#1 Skrevet Juni 13, 2004 Har en VW GOLF GTI 16V, 91mod som jeg seriøst må gjøre noe med oljeforbruket på, jeg kjører ca 1000km (+-) på 1liter med olje, jeg bruker 10,40 halvsyntetisk olje, motoren har gått 200.000 Ryker oxo ganske blått av bilen, når man drar på litt, hehe.... Noen som har noen forslag til hva som må gjøres for å få oljeforbruket på et aksetabelt nivå? hvor mye er normalt for en sånn golf å bruke da? har hørt noen har prata på at det kan være ventiltettninger som skulle ha vært byttet, har egentlig lite peiling på motor å slikt jeg da, så må sikkert levere inn bilen om det er noe som må byttes i motoren (dyrt på as auto!), er dette en tidskrevende jobb å få byttet da? sånn ca? eller har dere noen andre måter som kanskje kan redusere forbruket på olje da? motoren lekker ikke en dråpe olje.... Kan slikt "opplegg" som man får kjøpt for å ha oppi motoren, til å minske oljeforbruket, fungerer dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 13, 2004 Dersom motoren din ikke er totalt utslitt vil jeg sette en finger på ventiltetningene. Disse kan skiftes uten å ta av toppen, ved å ta ut tennpluggene og sette trykkluft på sylinderen. Dette for å holde ventilen oppe. Det første jeg ville begynt med er en kompresjonstest. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 14, 2004 Høres ut som slitte ventiltetninger, koster vel 37kr pr stk på mekonomen, kjøpte mine fra sylinderservice, der koster de 22kr pr stk. Jeg bytta de selv på en gti16v motor som jeg holder på å overhale, men jeg hadde toppen demontert pga av regreima hadde ryki på den motoren. Det tar noen timer å gjøre, kommer anpå hvor flink du er og verktøyet du har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 14, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Dersom motoren din ikke er totalt utslitt vil jeg sette en finger på ventiltetningene. Disse kan skiftes uten å ta av toppen, ved å ta ut tennpluggene og sette trykkluft på sylinderen. Dette for å holde ventilen oppe. Det første jeg ville begynt med er en kompresjonstest. Var innom AS Auto i sta, å dem mente oxo at det kunne være ventiltettningene som kan være feil, siden bilen bruker så mye olje, så jeg spurte om pris om å få fikset dette, å da sa han at det ville komme på ca 5000 +- , altså VELDIG dyrt... Men skal ha inn bilen der på Torsdag for å justere motoren slik den går reinere forhåpentlig vis i hvertfall, hva er det dem gjør på en slik service da? sjekker dem kompresjonen og tenningen å slikt? lite peiling på motortekniske ting jeg, så tror ikke dette er noe jeg bør begynne med selv, i hvertfall ikke uten hjelp, hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 14, 2004 Hvis jeg var deg, ville jeg tilbudt noen å gjøre dette via f.eks. forumet. Spør om noen gidder å bytte ventiltetninger for deg for en grei sum... Sikkert mange greie medlemmer i VWACN i området der du bor som kan trenge litt ekstra med feriepenger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...