av namn og adresser (erstatta med **, eg veit ikkje om eg har lov å offentliggjere slikt uten særskild tillatelse) er mailen gjengitt i sin heilhet.

 

Eg kan forwarde mailen med historikk til den som måtte ønske det av debattantane.

 

**

01.12.2006 13:37

Til:

cc:

Emne: VS: Spørsmål ang sikkerhet i bil.

 

 

 

Hei,

Grensen på 140 cm før barn sitter foran en aktiv airbag er en anbefaling – og ikke et forbud.(mi utheving) Det eneste som er forbudt (og helt klart livsfarlig) er å sette barn i bakovervendt barnestol foran en aktiv airbag.

Spørsmål om høyden på barnet, og om det hjelper at de sitter på pute og dermed kommer høyere. Grensen er ikke egenlig satt der den er primært pga hvor høyt hodet er i forhold til hvor airbagen kommer, men også ut fra at barn som er 140 cm høye er mer utviklet når det gjelder skjelett og muskler. Faren når små barn sitter foran aktiv airbag er at hodet er stort og tungt i forhold til styrke i nakken, det betyr at hos et barn vil hodet ha rukket å bli kastet mye lengre fremover i det airbagen treffer (den kommer ut med en fart på ca 300 km/t) enn hos en voksen. Det betyr at det er en risiko for at airbagen treffer på toppen av hodet med fare for alvorlige kompresjonsskader i nakken, fordi hodet slås ned mot nakken av airbagen. En voksen vil få airbagen i bryst og ansikt. Vi baserer vårt råd på informasjon fra forskere ved VTI (http://www.vti.se) som gjennomfører kollisjonstester. Tidligere var rådet 140 cm / ca 12 år, men nå sier vi og andre 40 cm for å være mer entydige.

Det er ikke mulig å si hvor mye det betyr at et barn er 135 cm i forhold til 140 cm. Jeg ville i hvert fall ikke plassert 4-åringen i forsetet, og hvis 7-åringen sitter der er det viktig å dra stolen så langt tilbake som mulig. Det beste er å få koblet ut airbagen, hvis det skal sitte barn der.

 

Sak 2. Det er ikke mulig å si at risikoen for skader er mye høyere/lavere i forhold til plassering i bilen, når man ser på statistikk for alle ulykker. Hvor det er best/verst avhenger av type kollisjon man evt kommer ut for. De kraftigste kollisjonene er frontkollisjoner, men sidekollisjoner er ekstremt farlige fordi man da sitter så nær kollisjonspunktet. Mht. til deformasjon ved gulvet og benlengde kan jeg ikke svare på – det er godt mulig du har rett i at et barn vil ha mindre risiko for akkurat skader i bena.(mi utheving)

 

Med vennlig hilsen

**

Kommunikasjonssjef

 

Trygg Trafikk | Wesselsgate 8 | PB 2610 St. Hanshaugen

0131 Oslo | tlf 23 21 94 00 | mob ********

**@tryggtrafikk.no | http://www.tryggtrafikk.no

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Kristian.Skeide@Odim.no [mailto:Kristian.Skeide@Odim.no]

Sendt: 1. desember 2006 10:43

Til: hovedkontor

Emne: Spørsmål ang sikkerhet i bil.

Hei

Som pappa og familiemann trenger eg ein uttalelse fra faglig instans i to saker angående sikkerhet i bil.

Eg kan ikkje finne info om dette på nettet, så derfor denne henvendelsen.

 

Sak 1: Forovervendt barnesete vs Airbag.

 

Eg har 3 ungar, der dei to eldste (4 og 7 år) i ny og ne blir bilsjuke.

Sidan dei sitter på forovervendte barnestoler begge to, har vi praktisert at dei kan få sitte framme

i passasjersetet ei stund til dei blir friske, til tross for at der er airbag foran dette setet.

Eg meiner at dette er forsvarlig utifra følgende regnestykke, men eg hadde satt pris på ein uttalelse fra faglig hold.

 

Minstegrense for å sitte framme i bil med air-bag er 140cm.

Ansiktshøgda (fra rompa/setet til hodet) blir da ca 70cm.

 

7-åringen er 120cm høg, men med 10cm sittepute så blir ansiktshøgda likevel 70cm.

4-åringen er 110cm høg, og med 10cm sittepute så blir ansiktshøgda ca 65cm.

 

Er dette forsvarlig med tanke på Airbag-en?

Er 140cm anbefalt grense eller påbudt grense?

Er desse 5cm som Thea mangler på å nå minstegrensa av stor betydning ved en eventuell kollisjon?

 

At det er tryggast i baksetet er det liten tvil om, men eg bor på vestlandet med mange ferger å rekke.

Å kjøre f.eks. til Bergen kan ta alt fra 7 til 10 timer pga ferger og svingete veg.

 

 

Sak 2: Sikkerhet for familien.

Kven tar mest skade av å sitte framme i en kraftig kollisjon, voksne eller barn?

 

Min TEORI er at ungar tar minst skade av det.

Det høyrest nesten makabert ut "å sette ungane fremst som buffer" men eg trur ikkje det er det som skjer i praksis.

 

Deformasjonane ved en kraftig kollisjon er størst nede ved gulvet.

Voksne som sitter med beina plassert på gulvet vil muligens få beina klemt fast, med store skader som følge.

Eit barn (0-7 år?) opptar mykje mindre plass enn en voksen, og vil dermed ikkje bli berørt om

torpedoveggen blir trykt bak til setet.

 

 

Tenker eg heilt feil i desse sakene?

Har diskutert det med nokon venner, og vi blir ikkje einige.

 

Hadde satt pris på ein uttalelse da dette er viktig informasjon.

 

Mvh Kristian Skeide

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Videre utdjuping er vel ikkje nødvendig... Eg har lært litt, og kansje nokon andre har.... :o

 

Legg merke til at skrivet dei refererer til må vere eldgamalt sett med bil-sikkerhets øyne. Airbag i rattet kom vel på midten/starten av 90-tallet, og skrivet referer til dette som "eit par år sidan", mao airbag-ens spede barndom/ vugge tid. Det var utstrakt skepsis til aibag da den kom i si tid.

Vil tru utviklinga har gått "lit" sidan dette.

 

Kansje det er på tide å sette spørsmålstegn til anbefalingane vi får som bygger på erfaringer fra "oldtiden" i airbag-ens historie?

Eg gir meg med dette, men er fortsatt i tvil...

 

 

Klipp klipp med samme kriterier som ved forige post:

 

Hei,

Jeg har ingen filmsnutt. Vi baserer våre råd på viten vi får fra andre, og når det gjelder sikring av barn i bil bruker vi ofte VTI som kilde og referanse. Her er det de skriver om barn og airbag. Det er som sagt ikke et forbud, men et råd at barn bør være over 140 cm. DU står fritt til å gjøre din egen vurdering.(Mi utheving)

 

Kan jag använda bilbarnstolen bakåtvänd på en plats som har airbag?

Airbag, eller mera svenskt, krockkudde, är en bra säkerhetsprodukt som skall förhindra eller mildra skador på huvudet vid framförallt frontalkollisioner. En sensor startar uppblåsning av kudden vid frontalkollisioner i hastigheter över ca

15–16 km i timmen. En relativt liten airbag i ratten har varit möjligt att få på många bilar i ett par års tid.(mi utheving) En typisk rattmonterad airbag är på ca 35 liter och blåses upp på mellan 15 till 20 ms (millisekunder = tusendels sekund). Kudden töms omedelbart. Airbag finns numera vanligen även i instrumentbrädan framför passageraren. På grund av det ökade avståndet är en typisk passagerarairbag på i storleksordningen 150 liter. Att fylla den kräver betydligt mer, vilket gjort att gasmängd och flödeshastighet måste ökas. En airbag är givetvis en mycket bra skyddsanordning för en vuxen bältad passagerare. Observera att airbagen är ett komplement till bilbälte och skall användas tillsammans med bälte.

För ett barn placerat i bakåtvänd bilbarnstol mot instrumentbrädan kan airbagen vara direkt förödande. Nära instrumentbrädan är gasflödet så pass kraftigt att det kan liknas vid en smärre explosion. Trafiksäkerhetsvårdande organ i Sverige och USA arbetar tillsammans med tillverkare på framtida acceptabla lösningar med t.ex. sensorer som känner av barnstolen. VTI medverkar internationellt i arbetsgrupper för att försöka lösa problemet. Ett första steg till åtgärder har varit att ta fram varningsetiketter både för bilen och för barnstolen samt att i lag förbjuda kombinationen bakåtvänd bilbarnstol/airbag. Denna åtgärd får man dock betrakta mera som ett erkännande av problemets vidd och art än en verklig och realistisk lösning på problemet. Tills problemet med airbag är löst skall absolut inga bakåtvända bilbarnstolar monteras i framsätet på bilar med airbag på passagerarsidan.

Airbag är riskabel även för barn som färdas framåtvänt. I brist på egen forskning har VTI studerat amerikanska rön och tillsammans med NTF och Folksam utarbetat en egen policy, som lyder; "Krockkudde och barn i bil kan vara en livsfarlig kombination. Barn i barnstol, framåtvänd eller bakåtvänd, får inte placeras i främre passagerarsätet om platsen är utrustad med krockkudde."(mi utheving)

Passagerarplatsens krockkudde är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140 cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador.

För att passagerare under 140 cm ska kunna sitta i främre passagerarsätet krävs att krockkudden är urkopplad. Om så inte kan ske, rekommenderar vi placering i baksätet eller byte till annan bil.

Så långt policyn. De amerikanska rönen pekade inledningsvis även på att gränserna 40 kg och 12 års ålder skulle respekteras, men från svenskt håll har det ansetts att den dimensionerande parametern är just längden. Detta beror på att man omtalat att korta barn riskerar att träffas uppe på hjässan av den utlösande krockkudden och inte mot ansiktet som hos vuxna, beroende på att just de korta barnen bockar fram huvudet på ett annat sätt vid kollision. Om huvudet träffas hårt uppe på hjässan finns viss risk för s.k. kompressionsfrakturer vid skallbasen. (mi utheving)

För övrigt kan nämnas att amerikanska NHTSA undersökt hur föräldrar tolkar och använder s.k. nyckelurkoppling av krockkudde, dvs. en nyckel på instrumentbrädan som kopplar ur krockkudden på passagerarplats. Cirka. 50 % av föräldrarna använde systemet fel, vilket alltså innebär en uppenbar risk för de barn som placeras vid en, då aktiv, krockkudde.

 

 

Med vennlig hilsen

**

Kommunikasjonssjef

 

Trygg Trafikk | Wesselsgate 8 | PB 2610 St. Hanshaugen*

0131 Oslo | tlf 23 21 94 00 | mob *********

**@tryggtrafikk.no | http://www.tryggtrafikk.no

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Kristian.Skeide@Odim.no [mailto:Kristian.Skeide@Odim.no]

Sendt: 1. desember 2006 14:32

Til: **

Emne: Ad: VS: Spørsmål ang sikkerhet i bil.

 

 

Hei igjen,

 

Takker for raskt svar, men eg må seie at eg er uenig i deler av det du skriver.

Det var ikkje meininga å starte en diskusjon med deg, men eg føler dette er såpass viktig at eg vil vite kva som er riktig.

 

Eg er ueinig i følgende:

Faren når små barn sitter foran aktiv airbag er at hodet er stort og tungt i forhold til styrke i nakken, det betyr at hos et barn vil hodet ha rukket å bli kastet mye lengre fremover i det airbagen treffer (den kommer ut med en fart på ca 300 km/t) enn hos en voksen. Det betyr at det er en risiko for at airbagen treffer på toppen av hodet med fare for alvorlige kompresjonsskader i nakken, fordi hodet slås ned mot nakken av airbagen. En voksen vil få airbagen i bryst og ansikt.

Har du en filmsnutt som viser dette?

 

Vennligst studer følgende videosnutt: http://www.youtube.com/watch?v=rsqE-uOtMM4

Her ser vi tydelig at airbag-en er fullt oppblåst før hodet til test-dokka har begynt å bevege seg i det heile.

Samanliknar du hodet til barnet i baksetet, med hodet til føreren, så startar bevegelsen samtidig.

Dermed meiner eg at hodet til barnet vil treffe airbag-en samtidig som hos en voksen.

 

Har du ei lita utdjuping rundt dette?

 

En liten kommentar ang. utkobling av airbag-en:

Så lenge det i 99% av tida er voksne som sitter i passasjersetet, synest eg det å få kobla ut airbag-en er dumt å gjere.

I tillegg er det mykje styr så lenge utkoblingsmuligheita ikkje er der i utgangspunktet.

Det må gjerast på merkeverksted, og dei skal da sende beskjed til biltilsynet, som skriver ut nytt vognkort.

Utkobling av sikkerhetsutstyr skal visst anmerkast i vognkortet.

 

Takk igjen for raskt svar.

 

Mvh Kristian Skeide

 

 

Vidare utdjuping er vel ikkje nødvendig. Eg har lært litt, og kansje gjer andre det.... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.