Anbefalte innlegg

ser at a4 f.eks 97mod kommer med 2 stk 1,9 tdi valg 110 hk og 90 hk

hva er egentlig forskjelden på disse?

er det bare motorstyring (chip)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel noe med variabel turbingeometri i turboen på 110 hesteren også...

 

Ellers kan min erfaring med de forskjellige motorene (sammenlignet med hverandre ja...) oppsummeres som dette:

 

-98 Golf stv. 90hk TDI

Humor

 

 

-98 Passat stv. 110hk TDI

m024g_spaceshuttle.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det med at 110HK har variabel turbingeometri, ja. Så vidt jeg husker, er det litt større dyser også, men jeg skal ikke banne på det... Gå inn på http://www.tdiclub.com og finn ut det meste om disse motorene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser at a4 f.eks 97mod kommer med 2 stk 1,9 tdi valg 110 hk og 90 hk

hva er egentlig forskjelden på disse?

er det bare motorstyring (chip)?

 

110Hk drar endel bedre når du passerer 3500 omdreininger, jeg har hatt to 10Hk og sammenlignet med en kamerats 90Hk Golf gikk den ikke så voldsomt mye bedre at det gjorde noe, men derimot når begge ble optimalisert hos Turbo Teknikk ble forskjellen større, spesielt når man prøvde å dra dem ut på turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

110Hk drar endel bedre når du passerer 3500 omdreininger, jeg har hatt to 10Hk og sammenlignet med en kamerats 90Hk Golf gikk den ikke så voldsomt mye bedre at det gjorde noe, men derimot når begge ble optimalisert hos Turbo Teknikk ble forskjellen større, spesielt når man prøvde å dra dem ut på turtall.

 

Det høres trolig ut, ja. Jeg visste ikke at det var to forskjellige versjoner før etter at jeg hadde kjøpt den som jeg nå har som bruksbil, og da jeg fikk vite at det er den "råeste" versjonen jeg har begynte jeg å lure på hvor dau den 90-hesteren egentlig kan være. Min virker nemlig ikke veldig kvass, men det kan være nettopp på grunn av det som sies her: Siden jeg har automatgear på min har jeg vel aldri vært på nordsiden av 3.500 RPM i det hele tatt, og sånn som det durer og bærer seg i denne bilen har jeg ikke noe ønske om å komme dit heller. Så jeg kan altså bare legge til følgende: Med automat går ikke 110-hesteren all verden heller. Men den går tross alt veldig billig, så da skal jeg klare å leve med den en stund til frem til avdankede taxier av den nye E-klassen begynner å nærme seg min prisklasse.

 

MVH Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig så har vekt og transmisjon utrolig mye å si for hvor sprek en bil føles : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

begge motorene har VNT turbo, forskjellen ligger i andre dyser og mapping

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

begge motorene har VNT turbo, forskjellen ligger i andre dyser og mapping

 

Er ikke VNT på min 99 mod golf 90hk... Kom på de senere...

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste i ett gammelt DRIVE blad om en Skoda oktavia stv.med 90hk tdi ( mener det var med automat )som var chippa + byttet eksos.Mener å huske dem tok ut 145hk !: eek :

(Målt på ruller hos flissundet motorservice.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viktigste forskjellen er vel dysene. går an å sette inn dyser fra en 110hk i en 90hk for å få mer effekt. chippe den i tillegg, så går det ikke så aller verst!:) hadde en 1998 passat 1.9TDI 110hk for noen år siden. gikk bra den. men blir litt moped i forhold til en Audi S4 2.2TQ som jeg har i dag. men så bruker den over dobbelt så mye drivstoff også da..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.