#1 Skrevet November 28, 2006 Byttet olje og filter på bilen nylig, etter 12 mnd og 7000 km. Syns helt tydelig at den aksellererer fortere enn før, at den har mer drag, kjappere respons. Er dette bare en placebo-effekt? Er tross alt 75 turbodieselhester vi snakker om her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2006 Olje av dårlig kvalitet klarer ikke å opprettholde sin viskositet over tid - en 10W-40 kan (svært) fort bli en 20W-40 for eksempel. Ei skikkelig god syntetisk olje - syntetisk esterbasert olje som f.eks Fuchs sin Silkolene Pro S eller Motul sin 300V - beholder alle sine egenskaper svært lenge. Det finnes faktisk noe som heter "drag" i motorolje - dagens motorer trenger ofte 0W-20 oljer, som er tynnere oljer som gir bedre drivstofføkonomi. Så om du har byttet olje kan det godt hende at du legger merke til det mht. respons... oljefilteret har vel også endel å si på flow, men det tør jeg ikke banne på Det er uansett viktig å velge filter av god kvalitet, slik at olja ikke går i bypass forbi filteret hele tiden. Mekonomen selger faktisk Mahle filter, som går for å være meget gode oljefiltre (også produsent av stempler etc) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2006 Kjørte Biltema 10-40 mineralolje, så det kan kanskje forklare ting da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 29, 2006 I tillegg vil en olje som smører bedre gi mindre friksjon i turbo, og raskere spool up. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2006 Har aldri merket slik effekt på bensinbiler, men på diesel er effekten merkbar ved oljeskift. Har hatt Ford Courier 1,8 diesel uten turbo, en svært slapp bil. Før og etter oljeskift ved ca 5000 km var merkbart på effekten, mest merkbar på høye turtall. Det samme har jeg ikke merket like tydelig på A6 2,5 TDI, enten fordi det ikke har vært stor forskjell eller fordi den har såpass med krefter uansett. Min teori er at den gamle Forden var slitt og blåste mye mer forbrente avgasser forbi stemplene og ned i oljen. Forbrent diesel i oljen forringer antakelig oljen raskt. Merket at gammel olje var mindre glatt enn ny, og tror at effekttapet skyldes høyere friksjon i motor, mulignes også dårligere tetting av olje på stempelringene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...