Funker bryter til taklys når pæra er borte?

Anbefalte innlegg

Kanskje et rart spørsmål, men jeg lurer altså på om man kan bruke bryteren i taket til kupélys for å styre ting uten at det er pære i.

Tenker å montere lys under dashen som går av og på når dørene åpnes (med forsinkelse). Så fant jeg ut at det hadde vært greit å kunne slå de på uten å ta opp døra også, og kanskje tilogmed slå de helt av til tider. I tillegg vil jeg fjerne kupélys i taket.

Da slo det meg at jeg bare kunne koble de på bryteren i taket, men fungerer altså denne når man ikke har pære i? Eller man kobler kanskje neon-rørene rett innpå pæreholderen? Eller vil det være dumt pga mer belastning ellerno sånt? Noen som har tips?

Beste er kanskje å hente strøm rett fra batteri og koble opp med relé via takbrytern?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sånn kort forklart hvordan bryteren i taklyset fungerer. Pæren har konstant pluss. Med bryteren i dør-stilling så jordes kabelen ved dørstolpen når døren åpnes, og pæren lyser. Når du slår bryteren på taklyset til PÅ så får den jord direkte fra chassis. Bakvendt av alle andre lamper i bilen, med andre ord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Takk skal du ha Per:) Det var jo en ganske nyttig opplysning egentlig:D

Bare så ingen får sjokk her: blir ikke noe blått neonlys i bilen min altså;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt et 12v relè. Er ikke store hyssingen som går opp til lyspæra. Da kan du jo evnt bruke samme releet til å styre tidsforsinkelsen (hvis dette finnes til 12v)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett at jeg nå ikke gidder å koble den via takbryteren likevel, hvor er det enklest å koble seg innpå for å få lysene til å slukke (med tidsforsinkelse) når døren lukkes, og lyse når døren åpnes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått kobla litt. Tenkte å dele det jeg har funnet ut hvertfall, i tillfelle noen andre skulle ønske å koble noe liknende. Henta pluss-strøm fra krets 21 (sikring 21, innerbelysning++). tar man av panelet som går langs gulvet på førersiden ligger det en bunt med kabler der, jeg kobla meg inn på kabelen som er rød/hvit.

Her vil man og se at 3 av kablene går opp gjennom b-stolpen. Disse går til bryteren som trykkes inn når døra lukkes. Én av kablene her er brun/hvit, og denne kobler man jord inn på.

Det man har koblet inn vil da jordes når en av dørene er åpne, og kretsen blir lukket. Dette blir en paralellkobling i forhold til feks kupébelysning, slik at lysforsinkelsen (som ligger oppe i selve kupélampa) vil ikke virke inn. Biltema selger en egen lysforsinker (kabelbit med en liten dings på) for 50 kroner hvis man vil koble på en slik.

Jeg er ingen ekspert på området, men har da fått noe til hvertfall. Bare å sende en PM hvis noen vil ha mer hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.