Hva slags effekt har spacere?

Anbefalte innlegg

Regner med at det er noen av dere som kan adksillig mer om hjulgeometri enn meg.

 

Foran passer hjulene perfekt, bak er det litt for smalt og jeg kunne tenkt med å prøve med spacere.

 

Hvilke fordeler og ulemper vil det ha å montere spacere kun bak...om noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke så veldig mye om det, men hvis det blir feil innpress på felgene vil det slite skjevt på hjullagrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen er jo at en får bredere sporvidde, og dermed bedre feste.

 

Ulempen er større slitasje på (først og fremst) lager. Blir jo en større belastning på hele opphenget da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker

 

Hvis det kun er slitasjen så tror jeg kanskje jeg skal prøve dette her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at en spacer på 1-2 cm lager så mye slitasje. Men jo større spacer, desto mer slitasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Sanni Jacobsen

Kan ikke tenke meg at en spacer på 1-2 cm lager så mye slitasje. Men jo større spacer, desto mer slitasje.

 

Helt enig i det, kan ikke tro en spacer på 15mm gjør noe særlig stor skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det jo egentlig bare å prøve...litt øket slitasje på lager er jo ikke noe problem, koster liksom ikke all verden de lagrene da...

 

Må jo også lide litt for skjønnheten... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dòg aldri hørt noe om at spacere egentlig er lov, til annet enn utstilling, correct me if I`m wrong!

 

Tenkte bare "nyse" litt om det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporvidden kan økes med inntil 15mm uten spesiell godkjenning og er ikke noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, da var det mer enn jeg visste om det gitt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spacere er ulovlig,men det skal man ikke tenke på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

spacere er ulovlig,men det skal man ikke tenke på:)

 

Ikke så lenge de har TÜV godkjenning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er vel godkjent så lenge man ikke går utover x antall % av økt sporvidde, går man utover det, så må det vel vises/omregistreres i vognkort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke +-5mm som er maks endring av sporvidde da?

 

Uansett, jeg fikk godkjent mine 15mm spacers uten problem. Eller, dvs de stod på bilen ( kun bak ) ved Eu kontroll og det ble ikke noe spm om de..

 

Lagrene derimot, de blir byttet litt oftere enn normalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilsynet godkjenner ikke bruk av spacere uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge "Krav til kjøretøy" (gjelder biler 1. gansregistrert før 01.01.95) kan man øke sporvidden med 15mm ved hjelp av spacere.

 

Har ikke "Kjøretøyforskriften" (gjelder biler 1. gansregistrert etter 01.01.95) så jeg vet ikke om det er noen forskjell på disse to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan øke sporvidden ja, men da menes det angivelig med innpress på felg. Ikke spacere.

 

Sist henvendelse hos tilsynet fikk jeg beskjed om at spacere ikke var i henhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I "Krav til kjøretøy" står det spacere, hvis Biltilsynet mener noe annet skal jeg ta med meg boken jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ganske sikker på at det står at all form for hjulspacere ikke er lov,har den nyeste utgaven på jobb så kan jo se men:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener også spacere er no-go, mens adaptere er ok. Impress kan endre med 15mm av normalt, altså +\- 7,5mm på hver side, ved bruk av felger med uorg. impress.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er svært trygg på at det står spacere, men kan sjekke det når jeg kommer hjem for å være helt 100%

 

Ikke glem at det er 2 forskrifter som gjelder, jeg har som tidligere nevnt konsentrert meg om den eldste da den gjelder for min bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sjekket i boken og i korte trekk...

 

Kap. 10 pkt. 6.1g

"Det må ikke brukes mellomlegg/plate/spacer som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i 6.1a

 

...så det som løser "problemet"...

 

Kap. 10 pkt. 6.1a

"Sporviddeendring må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV i Vest-Tyskland for vedkommede motorvogn.

Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpressing er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas."

 

Thats it...jeg har bestilt 15mm spacere med TÜV-godkjenning...monteres i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss.. Og så 15mm da.. Du slår på stortromma nå. :D

 

Fint at du oppklarte dette en gang for alle. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte jo det vet du...den leverandøren jeg kjøper ting og tang hos hadde jo bare 5 og 15mm...og da var ikke valget vanskelig... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på hvilke måte endrer spacere kjøreegenskapen da tro ?

sporvidden øker jo, noe som vil føre til mindre krengning.

også får man økt skrubbradius,

noe som gjør at bilen kommer til å svinge ekstra hardt mot den siden det er størst rullemotstand,

ved foreksempel kutting av svinger.

hmmm... hva tror dere ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.