Forbruk 2003 A6 Tdi 130hk Tiptronic stasjonsvogn...bruker 1liter/mila på kortkjøring.

Anbefalte innlegg

Første tråden min her:) Endelig medlem,hehe.

Meget bra forum syns eg.

Problemet:

Bilen min bruker ca 1liter/mila på kortkjøring: gråter :

Har målt siden eg kjøpte bilen i sommer.

Computeren viser gjennomsnittsforbruk på 0.7liter,men reelle forbruket er på 1liter pr mil.

Eg kjører ikkje hardt,men heilt normalt.

På langkjøring er den heilt annerledes,kjører ca 1200km på ein tank.

Har sjølv sjekka lmm med Vag.com,og den ser bra ut. Verdiene virker riktige.

Møller har også sjekka den,og de sier at den er ok(?).

Luftfilteret blei bytta med eingang eg kjøpte bilen (var heilt tett).

Registerreima blei bytte på 103.000km,og bilen har rulla 113000km nå.

Ingen andre feilkoder i Vag.com,så eg veit ærligtalt ikkje ka eg skal sjekke...

Syns at 1liter på mila er unormalt i hvertfall:confused:

Bilen er ikkje blitt chippa osv. Er orginal 130hk.

Verdsetter all respons.

Takk : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette hørtes mye ut.. du skulle prøvd å fått låne deg ein ny lmm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjølv om den allerede er blitt testa ok ? Andre som har eit fornuftig svar her ?

Er det den som er gåen er det jo ein grei sak egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du legger i "kortkjøring"... Hvis du tenker på bykjøring, med lyskryss, rundkjøringer, start og stopp, køkjøring osv, så er 1l/mil helt normalt. Automatgira bil på 1500-1600kg er ikke det mest økonomiske til den typen bruk (min bruker 5l++ på bykjøring...).

Jeg har ikke voldsomt peiling på LMM'er, siden jeg aldri hadde noe problem med den på min Audi, men jeg trodde da at forbruket skulle blitt feil på langkjøring også, hvis det var der feilen lå.

Vet ikke om dette innlegget hjelper deg stort, men dog... Poenget mitt blir vel noe sånt som at du heller bør se på gjennomsnittsforbruket på en hel tank med ditt normale kjøremønster.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er ikkje snakk om bykjøring med lyskryss,køkjøring etc og når det er kaldt ute så bruker eg webastoen i ca 10 minutter så har eg nesten varm motor når eg kjører.Så det er heller ikkje ein stor faktor. Har målt siden sommer(full tank),og forbruket er på 1liter mila.Faktisk var forbruket på litt over literen når eg fylte diesel for 2 dager sida. Nå kjører eg ikkje gris heller, men heilt normalt. Skulle ikkje disse cvt kassene være meir økonomiske enn manuelle kasser? Veit at vanlige automatkasser bruker ca 10-20% meir drivstoff,men det skal ikkje være tilfelle med cvt kassene.

"Jeg har ikke voldsomt peiling på LMM'er, siden jeg aldri hadde noe problem med den på min Audi, men jeg trodde da at forbruket skulle blitt feil på langkjøring også, hvis det var der feilen lå." = enig med deg der ja. Merkelig opplegg.

Andre som har erfaring her,og vil dele litt informasjon ? Takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

går den dårligt? ryker den svart?

eg ville prøvd å fått lånt meg ein luft mengde måler av noem med lik motor. då er vertfal den feilen luka vekk, dette er jo ein vanleg feil på desse motorane

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. nei,den går faktisk heilt ok. Trur du har eit poeng der altså, prøver å ta vekk lmm for å sjå korleis den blir da. Men, det å få lånt ein tilsvarende lmm er litt vanskelig,kjenner ingen som har lik bil. Men,merkelig at den bruker så lite på langkjøring om lmm er gåen/dårlig?

Takk for tilbakemeldingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ein 2003 modell a4 med 1.9tdi..

Er sjølvsagt utan automat og litt mindre bil, brukar fort 0.8 på mila den og ved kaldtstart og bykøyring med mykje rykk og napp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er kanskje 1liter på min normalt da...hmmm.

-Takk for infoen-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det var drøyt! Har selv sett på Allroad 2.5 tdi automat pga bensinforbruket jeg har i dag, men hvis en 1,9 bruker 1 liter på mila, hva bruker en 2.5 da?

Har en 2003 A6 1,8TQ manuell som ligger på literen på blandet kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 2,5 tdi med 180hk og quattro (manuell kasse) ligger nå på 0,75 liter på mila med vinterdekk på blandet kjøring (0,6 på langkjøring)....noe mer med sommerdekk.

jeg syns en liter på mila på en 130hk tdi er i overkant, når jeg hadde en passat med samme motor og 4motion gikk den på 0,7 og noe på blandet kjøring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det var drøyt! Har selv sett på Allroad 2.5 tdi automat pga bensinforbruket jeg har i dag, men hvis en 1,9 bruker 1 liter på mila, hva bruker en 2.5 da?

Har en 2003 A6 1,8TQ manuell som ligger på literen på blandet kjøring.

Ka syns du at eg bør gjøre? Syns at 1liter på mila er drøyt for ein 1.9liter ja, bilen skal ikkje være så tørst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 2,5 tdi med 180hk og quattro (manuell kasse) ligger nå på 0,75 liter på mila med vinterdekk på blandet kjøring (0,6 på langkjøring)....noe mer med sommerdekk.

jeg syns en liter på mila på en 130hk tdi er i overkant, når jeg hadde en passat med samme motor og 4motion gikk den på 0,7 og noe på blandet kjøring

Er glad for at folk gidder å svare : vinke : . Ka syns du/dere at eg burde gjøre ? Teste med ein anna Lmm ? Eller kan dere være andre ting som forårsaker dette?: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen gode tips/råd ? : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min A6 avant 2.4l tiptronic bruker rundt 1.2 på bykjøring med lyskryss og rykk og napp. 1.5 - 2.5 på grisekjøring. 0.8 på langkjøring omtrent

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vil hjelpe meg? Må jo være noen som kjenner til problemet eg har :( Sjekk bildene for å sjå forbruket pr km.... : bh :

DSC00923.jpg

DSC00925.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke verdier fekk du lest av på test kjøringa med vag-com ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdiene eg fikk opp der var normale meiner eg.Motoren får den lufta den skal ha, men kjenner du til det med fuel cooling state? Den er av, veit ikkje om det har noe med det han på verkstedet nevnte. Han skyldte på ein magnet ventil på girkassa,og dieselkjøleren. Meinte som meg,og Audi at Maf var ok. Legger opp bilde av testen eg tok nå.Sitter i bilen,og kjører tester & poster innlegg.

Dessverre ikkje eineste problemet eg har det her, sliter også med elektronikken på rattet etter at han som monterte Webasto anlegget klarte å få til ein spylervæske lekkasje i bilen. Nå virker ingen av knappene på rattet lenger. Det er jo eit anna tema,så eg veit ikkje om eg skal poste den infoen her.

Vag-Com_1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikkje til det med kjøling av disel.

eg sliter med høgt forbruk eg også 1,3 på mila, men det er en 2,5 tdi v6. 150 hk. Har testkjørt litt med vag-com og ifølge audi sin dok. skal verdien på lmm ligge fra 750 - 900 mg/slag 3 gir fullt gasspådrag 2000 - 3000 rpm, eg har toppen 620 mg/slag. Normal fuel temp. Skal prøve med ny lmm.

Har foressten 00575 feilkode for høgt trykk i manifoild. kan vere N75 ventil, skal sjekke den også.........: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har eg bytta LMM (fra Bosch til Pierburg),og dieselfilteret.

Andre tips ? Kom igjen folkens......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.