#1 Skrevet Desember 2, 2006 Sliter med dårlig lading på bilen nå om dagen, lurer på om det kan være regulatoren. Hva er greieste måten å komme til, og få bytta den? Og hvilken regulator bør jeg kjøpe? Bør jeg ha en annen regulator enn originalt ettersom det er chip i bilen? Måleren i bilen viser 9,5 volt på tomgang. Ruser jeg motor til 4000-5000 rpm så øker den til ca 12.5. Funker ikke særlig bra med andre ord.. tips og tricks mottas med takk Steinar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 2, 2006 Er vel stor sjanse for at regulator er gåen. 9,5 volt ved tomgang er jo alt for lavt. Normalt skal det ligge på rundt 14 volt. Men det holder da vel med en orginal/vanlig regulator? Med mindre du skal ha 7 stk 15" i basskasse og 15000W i forsterkere, espresso maskin og krøll tang osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 2, 2006 Jo, holder nok sikkert med original regulator da. Hvordan er det å bytte regulatoren? Må jeg ned med dynamoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 2, 2006 Hvis det er likt som på type 89 coupe 20v går det SÅVIDT å skifte regulatoren uten å ta ned dynamoen. Er svintrangt mellom dynamoen og oljekjøleren. Har gjort det flere ganger selv. skrutrekkeren din kan ikke være lenger enn ca 5 cm:p Jeg brukte en bitsholder/stjernebits med fastnøkkel. Men dette er som sagt på en type 89 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 2, 2006 Erfaring har lært meg at det finnes dessverre ingen snarveier (selv om jeg prøver å motbevise den teorien gang på gang, uten hell) så det enkleste for deg er å ta ut dynamoen. Jeg har skiftet regulator uten å ta den av men siden du har både kjølekappe og ekstraradiator intakt vil jeg tro at "begrenset plass" er en kraftig underdrivelse;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 2, 2006 Får vel bare finne meg noen planker å kjøre bilen opp på da.. Og bytte på mandag. Har jo ikke en fastnøkkel 10mm her i ålesund engang, så må vel en tur på biltema å handle engangsverktøy.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 3, 2006 Hvis det er likt som på type 89 coupe 20v går det SÅVIDT å skifte regulatoren uten å ta ned dynamoen. Er svintrangt mellom dynamoen og oljekjøleren.Har gjort det flere ganger selv. skrutrekkeren din kan ikke være lenger enn ca 5 cm:p Jeg brukte en bitsholder/stjernebits med fastnøkkel. Men dette er som sagt på en type 89 Gjorde det samme på S2 med klima (=trangt), gikk fint det. Børstene mine var oppbrukt, hadde et par nye børster liggende, så jeg bare loddet inn de. Har fungert fint etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 5, 2006 Ja da har jeg kikka litt på dette her. Det viste seg å være unødvendig å bytte regulatoren da dette må sies å være plenty igjen.... hehehe Gammel til venstre. Ny kosta 370 kr på mekonomen, Møller skulle ha omtrent x3, dvs 1075kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 6, 2006 Hei Jeg kunne ikke unngå å se at den gamle regulatoren er 14,5 V, mens den nye er 14 V. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bruke en regulator på 14,5 V framfor 14 V her i Norge. Det er stor forskjell i ladestrøm inn på batteriet selv om spenningen kun er 0,5 Volt høyere. 14 V er best egnet lenger syd på kontinentet, mens her i Norge hvor temperaturen er en del lavere bør man ha 14,5 V. Det aller beste er utvilsomt å ha en temperaturregulert regulator, men dette koster noe mer. De fleste bruktimporterte bilene kommer med 14 V regulator, og det går greit helt til batteriet begynner å bli dårlig. Problemet med for lav ladespenning er at batteriet sjelden blir full-ladet, noe som fører til at batteriet utlades mer, noe som igjen gjør at batterietlevetiden forkortes ganske mye. Jo mindre ladning det er på batteriet, jo raskere ødelegges det. Nå er det kanskje for sent å bytte inn regulatoren, men det er verdt å tenke på det neste gang man skal bytte regulator. mvh Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 6, 2006 Ok. Trodde ikke det hadde så allverdens mye å si da, men kan bytte til en som er noe kraftigere når jeg har mulighet neste gang. Koster jo bare et par hundrelapper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...