Xenonlys-hva bør en kjøpe?

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe xenon ettermonteringskit til golf II (er vel H4 pærer...?) Ser det er mye på markedet i ulike prisklasser, og har hørt mye rart om kvaliteten på de forskjellige.

 

-Noen erfaringer ? Anbefalinger?

-Er det forskjell i fargen på noen av disse? Har hørt at noen gir et mer hvitt lys, menst andre et mer blått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe xenon ettermonteringskit til golf II (er vel H4 pærer...?) Ser det er mye på markedet i ulike prisklasser, og har hørt mye rart om kvaliteten på de forskjellige.

 

-Noen erfaringer ? Anbefalinger?

-Er det forskjell i fargen på noen av disse? Har hørt at noen gir et mer hvitt lys, menst andre et mer blått?

 

Skal ikke svare på det første, men fargen kommer med kelvin-graden på pærene og denne er alltid opplyst.

 

colortempscale.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fargeskalaen der er vel litt ekstrem, for vanlige halogenpærer har en farge på rundt 2000k, og de lyser jo ikke rødt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, var bare en rask google. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe xenon ettermonteringskit til golf II (er vel H4 pærer...?) Ser det er mye på markedet i ulike prisklasser, og har hørt mye rart om kvaliteten på de forskjellige.

 

-Noen erfaringer ? Anbefalinger?

-Er det forskjell i fargen på noen av disse? Har hørt at noen gir et mer hvitt lys, menst andre et mer blått?

 

Du bør la være...

For å få plass til H4xenon må du fjærne den kappa som er foran pæra i lykta, når du fjærner den så blender du alt og alle selv med vanlige pærer. Testa H4xenon en kveld på min, å det var etter min mening uforsvarlig å kjøre med..

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det man kan gjøre da er å gjøre litt "custom" arbeide og sette inn en MB eller BMW prosjektor i lykta. Da helst en klarglasslykt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem inne i lykta på min, bare litt dårlig plass bak der luftfilterboksen er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem inne i lykta på min, bare litt dårlig plass bak der luftfilterboksen er..

 

- Ok, og du har ikke problem med altfor sterkt lys som blender alt og alle? Hvilken leverandør kjøpte du dine av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke svare på det første, men fargen kommer med kelvin-graden på pærene og denne er alltid opplyst.

 

colortempscale.jpg

 

 

-Så med høyere temperatur, blir det blåere lys?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kelvin er ikke temperatur, men en fargeskala. Jo høyere kelvin jo blåere lys. 12k er lilla igjen... det blir faktiske kaldere jo høyere du går på skalaen. å mindre lys...

 

: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man oppgir vel xenon i fargetempratur og kelvin måleverdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Ok, og du har ikke problem med altfor sterkt lys som blender alt og alle? Hvilken leverandør kjøpte du dine av?

 

ingen som har blunka, så blenner nok ikke alle.. jeg fikk di, husker ikke merke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for alle innspill, da blir det xenon på 9-10.000 kelvin på gamle golfen min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at lyset blir blåere, men også drastisk mye dårligere når du får høy fargetemperatur. 4300K gir best lys, 6000 går også, går man høyere blir det mer "showlys" og lite brukbart langs veien..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian, jeg ville vel ikke gått for så høy kelvin grad, orginale Xenon-lys er på 4300-4500 og det sies å være det optimale med forhold til lys og farge. Jeg anbefaler at du kjøper xenon med 4300-4500kelvin, da blir du fornøyd og du slipper å irritere deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8-10000 ser ubrukelig ut! I alle fall i sammenheng med gamle lykteglass uten linser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ops, bra dere sa ifra, bestiller 4500 istedenfor jeg da. Har nye lykter med klare lykteglass så det er ikke noe problem, men finnes vel ikke linselys til golf II? Hvor får man kjøpt det i såfall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er de du blir mest fornøyd med, og da ser det orginalt ut. 6000K blir for blått og ser så jalla ut, jeg forstår ikke dem som selger disse xenon settene at de anbefaler 6000k, sikkert av uvitenhet.. Men skal det se best ut og orginalt så hold deg til 4500K.

 

Man ser jo hvem som ikke har orginal Xenon der ute når man møter på dem, for de fleste har valgt 6000K og lett å skille ut "wannabe" folka" fra de som har Xenon orginal utstyr på bilen sin. Man ser jo at det er Xenon, men man ser jo fort at det der er ettermontert sett der dem cruiser rundt med 6000K pærene sine. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kelvin er ikke temperatur, men en fargeskala. Jo høyere kelvin jo blåere lys. 12k er lilla igjen... det blir faktiske kaldere jo høyere du går på skalaen. å mindre lys...

 

: vinke :

 

Kelvin er nok en temperaturskala...

 

Måleenheten som forskere bruker om temperatur, heter Kelvin og forkortes gjerne K. Du er kanskje mer vant til å bruke Celsius? Hvis temperaturen i et stoff blir 1 grad Kelvin varmere, så blir den også 1 grad Celsius varmere. 1 grad Kelvin er altså en like stor temeraturendring som 1 grad Celsius. Den eneste forskjellen mellom de to skalaene er at Kelvin-skalaen begynner på 0, mens Celsius-skalaen begynner på -273.15 grader. Denne temperaturen kalles det absolutte nullpunkt. 0 Kelvin, eller -273.15 grader Celsius, er så kalt som det går an å bli!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kelvin er nok en temperaturskala...

 

Måleenheten som forskere bruker om temperatur, heter Kelvin og forkortes gjerne K. Du er kanskje mer vant til å bruke Celsius? Hvis temperaturen i et stoff blir 1 grad Kelvin varmere, så blir den også 1 grad Celsius varmere. 1 grad Kelvin er altså en like stor temeraturendring som 1 grad Celsius. Den eneste forskjellen mellom de to skalaene er at Kelvin-skalaen begynner på 0, mens Celsius-skalaen begynner på -273.15 grader. Denne temperaturen kalles det absolutte nullpunkt. 0 Kelvin, eller -273.15 grader Celsius, er så kalt som det går an å bli!

joda. visste egentlig det der, men når det gjelder lys så er det vel fargeteperaturskala? Det er jo fargen som forandres.... var på en måte det jeg prøvde å si, sjøl det ikke er lett å skjønne... : flau :

 

Men temperaturen går vel ned hvor høyere du har? At 12000k er kaldere enn f.eks 6000k? eller har jeg hørt feil? : klø :

 

Sorry hvis jeg har feil, bare å skyte...

 

Sigmund Aikio: 4300k var vanlig standard før, men de fleste nye biler nå har vel 6000k orginalt..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000K gir svakere lys enn 4300K, så ser ingen god grunn til at bilprodusentene skulle putte inn dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000 kelvin gir ca. 10 % svakare lys enn 4300 kelvin.

 

8000 Kelvin gir ca. 25 % svakare lys enn 4300 kelvin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at nye biler har 6000k xenon org nå... å hvis du tenker over det, så ser du at det er mye blåere lys på de nyeste bilene nå i forhold til biler som er noen år gamle... Så det virker veldig logisk for meg, selv om det lyser bittepittelitt dårligere enn 4300k.... Det lyser jo fortsatt 3x vanlig halogen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda. visste egentlig det der, men når det gjelder lys så er det vel fargeteperaturskala? Det er jo fargen som forandres.... var på en måte det jeg prøvde å si, sjøl det ikke er lett å skjønne... : flau :

 

Men temperaturen går vel ned hvor høyere du har? At 12000k er kaldere enn f.eks 6000k? eller har jeg hørt feil? : klø :

 

Sorry hvis jeg har feil, bare å skyte...

 

Sigmund Aikio: 4300k var vanlig standard før, men de fleste nye biler nå har vel 6000k orginalt..

 

mvh

 

Nei, 4300K er standard og det absolutt mest optimale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at nye biler har 6000k xenon org nå... å hvis du tenker over det, så ser du at det er mye blåere lys på de nyeste bilene nå i forhold til biler som er noen år gamle... Så det virker veldig logisk for meg, selv om det lyser bittepittelitt dårligere enn 4300k.... Det lyser jo fortsatt 3x vanlig halogen....

 

 

Feil: Gammle Xenonlys kunne du se en veldig optisk forandring på fargen når du møtte på bil med Xenon, det skiftet i alle regnbuensfarger, nå så ser du kanskje en svak skjær av lilla og en klar lysstyrke, men så møter du jo dem med uorginale Xenon som er blå/lilla i farge pga dem er blitt anbefalt 6000K, det ser veldig jalla og ikke orginalt montert Xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.