Passat '01 V6 Tdi tiptronic uler under aks

Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt med en mekaniker fra et annet verksted på en kort prøvetur, bare så han fikk høre. Han var helt enig i at lyden var merkelig og absolutt ikke noe som skulle være der. Broren hans jobber på Møller Elverum, og han mente da etter en kort tlf at det "måtte være" turboen, slark i denne... Men da er det rart den ikke har havarert helt enda da..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukker frem igjen denne tråden jeg. Hadde bilen på NAF-test i dag, salgstest vel og merke av forskjellige årsaker. Uansett, de kom frem til at det er en mindre oljelekkasje fra turbo, og det samme fra automatkassen. Nå ble jo olja på automaten bytta i januar, så jeg håper lekkasjen er fra bunnpannepakningen, så det er snakk om no reklamasjon der. Fikk ikke snakket med de som hadde sett på bilen, da det var fattern som hentet den ut for meg, så har bare lest papirene. Skal nedom dem i morgen om jeg rekker og snakke med dem, men jeg kan da spørre litt allikevel:

 

Oljelekkasje fra turbo, turbohavari da eller? Og kanskje en siste indikasjon på at ulydene kan være def eller delvis def turbo? Hvor kan det lekke på turboen? Må denne byttes uansett i tilfelle?'

Har hørt på pris på turbo hos Møller, mener de sa 12000 for turboen alene, + jobb da... Noen billigere, evt merkeverksted i Sverige, tanker omkring pris?

 

Oljelekkasje fra automatkassa, hvor kan den lekke fra annet enn bunnpanna? Håper det er snakk om småtterier og ikke (kommende) havari her i det minste: bh :

Pris på evt automatkasse?

 

Kan da nevne at bilen i skrivende stund har gått 188000 km...

 

Utover dette var det bare småtterier som ei def pære etc, og kosmetiske feil som sinkslipp (UTAFOR GARANTI: bh : ) og noen riper som skal tas i sommer...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, lekker da fra bunnpanne, så den reklamerer jeg på, også var det en liten lekkasje fra turbo, men ingen slakk. Han kunne ikke se HVOR det lakk ifra, men det var litt oljesøl der sa han... Spørs vel om jeg ikke skal koste på meg ny turbo med div slanger da... Krysser fingra for at det hjelper på den nevnte ulyden også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i dag døde bilen helt... Kjørte Hamar-Gran-Folkevogn&Audi Brumunddal. Tok ikke sjansen på bakken fra Brumunddal mot Hamar.

Kjørte ut på E6 ved Kjonerud i dag tidlig, merka at den ikke dro like godt som før, men ikke mer enn at jeg la såvidt merke til det... Ved Moelv datt den plutselig sakte men sikkert på turtall, hjalp ikke å gi mer gass. Ved Mjøsbrua hadde jeg 60, men så kom den plutselig litt igjen, brukte laaang tid men fikk den opp i 100 etter rundkjøringa ned mot Gjøvik... Og sånn fortsatte det, plutselig orket den ikke mer igjen, på med varselblink og slippe biler forbi... Tenning av/på hjalp ikke, den bare orket ikke motbakker eller turtall over 2500 rpm... Etter å ha laget kø på Mjøsbrua på vei tilbake leverte jeg den bare på Folkevogn & Audi etter å ha slitt meg over Rudshøgda, håpløst å bruke en slik bil på jobb. Så nå får man se, har ikke time hos dem før den 25., men dem skulle se på den mellom noen biler om mulig...

 

Noen som har opplevd det samme? Tipper det er turboen eller noe i forbindelse med den som har tryna helt, finnes ikke drag i bilen lenger ihvertfall... Ryker ikke merkbart etter meg heller såvidt jeg kunne se fra speilet, men allikevel a... Noe er det jo... Fordømt svineri ihvertfall, å stå uten bil midt i mekkehøytida på landets verksteder er ikke no særlig: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som tett katalisator eller eksos. Fører normalt til stort mottrykk og lite drag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble utfallet her?

Kjekt og fått fortsettelsen av denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulingen er der fortsatt, bilen står nå til kamakselbytte etc, så får man se hvordan den blir etter dette.

 

Det dårlige draget skyldtes defekt vakumklokke til turboen, så den ble byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne.

Kamaksler, vippearmer, reimer og vannpumpe er byttet, men lyden er der fortsatt.

La merke til i høst ved tilkobling av Vag-Com hos verkstedet at det dukket opp en feilkode, noe sånt som "Manifold pressure exceeded" eller noe i den duren. Feilmeldinga ble bare slettet av mekanikeren. Ble ikke den gang sjekket om denne feilkoden kom tilbake, men har mistanke om det. Bilen drar heller ikke skikkelig før nærmere 2500rpm.

Noen som har noen tips da? Bilen skal inn til ny feilsøking etc 14. nov, er så møkklei hele bilen at jeg har ikke ord...: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sjekket at ikke EGR-ventilen er tilgriset innvendig slik at den ikke får stengt seg ? Hvis den står åpen hele tiden slipper den mye griseri inn i innsuget igjen, dette griser til turbo (kan forklare "oljelekkasje" hvis det er oljete også på innsugssiden av turbo). Hvis den står i åpen stilling må man også inspisere innsugene for gjentetting.

Det kan jo også være noe styringsmessig feil som gjør at egr åpner seg for tidlig/for ofte, så det sikreste er å blinde av slangen først som sist.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR er aldri rørt nei, ikke i mitt eie ihvertfall. Men da skal jeg få dem til å blende den når den først er inne. Andre tips?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skal inn igjen på onsdag. Er vel 4. eller 5. gangen denne høsten, uten at jeg har fått noe svar på hva som er galt. LMM er forsøkt byttet uten at det hjalp, hele turbosystemet med rørgang og vakuumslanger er testet for lekkasjer, men er potte tett. Turboen er sjekket for slitasje, men både NAF, Olof Ericsson i Arvika og Folkevogn og Audi i Brumunddal mener turboen er hel, ingen slark. Nå siste gang jeg var innom kjørte de en kjapp diagnose på den, og fant ut at dieselpumpa ikke er timet riktig. Skal ikke dette justeres når regreim og kamaksler byttes!? Hvilke symptomer vil ei feiljustert dieselpumpe gi? Kan de ligne noe på problemet jeg har?

Ved "halv" pedal akselerer bilen tregt opp til 1900-2000 rpm hvor det begynner å visle/pipe/skrike fra motorrommet et sted, turtallet faller litt før det bygger seg opp igjen. Eneste måten å unngå problemet på er kickdown. Problemet er størst i motbakke. Virker som om den drar som den skal først etter 2500 rpm et sted. Ligger ikke inne noen feilkoder heller...

Irriterer meg grenseløst det her, for samtlige som har kjørt bilen min siste halvannet året sier det er noe galt, noe jeg selvfølgelig er enig i, men tusenlappene flyr uten at problemet forsvinner. Har vært sånn siden ca 130000 km nå, og bilen har pr dags dato kjørt 210500 km, problemet er det samme, og har ikke blitt forverret eller forbedret på den tiden.

Gir opp hele bilen snart, kommer ihvertfall aldri til å kjøpe et vagprodukt igjen uten garanti i det minste, det her er tåpelig...

 

Stig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: turboen

 

Hadde jeg hatt en hundrelapp for hver turbo jeg har sagt er dårlig (tilkokset) mens "møller" har sagt den er fin, så hadde jeg vel ikke vært rik, men ihvertfall endel tusen rikere.

 

Jeg er noenlunde sikker på at det er turbostyringen som "henger igjen". Dette ser man ved en diagnosetest ved at trykket er høyere enn det spesifiserte = turboen kjøres hardere enn den skal = den har høyere turtall enn den skal = den får ikke den smøringen den skal = det blir ulyd = før eller senere går den til hel... og drar gjerne med seg resten av motoren også (ved at den pumper all motorolje i innsuget og lar motoren ruse seg så høyt den bare orker ved å mate den med nok av drivstoff, og slik går den normalt helt til den "eksploderer".

 

Med forbehold om at jeg ikke har hørt lyden i bilen din, så tror jeg det er dette. Og en rask diagnosetest vil avsløre dette isåfall. Å tro at NAF finner ut noe som helst på en motor er værre enn å tru på julenissen. Hvor stor kompetanse de andre firmaene som du har vært til, har på diagnose skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner til dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La merke til i høst ved tilkobling av Vag-Com hos verkstedet at det dukket opp en feilkode, noe sånt som "Manifold pressure exceeded" eller noe i den duren. Feilmeldinga ble bare slettet av mekanikeren. Ble ikke den gang sjekket om denne feilkoden kom tilbake, men har mistanke om det.

 

 

Og denne feilkoden betyr hva ? RIKTIG: overtrykk på turbo. I 90% av tilfellene pga. treg turbostyring slik at trykket blir for høyt = osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilmeldingen er ikke kommet tilbake etter den gang da...

Men nå er vacuumklokka på turboen bytta da, er det ikke denne som justerer trykket? Opplevde nemlig i sommer at alt trykk forsvant, og bilen gikk som en dass... Da hadde denne kokset igjen, men uten å spørre meg byttet de kun denne klokka, ikke hele turboen. Men ja, fristende å bytte turboen uansett, den har aldri vært bytta såvidt jeg vet. Noen som vet ca pris på turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt samme feilkode på min bil noen ganger uten at jeg har gjort noe med det. Første gangen er vel ett par år siden.

Tenkte det kankje kom av økt trykk ifm modifisert motorstyring. Jeg bytter ikke turbo uten å være 100% sikker på at det er denne. Uansett bør man vel finne kilden til at turbo`en ryker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forsåvidt "vakumklokka" som styrer turbotrykket ja, men dette er ikke noe annet enn en "sylinder" som jobber med vakum / luft. Men om verkstedet har sagt at vakumklokka "kokset igjen" så tror jeg dem dro en spansk en. Det er riktignok ikke ett helt uvanlig fenomen at dem ryker, men kokser igjen ? Skjønner liksom ikke helt hvordan det er mulig. Det er jo ikke her eksosen / oljetåken går gjennom.

 

Dog, det som skjer er at de bevegelige delene i turboen får begrenset bevegelighet pga. koksing, og dermed trengs så store krefter for å bevege dette (raskt nok) at "vakumklokka" ikke klarer å gjøre jobben.

 

Årsaken til at turboene "ryker" (i 90% av tilfellene ihvertfall) er at ting kokser igjen, og dette skjer vel i bunn og grunn igjen som en følge av "designerfeil".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man ikke enkelt og greitt løse opp wastegaten så bilen ikke får noe turbotrykk, også ta en tur for å sjekke om lyden er der enda? Er den ikke det, er det vel garantert turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkuratt samme problem med min nå.. vw passat v6 tdi.. det stemmer heilt med det du forteller.. har du funnet ut av noe ?

viss turboen er så dyr vil eg også vente til eg vet noe mer, har akkuratt nå bilen inne til fixing av kammer og løftere, off.. dyrt..

 

mvh

stig robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble turboen bytta på torsdag, bilen går som ei klokke igjen!: rock :: smil :

 

Men, jeg kommer nok ikke til å kjøpe VAG igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble turboen bytta på torsdag, bilen går som ei klokke igjen!: rock :: smil :

 

Men, jeg kommer nok ikke til å kjøpe VAG igjen...

 

Ja der ser du, er ofte det som er problemet :)

 

Håper bare ikke at du tror V6 TDI motorene er representative for motorene i disse bilene, for det er vel det verste de har laget på veldig lenge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet selvfølgelig at feks 1.9 tdi er skuddsikre motorer, men jeg har fått nok, ser av flere tråder her inne at mesteparten av nye vagprodukter er rene skjære søppelet... Og skal man fikse noe må man uansett vrenge lommeboka, makan til delepriser... Er avhengig av noe som er litt høyere opp på driftssikkerhetlista dessverre. Gode biler, for all del, men for en som kjører mye blir det for mye å sette fingeren på allikevel. Uansett da, bilen er ihvertfall i orden igjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "ule" lyden som du hørte... kunne den minne om denne lyden hær?

th_Video006-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg veit dette kanskje ikke er 100% riktig tråd å diskutere dette i. Men har du vært inne på noen ANDRE bilklubb-forumer, og lest om eventuelle feil de opplever med bilene sine?

 

At en turbo kokser igjen, slik som i ditt tilfelle er vel ikke noe ukjent fenomen hos andre bilfabrikanter heller. En kamerat av meg som er bilmekaniker på blant annet Mitshubishi, har nå liggende 6!!! turboer fra Mitshubishi 2,5 tdi-motorer. Det er de han selv har byttet, og som han har klart å rense såpass at de fungerer igjen.

 

Har du tenkt over problemene med rust Mercedes hadde i årevis? Er du klar over at BMW hadde de samme problemene?

 

For min del, så virker det generelt som om mesteparten av den tyske bilindustrien kvalitetsmessig gikk rett nedover ett stykke utpå 90-tallet. Dette er sannsynligvis pga stor konkurranse fra asia- Asiatiske biler var billige, ettersom de som jobbet på fabrikkene jobbet for minimumslønn. Tyske bilprodusenter måtte pent kutte i produksjonskostnadene sine, og ergo gikk kvaliteten også nedover.

 

For ikke så mange dagene siden, så snublet jeg over en statistikk på internett, som endelig har sammenlignet antall feil pr 100 biler, oppimot hvor LANGT bilene faktisk har gått. Og da lå ikke lenger Toyota på topp for å si det sånn.

 

Hva delepriser gjelder, så har jeg nå iløpet av kort tid prøvd både Nissan, BMW og Chevrolet. Og tro meg, på mange områder så er deleprisene på både BMW og Nissan høyere enn de er på VW/Audi. Chevrolet er fortsatt kriminelt billig, men det er nå en litt annen sak.

 

Moralen min er: Bil er generelt noe dritt uansett, så det er nok ikke sikkert du blir så mye lykkeligere av å kjøpe noe annet enn VW/Audi neste gang....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.