UrS4, AAN, vil plutselig ikke starte

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i kveld et plutselig og prekært problem; Jeg kjørte (ca 1 km) til butikken for å handle. Da jeg var ferdig på butikken startet bilen på normal måte og jeg kjørte videre (ca 1 km), men da jeg en times tid senere skulle kjøre hjem så var bilen plutselig svært uvillig til å starte. Det tok litt tid, men den startet til slutt. Det var ikke slik at den nesten startet osv, når den først ville starte så gjorde den det helt og fullt uten mer tull.

Da jeg kom hjem kjørte jeg bilen halvveis inn i garasjen fordi jeg ville sjekke noe med motoren igang. Jeg stoppet uansett motoren for å finne fram litt verktøy. Da jeg skulle starte igjen så ville den overhode ikke. Jeg har prøvd lenge og mange ganger, starteren går for fullt, men jeg har likevel koplet på batteriladeren. Uansett, den nekter å starte.

Dette passet særdeles dårlig, nå har jeg ingen biler som er kjørbare, og jeg trenger minst en.

Så det store spørsmålet, hva kan problemet være?

Jeg har kontrollert at det er bensintrykk, så feilen ligger nok ikke der. Det kan jo selvsagt være at dysene ikke åpner, men ikke pga manglende bensintrykk.

Jeg regner med, og håper, det er andre med lignende bil/motor som har noen gode tips.

- Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være en sensor som er gåen? Det virker som om motoren starter greit når den er kald, men når den er varm så blir det problemer. Mener å ha lest at kamaksel-posisjonssensoren kan gi slike symptomer dersom den er gåen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du har nok rett, hallgiveren er defekt. Jeg feilsøkte nesten hele natta og leste etter hvert ut feilkoder. På moorgenkvisten i dag målte jeg også direkte på hallgiveren, og det er ingen tvil om at det er den som er problemet.

Det neste problemet var å skaffe en ny en. Jeg er jo utålmodig og har ikke tid til å vente i flere dager på å få en ny en. Møller hadde ikke på lager her i Trondheim, ikke ScanParts eller ES-Tuning heller. Men ES-Tuning plukket av en fra en motor der nede, betalte faktisk 1500,- for den!

Men sånn er det når man bare må ha det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du har nok rett, hallgiveren er defekt. Jeg feilsøkte nesten hele natta og leste etter hvert ut feilkoder. På moorgenkvisten i dag målte jeg også direkte på hallgiveren, og det er ingen tvil om at det er den som er problemet.

Det neste problemet var å skaffe en ny en. Jeg er jo utålmodig og har ikke tid til å vente i flere dager på å få en ny en. Møller hadde ikke på lager her i Trondheim, ikke ScanParts eller ES-Tuning heller. Men ES-Tuning plukket av en fra en motor der nede, betalte faktisk 1500,- for den!

Men sånn er det når man bare må ha det.

Hørt om flere som har hatt plager med denne... sitter halgiver på toppen ? mye arbeid?

Bare lurer jeg, kommer sikkert til å gå på min UR en dag å:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt om flere som har hatt plager med denne... sitter halgiver på toppen ? mye arbeid?

Bare lurer jeg, kommer sikkert til å gå på min UR en dag å:o

Hei

Ja, hallgiveren (kamposisjon-sensoren) sitter på topplokket. På de eldste S4-ene står hallgiveren i bakkant av topplokket der fordeleren står på 3B-motorene.

Fra og med VIN(understellsnr) 4A-N-100 001 så står giveren montert i forkant, nærmere bestemt bak kamdrevet. Du må altså av med kamdrevet (og alt dette fører med seg) for å skifte giveren. Det sies at man kan klare å skifte den ved å "bare" løsne kamdrevet og trekke det litt ut, men det er nok like greit å demontere hele drevet.

Den dagen hallgiveren ryker er det bare å ta kontakt, jeg kan skaffe deg ny giver til halve prisen av hva Møller forlanger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.