Morkner virkelig registerreim på 5år?

Anbefalte innlegg

Skal egentlig bytte registerreim om 10000km, men får vite av Møllah at denne bør byttes asap siden de har holdbarhet på 5år..

Min er vel 7 år!?

 

Hva mener folket, bør jeg drite i julegavene i år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JA! Jeg hadde ikke nølt et sekund. Intervallene er jo 5år eller 120000km på de fleste biler. Så nesten rart den ikke har røket enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en stjerne i boka hos Møller. Hadde jo lang prat med en av dem før jeg kjøpte bilen for å få anslått kostnadene mine framover. Bilen står fra nå av.

Dama til brodern hadde registerras på sin 1.4 Opel tigra, det kostet 25000kr..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er en trøst at der er en ny type reg reim (rem teknologi i motor generelt) som gjør at det aldri må byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

registerreim, spenne, flere løpehjul, vannpumpe og ny kjøleveske.

7000kr mer enn jeg har å bruke på det akkurat nå.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en stjerne i boka hos Møller. Hadde jo lang prat med en av dem før jeg kjøpte bilen for å få anslått kostnadene mine framover. Bilen står fra nå av.

Dama til brodern hadde registerras på sin 1.4 Opel tigra, det kostet 25000kr..

 

Har du kjøpt bilen av forhandler da? Hvis du har det, så kan jeg skjønne at du reagerer på at de ikke nevnte reg.reima, men da kan du jo også gå på dem på grunn av reklamasjonsretten i og med at dette er en feil de burde visst om.

Hvis du ikke har kjøpt den av dem, så synes jeg ikke du har noen som helst grunn til å kritisere dem i denne saken, siden de helt sikkert gikk ut fra at reima var byttet på 5 år, slik det anbefales å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg orker ikke dra i gang en til møllerdiskujson her, vi har vel et par hundre tråder allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registerreim er en av de tingene man ikke skal slurve med, om motoren er av "interference design". (Som de fleste moderne motorene er, men heldigvis ikke 1,8 literen som satt i min gamle Passat og som reima røyk på etter 40.000 km.) Hvis man i tillegg har litt oljelekkasje ved simmerringene sånn at reima får oljesøl på seg vil gummien svekkes enda raskere enn oppgitt. Bytte av regreim er ellers en glimrende anledning til å bytte eventuelle simmerringer som ikke holder tett.

 

Egentlig er det utrolig at en gummistrikk er alt vi har mellom oss og et motorras til >30.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

registerreim, spenne, flere løpehjul, vannpumpe og ny kjøleveske.

7000kr mer enn jeg har å bruke på det akkurat nå.. :(

 

Finn deler på Ebay, få arbeidet gjort på et uavhengig verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller deler på mekonomen.. alle deler til reg skift på min 5syl20vT inkl alle reimer og vannpumpe i tilleg kom på 1600 kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en Corrado av klubbmedlem for noen år siden. Regreim var byttet for ikke alt for mange km siden, men når jeg titta på den var den full av sprekker og klar for skift. Titta akkurat på den som nå står på golfen, den hadde ingen antydning til sprekker og så hel og pen ut. Når den i tillegg var byttet for 20k km siden beholder jeg den en stund til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bytte registerrem jeg også på min 1.8T. Den er bare gått 70.000, men er jo en 2001 modell.

 

Fikk beskjed når jeg var på service at den var litt slakk, og ble anbefalt å bytte den.

 

Håper bare det går bra frem til jeg har time på verkstedet. Lang ventetid der :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V8-eren bytta eg nettop reg.reima pga intervallet på 120.000km

Den gamle såg heilt ut som ny. Ikkje sprekker, synlig slitasje, stivheit eller lignede. Eg er 100% sikker på at det hadde gått fint i mange år med denne reima. Nye reimer kan jo ryke etter 30-40000km, så ei ny reim er ingen garanti for at den holder. Den gamle reima som hadde holdt 120.000km uten tegn til svakheiter hadde sikkert holdet 50.000km til. Kven veit?

Den nye har eg ingen garanti for.

 

Har lurt litt på korleis ei reim som "holder på å ryke" ser ut?

Fliser den seg opp, ramlar tennene av, eller ryker den plutselig uten nokon forvarsel eller tegn?

 

Fliser den seg opp, så bør det vere mulig å lage en sensor som føler på dette(piskinga til flisene sliter av en ståltråd e.l.)

 

Nokon som har bilde av ei reg. reim som har røket?

 

Ang. kjøp av reim på Ebay. Det hadde eg ikkje turt. Kor lenge har desse lagt på lager? og kva slags lager? Greit å kjøpe pyntegjenstander og styling der, men reg. reim hadde eg ikkje turt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke værre enn at man tar en titt på den i ny og ne.. Tar vel sikkert 5-10 min å ta en kjapp sjekk, og det er god timesbetaling i stedet for motorhavari :)

 

Chr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seierstad har kloke ord. Å ta en titt og kjenne på stramming gir gode indikasjoner. Er den slakk bør den snarest skiftes, er den oljet er det også risikabelt. Er den ikke noen av delene vil jeg være mer redd for antall km enn for alder. Husk at det ikke er gummien men de innvendige trådene som utgjør største delen av styrken. Flere km sliter hardere på enn alder, så lenge gummien er hel og ikke gir fuktighetstilførsel til fibrene. i mitt hode er forskjellen på 5 og 7 år langt mindre enn 90 000 km og 120 000 km.

Forøvrig synes jeg 120 000 km høres mye ut, og lar det aldri gå over 80 000 på mine Audier. Det er nok stor forskjell på hvilken bane reima går i. Kan nevne at Ford 1,8 diesel går over en haug med hjul, flere av dem med liten diameter og slites derfor fort. Intervallet der er 60 000 km, og den ryker ofte like etter dette.

Er man nervøs for remhavari er det neppe noe sjakktrekk å gi motoren brå endringer i turtall, belaste den hardt eller kjøre med for høyt turtall. Det aller værste er kanskje å starte en kald vintermorgen uten motorvarmer, særlig etter en natt med snøføyk på varm motor (så snø smelter til is på veiv og kamtannhjul).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av erfaring, vet jeg at man uansett alder bør følge med den. Byttet for ca ett år siden på min, og den flisa seg opp etter 15.000. HVorofr var helt uvisst, men fikk i allefall byttet denne uten omkostninger av verksted. Har derfor læt at det ikke skader å ta en titt i ny og ne;)

 

Chr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var Beetlen tilbake på veien. Reim, løpehjul og vannpumpe så ut som ny. De som bytta lurte på om det var bytta før. Men det sto årstall på alle delene..

Jaja, kjekt å ha gjort nå som man skal selge bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var Beetlen tilbake på veien. Reim, løpehjul og vannpumpe så ut som ny. De som bytta lurte på om det var bytta før. Men det sto årstall på alle delene..

Jaja, kjekt å ha gjort nå som man skal selge bil.

 

 

Kjekt for å få fred i sinnet :D

Bytta forresten på var A3 nå i går, da mest på grunn av alder (6 år) fremfor kilometerstanden.

Den hadde nok rulla noen tusen til, men var ikke tvil om at den har snurra noen runder (temmelig stiv og tørr).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.