Tiptronic som begynner å krangle

Anbefalte innlegg

Tipen på Allroaden begynner å bli lei,skulle bare mangle det er jo en 01 mod som har rulla 103000,så garantien er sikker gått ut.: bh :

5000 km siden var den på storservice med bytte av gearolje og filter.

Idag låste den seg i ca 3 gir på motorveien alle lampene lyste altså PRND1234

Stoppa motoren og starta igjen og bilen gira fint.

 

Noen gode tips??

Kan det være lite olje på kassa?

Tips motas med takk.

 

MVH Tor Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det kan lønne seg å ringe noen som driver med automat girkasser å bestille oljeskift på kassa. Betalte 3000 når jeg gjorde det pg.a symptomer med treg giring. Møller tar 4000+ for samme jobben.

 

-Olje

-Atf filter

-Atf sil

-Pakning

-olje plutt

 

Finnes også en tråd som forteller hvordan du kan gjøre det selv her på forumet og på nordic audi.

Lykke til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er som regel greit å holde seg til merke veksted når det gjelder sonne ting.

De kan jo somregel det de holder på med

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er som regel greit å holde seg til merke veksted når det gjelder sonne ting.

De kan jo somregel det de holder på med

 

Merkeverksted er ikke akkurat noen garanti for at de kan det de holder på med. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha.. Akurat det må jo være ironi.....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverksted er ikke akkurat noen garanti for at de kan det de holder på med. : rolleyes

Har hørt det samme selv at det slurves med å få ut all olje på merkeverksted. Skal selv få skiftet olje på min tip neste uke på spesial verksted for girkasser hvor de kan sakene sine. Forøvring en artikkel om han som skal gjøre det på min bil her, har godt rykte på seg her nede i distriktet, uansett grei artikkel på dette temaet.. : smil :

 

Koster 3250 ink ATF filter og da er eg ihvertfall sikker på at det er gjort skikkelig samt at det er billigere enn hos Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt det samme selv at det slurves med å få ut all olje på merkeverksted.

 

Slurves?

 

Når en bytter olje og filter på ei automat-kasse av den typen, tar en ned hele "bunpanna" på kassa. Er temmelig sikker på at kassa blir så godt som tom når dette gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du tar av bunnpanna renner ikke all olje ut av seg selv på tiptronic kassene, du må til med litt trykkluft skal du få ut det meste da det ligger olje i kanaler og til oljekjøler. Det beste er som det står i artikkel å kjøre igjennom litt extra olje for å få "vasket" ut gammel olje, da blir det gjort skikkelig oljeskift ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slurves?

 

Når en bytter olje og filter på ei automat-kasse av den typen, tar en ned hele "bunpanna" på kassa. Er temmelig sikker på at kassa blir så godt som tom når dette gjøres.

 

Det er ikke riktig. Det er en god del olje i oljekjøleren og slangene fram til denne!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du tar av bunnpanna renner ikke all olje ut av seg selv på tiptronic kassene, du må til med litt trykkluft skal du få ut det meste da det ligger olje i kanaler og til oljekjøler. Det beste er som det står i artikkel å kjøre igjennom litt extra olje for å få "vasket" ut gammel olje, da blir det gjort skikkelig oljeskift ;)

 

Ok. har sett for meg at oljen i oljekjøler osv. renner ut samtidig, men det stemmer sikkert det du skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Converteren er full av olje, og den kan ikke tappes på ZF-kasser (d.v.s. alle Audi) sånn som den kan på bl.a. Mercedes og de fleste amcars.. Så alt blir ikke skiftet nei.

 

Det viktigste er å SKIFTE filteret i kassa. Mange påstår at det bare er en sil, men i alle tiptronic-kassene er det et papirfilter av "vanlig" type som må byttes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg glad!Fant "feilen" på tiptronicen.

 

Hadde en kompis over for å se på bilen han jobber for Meca og har bosch sin diagnose instrument/pc,feilen var mest trolig på grunn av dårlig batteri spenning(defekt batteri) hadde 2 stk magnetventiler i gearkassa hengt seg,sansynligvis da bilen ble startet og trakk ned spenninga på batteriet.Som vi vet er lav spenning ofte roten til mange rare bugs.

Vi gikk gjennom alle feil logger og sletta de.Det eneste som fortsatt var var en feil på var litt avikende verdi på ene lambdasonden.

Så nå kan både jeg og lommeboka puste lettet ut,og en lambdasomde kan ikke koste skjorta.

 

Mvh Tor Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.