#1 Skrevet Desember 1, 2006 Har siden jeg fikk bilen for 2 mnd siden lagt merke til at det ryker blått ca 30 sekunder etter oppstart, dette varer kanskje i 30 sekunder også er alt ok. Tenkte først på ventiltetninger, men merker ingen ting ved motorbrems, og det ville vel ryki blått med en gang jeg starter i såfall? Turbo er ok, heller ingen blårøyk ved belastning av turbo. Det lekker noe ut fra toppakning, så jeg heller mot at det er denne som forårsaker moroa. At det lekker noen dråper inn ved oppstart, men at det blir tett etterhvert som varmen kommer? Motor går ellers som den skal, og temperatur er ok. Ingen kjølevæske i olje eller omvendt. Edit: oljelekkasje var fra toppdekselpakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 1, 2006 Når det ryker blått, så er dette brent olje. Og det får du nesten utelukket bare av slitne ventiltettninger eller slitne lager i turbo. Det kan være som du sier, at de er så lite slitt at de tetter seg når de blir varme. Om det er turboen som lekker, så kan du finne ut av dette ved å få noen til å kjøre etter deg mens du tømmer ett par gir. Hvis turboen er sliten da så kan man se litt røyk. Slitene ventiltettninger ser man som regel ved motorbrems, gjerne etter litt pådrag. Som du nevnte over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 1, 2006 Min WJ motor er også slik.... Byttet stempelfjærer og rådelager, samt monterte en topp fra en sugemotor. Ventilstyringer er OK, og jeg kjøpte slipesett med ventiltetninger. Pluggene har pen farge, så jeg tror ikke den brenner olje Turbo kjennes bra, men jeg er ikke sikker - kan jo være her Dem er TREG Å starte, da jeg kjører uten kaldstart dyse. Når meg må kinne lenge kommer det litt blårøyk - og det lukter olje, men ikke dersom den starter med det samme.. Det "peser" ikke i veivhuset på tomgang, men med .8->1bar trykk blir det nok litt. Det ligger litt olje i veivhus ventilasjonen. Jeg lurer på om det er dette griseriet den trekker inn når jeg kiunner? Har åndeboks liggende, men den spanderer jeg ikke på denen gamle, kommer på 20V motor i den andre Passaten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 1, 2006 Har tenkt på veivhusventilasjonen jeg også, skal sjekke denne først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2006 Andreas, du kunne ha ringt meg, men siden dette kan ha interesse for mange så svarer jeg her. Ja, dette har jeg også opplevd, men har helt glemt det bort etter at det løste seg og ble borte. Det skjedde aldri før overhaling, og oppstod første gang noen måneder etter overhaling. Dette skjedde kun en sjelden gang, så jeg var svært usikker på årsaken. Fargen var blå og derav tydelig brent olje. Oppstod kun ved kald start etter 200 meters kjøring og var borte etter 800 meter. Oppstod altså etter at noe i motoren var blitt varmet opp. Hadde ikke sammenheng med turtall eller vakuum i innsuget (feks ved bremsing på motoren). Tennplugger bar ikke preg av dette over tid, de så normale ut så jeg tolket det dithen at det kun kom olje i begynnelsen og ikke litt hele tiden i tillegg (som man ikke kunne se, men som ville bli detektert på pluggene). Jeg hadde to teorier: 1. Olje som ble liggende rundt ventilstamme og sugd inn forbi oljeteningene. I værste fall hadde jeg ødelagt noen av tetningene ved montering. 2. Ved stans av bil med varm turbo og varm olje vil trolig litt olje presse seg forbi lageret og ut i innsugs- eller eksossiden. Årsak: Etter stans vil den varme oljen ytterligere varmes (kanskje kokes) av den varme turboen. Dette skaper oljetrykk og med en nyoverhalt motor holder øvrige lagre i motoren bra på trykket, dermed presses olje forbi lageret i turboen fremfor ut gjennom rådelagre, bærelagre og kamlagre. Ved oppstart blir den kalde turboen raskt varmet opp (etter et par hundre meter) og olje i eksossiden varmes opp og blåses ut som blå røyk. Olje som har havnet på innsugssiden varmes opp og blåses inn, forbrennes og blir til blå røyk ut. Turboen ble overhalt hos bærumsfirmaet som har turbo.no. Ved overhalingen var turboen såpass slitt at de var litt i tvil om den var for slitt til å overhales, men de gjorde det likevel. Dette kan ha medført at lageret i turboen lettere slipper gjennom olje som nevnt. For å utelukke teori 1 (og for å heve eget selvbilde iom at jeg kunne ha gjort dårlig jobb) skiftet jeg alle ventiltetningene på nytt, så det trenger du ikke å prøve. Var da særlig nøye med å tre alle tetningene over påføringshylse så de ikke skulle skades av evt grader øverst på ventilene. Det ble ingen endring, blå røyk dukket opp en sjelden gang etter dette også. Da skifte av ventiltetninger ikke hjalp hadde jeg kun teori 2 igjen som mulig forklaring. Derfor skiftet jeg kjøretaktikk de siste meterne før stans. I instruksjonsboka står det at motoren skal stå på tomgang i 2 minutter for å kjøle ned turboen før stans. Dette handler ikke om å roe ned turtallet på turbinen, det er bremses etter få sekunder. Det handler om å kjøle ned hele turbohuset med olje og vann. Ved hard kjøring kan turboen i værste fall bli nesten gjødende, og for å kjøle den er det smart å kjøre med liten belastning mot slutten eller stå på tomgang en stund før stand. Jeg gikk over til å kjøre svært pent de siste 800 meterne oppover fra E6 og hjem. Det så ut til å være løsningen og problemet kom aldri tilbake. Da du kjøpte bilen var det så lenge siden dette hadde skjedd at hele problemet var ute av mine tanker. Mulig at oljetype har noe å si også. Jeg har kjørt mye på Biltema syntetisk. Etterhvert har jeg også brukt Pennz oil (grønn kanne kjøpes på Thorsov rekvisista). Betydningen av oljetype spekulerte jeg ikke mer i siden problemet ble borte. Før problemet ble borte var det uansett ingen skade skjedd: Ingen katalysator som kunne ta skade, pluggene ble ikke sorte, bilen gikk normalt og den brukte ikke olje. En annen sak som jeg aldri sjekket ut siden problemet forsvant, og som jeg heller ikke tror har noe å si: Før overhaling kjørte jeg på orginalt luftfilter. Etter byttet jeg til K/N filter. Det er jo innsatt med olje, mulig det kan komme noe derfra på et vis ? Like før du kjøpte bilen renset jeg filteret og oljet inn på nytt med orginal K/N filterolje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2006 Jeg kommenterer min erfaring, selv om den kanskje ikke er relevant siden tetninger alt er skiftet.. Jeg hadde svært ofte blå eksos ved oppstart før overhaling av topp, og har ikke sett spor av dette etterpå. Skiftet også styringer på eksossiden. Hadde aldri 'blådott' ved aldri så mye motorbrems, men kun ved oppstart. Så det kan oppføre seg forskjellig.. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 5, 2006 Den oppfører seg akkurat som du sier Steinar. Det rare er at jeg kjører alltid pent det siste strekket, ikke kjører jeg gris til vanlig heller. Har sett at det er nok av olje som kommer ut av luftfilterboksen, tviler vel på at det forårsaker dette problemet, men skal skifte til originalt filter uansett. Din teori 2 høres logisk ut, uten at jeg er noen motorguru, men skal forsøke å gjøre som du nevner og se om det blir noen forandring da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 7, 2006 Jeg kommenterer min erfaring, selv om den kanskje ikke er relevant siden tetninger alt er skiftet..Jeg hadde svært ofte blå eksos ved oppstart før overhaling av topp, og har ikke sett spor av dette etterpå. Skiftet også styringer på eksossiden. Hadde aldri 'blådott' ved aldri så mye motorbrems, men kun ved oppstart. Så det kan oppføre seg forskjellig.. Lykke til! Du hadde SVÆRT OFTE, og da er det logisk. Tilfellet som beskrevet her er mer spesielt fordi det er relativt sjelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 8, 2006 Burde kanskje nevnt det i første innlegg, men dette skjer forholdsvis ofte nå, nesten daglig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 8, 2006 Er det mulig at topppakningen kan være gåen selv om det ikke lekker olje og man heller ikke mister kjøleveske? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 8, 2006 prøv å kutt ut veivhusventilasjon/kjøp oljecatchtank,ta en slange å trekk den ned under bilen,se om det hjelper...det hjalp ekstremt mye på bruksbilen min,den gikk da å spytta olje fra veivhusvent inn i turbo osv igjen...not good... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 15, 2007 Til opplysning: Min teori 2 stemte. Andreas skiftet turbo og problemet ble borte. Oljerøyken kom av slitt turbo. Det som er interessant her er at turboen var svært slitt. Jeg dro til Turbo-Sevice AS i Bærum. De synes den var på kanten slitt for overhaling, men innenfor, og gjorde det. Etter overhaling har den altså ikke holdt over 100.000 km. Moralen er: Er turboen for slitt så ikke overhal, skaff ny eller bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...