Anbefalte innlegg

Hvis eg husker riktig fra motorstyring timene i sin tid, ble catalysatoren påbudt i 1989?

 

hvis du da har catalysator på en bil fra 1985 kan du da ta denne bort uten å få videre problemer på pkk osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er først påbudt fra 1989 ja, så det skal ikke by på noen problemer å fjerne den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er først påbudt fra 1989 ja, så det skal ikke by på noen problemer å fjerne den.

 

Konge.. Audi 4000S det er snakk om forresten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis eg husker riktig fra motorstyring timene i sin tid, ble catalysatoren påbudt i 1989?

 

hvis du da har catalysator på en bil fra 1985 kan du da ta denne bort uten å få videre problemer på pkk osv?

 

Dersom du husker korrekt fra timene som omhandlet motorstyring så tok nok læreren din litt feil...... For å være "litt" pirkete så står det ikke noe sted at det ble påbudt med katalysator fra 1.1.89. Men evgasskravene som ble innført da var så strenge at eneste mulighet bilprodusentene hadde for å møte de var å innføre "closed loop" regulering med lambda-sonde og treveis katalysator. Dersom din bil har denne typen regulering (altså med lambdasonde) så er det ikke så veldig mye å hente bare på å hive ut katalysatoren. Den gir litt ekstra motstand, men ikke veldig mye og den vil kun være merkbar på fullast og høye turtall. Men dersom din kat. begynner å bli gammel og sliten (dvs. at monolitten begynner å kollapse og gro igjen) kan det nok være at den gir en del større motsand enn den hadde opprinnelig. Siden motorstyringen ikke blir på virket av om katalysatoren sitter der eller ikke, ville jeg ha sjekket CO for å være sikker på at du ikke får en overraskelse på neste pkk (EU-kontroll). Har du tilgang til en 4-gassanalysator er det selvsagt det beste.

 

..... Men når jeg tenker meg litt nærmere om så kan det være at din bil er utstyrt med en to-veis katalysator (som bare tar seg av HC og CO). I så fall har ikke bilen "closed loop" styring og dermed heller ingen lambdasonde. Og da kan du i alle fall trygt pælme katalysatoren ... tror jeg ..... Siden din bil er en US-modell har den kanskje også ymse morsomme innretninger som "puls air" (luftinnblåsning i eksosen, normalt så nær eksosporten som mulig) og EGR (resirkulering av eksosgass). Husk i så fall at alle endringer du gjør kan medføre at de parametrene som ligger til grunn for "mappingen" av motoren (tenningstidspunkt, luft/drifstofforhold o.s.v.) ikke lenger blir korrekte. US-modeller har faktisk også ofte andre kamakslinger siden kamprofilen ("timing" av ventilene) påvirker utslippet. Kamakseloptimering ble sammen med f.eks. EGR og "puls air" benyttet for å oppnå de ønskede utslippstallene for HC, CO og NOx. Det blir litt "overkill" å gå nærmere inn på dette her, men de som får trigget sin nysgjerrighet kan gå inn i litteraturen og studere videre på egen hånd. Jeg la "hodet på blokka" i en annen tråd ("kjøre Audi på 98 oktan" eller noen i den dur) og det ble mye skriving før den ble avsluttet ...... så jeg skal prøve å holde meg i skinnet denne gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om akkurat den bilen er typegodkjent MED katalysator, tror jeg neppe du får den godkjent UTEN. Muligens hvis kontrolløren er litt sløv og bilen likevel oppfyller krav til avgass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VEL, takk for gode svar.. eneste grunnen til at jeg vil ha den vekk er vel forsåvidt den at jeg vil ha over eff. anlegget mitt som jeg har stående på en annen bil.. og da vil det ikke passe dersom catalysatoren er der.. men tviler egentlig litt på at det skal bli noe problem.. men merker det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.