Passat '01 V6 Tdi tiptronic uler under aks

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Nytt medlem, med relativt ny bil, og et lite problem:

 

Har hatt bilen til longlifeservice hos Olof Ericsson i Arvika og på feilsøking etterpå hos Olrud Auto Hamar. Ingen har svar på hva som feiler bilen min, får bare høre at "alt er i orden".

Vel, det er det ikke, det er jeg bombesikker på!: mad :

 

Tingen er den at jeg de siste par månedene har slitt med at et eller annet uler/skriker/slurer når jeg akselererer fra 1900-2500 omdreininger. Slipper jeg opp gassen litt blir lyden borte men kommer igjen så fort jeg gir på igjen. Lyden forsvinner når jeg får litt mer turtall. I tillegg virker det som om den ikke akselerer like godt som tidligere. En onkel av meg har prøvd en maken bil og min, og merker helt klart forskjell, det er definitivt noe som ikke stemmer.

Men nå har altså verkstedene sjekket:

 

Feilkoder med VagCom

Luftmengdemåler

Trykkslanger

Turbo

Lockup til automatkassa

 

Alt er ok, finnes ikke feilkoder. På Olrud fikk jeg beskjed om å komme tilbake når det virkelig var noe galt...: mad :

 

Men noe er helt klart ikke som det skal, og jeg vil ha det fiksa før det eventuelt blir verre!: bh :

Er det noen som har vært borti noe lignende som kan gi meg noen tips?! Kan det hele skyldes gammel olje på kassa? Den er nemlig ikke byttet, men var i tilfelle det neste jeg ville prøve.

Håper noen kan hjelpe meg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du piggfrie dekk ??

De uler noe jævligt spesielt på våt asfalt..

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører piggfritt ja, men lyden var der på sommerdekk også. Er kun når jeg akser, eller gir mer gass på lavt turtall uten at den girer ned... Og alltid mellom 1900 og 2500 et sted. Kan også nevne at alle reimer er sjekket, og at lyden er der både med/uten esp og med/uten klimaen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det er girkassa da? Kan jo låte i dynamo lager, strammehjul til tannreim osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et kjent problem på 2,7BiTurbo og 2,5TDI(V6) m.fl.

 

Er nok turboene dine som lager lyden... Har jeg rett om jeg sier at lyde blir borte/svakere når motoren er varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på noe som helst jeg, derfor jeg poster her.... Men var det hjul eller lagre så skulle man tro lyden ble verre med mer turtall? Ikke vet jeg men... Begynte bare å tenke automatkasse etter å ha sett en tidligere tråd her om oljebytte på disse som jo Møller sier det ikke er intervall på: klø : Skulle jo tro dem hørte på produsenten da men...

Turboen var det første som slo meg også, og var noe av det jeg ba begge verkstedene sjekke, men de sier da alt er i orden. Den kan jo seff sikkert lade riktig selv om den lager lyder... Men lyden er der også etter lang kjøring, kjører fort 20-30 mil på en dag så det vet jeg...

 

Blir gaaaal av å ikke vite hva det er, og blir selvfølgelig sittende og frykte det verste... Mye dyre deler på disse: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje på et eller annet rør til/fra IC. Hadde en slik lyd på foreldrene mine sin a6 2,5tdi og det viste seg at det hadde blitt en sprekk inn mot IC. Den gikk riktignok litt dårligere og brukte litt ekstra diesel. Om din har vært sånn hele tida er det ikke sikkert du merker "forskjellen" fra åssen det skal være. Var også litt problemer med å få den til å dra helt ut på girene, samt at den manglet draget på toppen kan du si. Ble litt bedre når IC ble fikset, MYE bedre når kammene ble bytta :P

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, kanskje det... Men siste gangen jeg var på verkstedet gikk de jo over alle trykkslangene da (sa de ihvertfall). Den går ihvertfall noe dårligere og oppfører seg litt merkelig... Vet ikke riktig hvordan jeg skal forklare det, men den var IKKE sånn når jeg kjøpte den i mars... Kammene må nok sikkert også snart byttes, fikk beskjed om at de var "greie nok enda" sist...

 

Hmm, kanskje det... Men siste gangen jeg var på verkstedet gikk de jo over alle trykkslangene da (sa de ihvertfall). Den går ihvertfall noe dårligere og oppfører seg litt merkelig... Vet ikke riktig hvordan jeg skal forklare det, men den var IKKE sånn når jeg kjøpte den i mars... Kammene må nok sikkert også snart byttes, fikk beskjed om at de var "greie nok enda" sist...

 

Skulle hatt en lignende bil å sammenligne med, eller hatt en med samme motor/kasse til å prøvekjøre min... Skjønner ikke hvordan de testkjører biler hos Møller heller, når de i tillegg hevder de ikke hører eller merker noe unormalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Allroaden som foreldrene mine har nå, så hører man turboen ganske godt, høres ut som en slags ambulanselyd. Om det skal være slik vet jeg ikke, men den har nå godt som ei klokke i et år og 30.000 km i hvertfall (siden de kjøpte den). Går godt gjør den også, passerte 200 i Tyskland ;) Kamakslinger/Løftere trenger du ikke bytte før det raser, samme kostnad uansett, og så tar du reg.reimskifte samtidig.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, kanskje jeg bare skal glemme det og kjøre som det er... Problemet er bare at jeg bruker bilen på jobb, kjører fort 50000 i året. Skulle gjerne visst hva det var... Er det en bagatell er det jo greit, men er det en bagatell som ender opp i dyr feil vil jeg helst fikse det mens det enda er en bagatell:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestefar hadde en ulelyd fra et strammehjul på a8'en sin (3,3 V8 TDI). Verkstedet mente det var turboene, men etterhvert ble det klart at det var reimhjulet på dynamoen (mener jeg å huske). Han hadde lyden konstant, uansett om han trådde på gassen eller ikke. Siden din lyd kun kommer over et lite registert og med gass"pådrag" så burde det ikke skyldes slike ting som omhandler reg.reim, stramming av reimer osv..

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel bare kjøre til noe raser helt... Kammene vet jeg om fra før, så de setter jeg av penger til (burde vært unødvendig, men det er en annen diskusjon)...

Bilen skal inn til lakkering nå før jul, og etter det blir det skifte av skiver/klosser og sannsynligvis rens av bunnpanne i automatkassa samt ny olje/filter ihvertfall. Kan da ikke mene at ei automatkasse skal holde evig på den olja den fikk da den trilla ut fra fabrikken?!: eek :

 

Takk for svar ihvertfall! Flere innspill er hjertelig velkomne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det hele skyldes gammel olje på kassa? Den er nemlig ikke byttet, men var i tilfelle det neste jeg ville prøve.

Håper noen kan hjelpe meg....

 

Siden bytte av olje er det enkleste og billigste alternativet, og den ikke har blitt byttet før, er nok dette det første jeg hadde gjort. Sørg også for å bytte filter og om mulig kjøre gjennom litt ren olje for å få ut alt det gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel bare kjøre til noe raser helt... Kammene vet jeg om fra før, så de setter jeg av penger til (burde vært unødvendig, men det er en annen diskusjon)...

Bilen skal inn til lakkering nå før jul, og etter det blir det skifte av skiver/klosser og sannsynligvis rens av bunnpanne i automatkassa samt ny olje/filter ihvertfall. Kan da ikke mene at ei automatkasse skal holde evig på den olja den fikk da den trilla ut fra fabrikken?!: eek :

 

Takk for svar ihvertfall! Flere innspill er hjertelig velkomne!

 

 

Når eg tenker meg om så hadde eg og en ulende/Hylende lyd under nedgiring i oppoverbakker ca 60 kmh. (2,5 tdi v6) Hørtes ut som den kom foran på høyre side.

Den lyden er nå borte. Blant annet så har eg tatt av og reingjort innsug, blindet egr og blokka vakum for spjeld.

 

Når det gjelder kassa så byttet eg olje på den fo 2 år siden, men da var lyden fortsatt der. Har en 5 hp19 og ifølge Zf så anbefaler de skift hver 60000 miles.

Bilen var da gått 180000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Allroaden som foreldrene mine har nå, så hører man turboen ganske godt, høres ut som en slags ambulanselyd. Om det skal være slik vet jeg ikke, men den har nå godt som ei klokke i et år og 30.000 km i hvertfall (siden de kjøpte den). Går godt gjør den også, passerte 200 i Tyskland ;) Kamakslinger/Løftere trenger du ikke bytte før det raser, samme kostnad uansett, og så tar du reg.reimskifte samtidig.

 

Mvh

EW

 

Mitt råd: Skift definitivt kammer og div FØR det raser. Hvis f.eks en vippearm hopper av pga for stor klaring veit man ikke hvor den havner. Antakelig slår den i filler ventilløfteren som igjen river i filler godset i topplokket ( topplokket må da skiftes komplett = DYRT ) som igjen gjør at kamakselen butter som igjen fører til at tannreima kan hoppe over osv osv....catch my drift? Kan bli enda dyrere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg bare skal selge bilen og skaffe en 1.9 i stedet... Er jo svinedyrt nesten uansett hva som skjer med disse, og trenger bilen i jobb...: bh : Kjøpte bilen pga sterk motor og god plass (vare), men det er jo god plass om man legger ned setene i en 5-seter og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, da er olje og filter på automatkassa byttet. Ulyden er der fortsatt... : bh :

Merker også at ved forbikjøringer og lignende mister bilen litt turtall og krefter før det kommer igjen... Kan det være LMM som er skylden i (alt) dette? Leste i en tråd om Pierburg-LMM'ene her, og den danske forhandleren skriver at feil på disse ikke kan måles på verksted...

 

Uansett, hvordan tester jeg om LMM er ok eller ei? Leser rundt på forumet her og da sies det både at bilen skal gå dårlig, bedre eller likedan når den er plugget ut og LMM er defekt. Ikke noe entydig svar med andre ord:p Vil ecu gå i nødmodus om jeg kobler ut LMM? Og hvordan løsner jeg pluggen til LMM? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, har jo ikke det da... En mekaniker fra Olrud Auto (Møller) på Hamar kjørte to turer med bilen i november, og mente da at han ikke kunne finne noe galt... Begynner å lure på om jeg er paranoid: klø :

Vel, vel, er kanskje noen i nærheten av Hamar som har muligheten til å bli med på en testtur? Ikke for det, kjører gladelig 30 mil om det er det som skal til for å finne ut av greiene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Det er ikke hjullager eller differensialen som det uler i da? Girkasselyd merker man normalt på 1 gir i lav hastighet.

 

Espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, har jo ikke det da... En mekaniker fra Olrud Auto (Møller) på Hamar kjørte to turer med bilen i november, og mente da at han ikke kunne finne noe galt... Begynner å lure på om jeg er paranoid: klø :

Vel, vel, er kanskje noen i nærheten av Hamar som har muligheten til å bli med på en testtur? Ikke for det, kjører gladelig 30 mil om det er det som skal til for å finne ut av greiene...

 

Har nå lest litt gjennom tråden.

 

Det er nok ikke LMM, kan ikke fatte hvordan den skulle klare og lage en slik lyd. Dog, å måle om LMM er god eller ikke er ingen stor sak (men de fleste møller verksteder vet ikke hvordan, så rart det nå enn høres ut).

 

Jeg tror ihvertfall at om bilen din mister krefter så skal jeg kunne klare og finne ut av det. Alt som lar seg måle med diagnose skal jeg finne. Men den lyden din har jeg litt vanskeligheter med å forklare (uten å ha hørt den).

 

Dog, vil du ta turen hit så skal jeg se på den for deg. Jeg driver dog KUN med diagnose og elektrisk, og det er dette jeg kan (godt nok til å kunne gjøre det for kunder ihvertfall). Så om det er ett rent mekanisk problem så tør jeg ikke gi garantier.

 

Det første som slo meg også var turboen din. Har hørt en "uling / romling" ifra en 1.9TDi tidligere, og der var det turboen som var iferd med å rase. Den gikk til de evige jaktmarker 3 uker senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, har kjørt rundt med dette siden i sommer nå, uten problemer sånn sett... Virker bare som om et eller annet ikke henger med og butter på et eller annet vis idet det begynner å "skingre"... Må vel nesten få med noen ut på en diagnosetur ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR ventil? Se innlegg til en litt tidligere, der lyden forsvant etter at blandt annet den var blindet igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å kjøre diagnose for å finne ut om det kan være egr da?

Noen som har en steg-for-steg på å blinde denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg prøveresultetene på ATF-olja fra Invicta. Kassa viser ingen tegn på unormal slitasje, så jeg er lettet!: smil :

Men på den annen side, bilen er jo ikke no bedre: bh : Nesten så jeg begynner å lure på om den skal være sånn....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.