Tiltrekkningsmoment 3B motor?

Anbefalte innlegg

Sitter å titter i Autohidden og ser at der står det at topplokksbolter ikke skal byttes, men at på rådelager så skal bolter(?) byttes ut? Er det jeg som ikke har fulgt med i klassen? Begynner det kanskje å bli seint for meg?

Trodde da man skulle bytte topploksboltene (skal i hvertfall jeg) og hvilke bolter på rådene er det snakk om? Pinboltene? Er ikke helt med på denne jeg.

Og stemmer det med 40NM 60NM og så 180grader?

untitled.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal da virkelig bytte strekkbolter for hver gang. Tror veldig sikkert det er 40nm 60nm og 90* 90* jeg fikk beskjed om av Jonus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og stemmer det med 40NM 60NM og så 180grader?

 

Når jeg var av med toppen på min -93 A80 for noen år siden så var det først 40nm, deretter 60nm og deretter 180 grader ja (men mener på at jeg tok 2 runder a' 90 grader isteden for 1 runde a' 180 grader).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal da virkelig bytte strekkbolter for hver gang. Tror veldig sikkert det er 40nm 60nm og 90* 90* jeg fikk beskjed om av Jonus.

 

Trodde det jeg også, men ble litt usikker nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var av med toppen på min -93 A80 for noen år siden så var det først 40nm, deretter 60nm og deretter 180 grader ja (men mener på at jeg tok 2 runder a' 90 grader isteden for 1 runde a' 180 grader).

 

 

Hmmm...: klø :

 

Men du byttet boltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du byttet boltene?

 

Ja, jeg byttet boltene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være 40-60-90-90 Toppboltene er strengt tatt ikkje nødvendig å bytte.

Men pinnskruene i rådene skal alltid byttes, såsant det ikkje er ARP eller tilsvarende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt nødvendig å bytte boltene hvis de ikke er strekt så mye ut. Finnes en tabell som sier hvor lange de skal være når de skal byttes mener jeg.

Ikke noe problem å bruke dem 2-3 ganger ihvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp har nå funnet ut at det er 40-60-90-90 ja!

 

Jeg bytter boltene til toppen alikevel jeg. Har jo ingen oversikt på om de har vært oppe før. Best å være på den sikre siden ;)

 

Takker for all hjelp :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytter alltid strekkboltene på toppen, men har ikke byttet boltene på rådene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å gjøre forvirringen komplett så har jeg sett rådebolter som har vært tynnere på midten, med andre ord godt strekt, og klare for å byttes. Vurderingssak uansett...men topplokksbolter koster jo ikke mer enn 300 + mva så det er jo en billig forsikring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.