Kan toppakningen være gåen?

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte denne delebilen min (200TQ -87) og var ute for å prøve den syntes jeg turboen hørtes noe forferdelig godt. Jeg dro aldri på noe særlig heller. Inntil da jeg ikke klarte å dy meg lengre:o Dro på og den gikk meget godt helt til den plutselig kutta! (?) Skjedde det samme opp og opp igjen! Syntes noe var meget merkelig her. Ringte forrige eier og han sa at han ikke hadde merket det og at turbo og wg hadde vært overhalt og div slanger hadde blitt bytta. Jeg la da bort spekulasjonen om wg-membranen. Tenkte ikke noe mere over dette før jeg fikk motoren inn i min bil (100 CS Q) da var samme problemet der..: klø :

 

Jeg gikk til innkjøp at en turbotrykksmåler for å sjekke litt mere. Ved pådrag syntes jeg det var noe merkelig høyt turbotrykk! Originalt ligger vel denne motoren på 0.35-0.39 bar på MAX, men nå hadde jeg 0.8 bar allerede i andregiret?!! Den kutta på 1.3bar i tredje..: eek : K-jeten leverer vel ikke drivstoff til så mye?:o

 

Nå ble det litt sjekking med Møller om å få tegninger av slangesystemet til WG og magnetventilen (nr 1 på bildet). Med litt undersøking så viste det seg at langen som står i midten oppå magnetventilen var blitt satt under ventilen og den som skulle under da hadde blitt satt oppe i midten. Da jeg kjørte trykkluft gjennom ventilen den veien den var koblet og satte spenning på den ble det ikke noe forskjell.. Dette vil bety at jeg ikke har hatt noen begrensning på trykket?: klø :

 

Jeg koblet dette riktige veien og bilen gikk jo som en dass, men kuttet ikke (ladet 0.35). Så etter en stund ble det gjort innkjøp av chip og strammere WG-fjær.. den ladet 0.9bar noe som er helt akseptabelt for meg. Kjørte i ca to timer før bilen gjorde et lite nykk under nok så hard kjøring.. Dette ble bare værre og værre. Begynte å nykke når jeg passerte 0.6 bar.. dette ble bare ,mere og mere irriterende!!

 

Fant ut at jeg skulle ta ut disse "trimdelene" og se om det ble bedre! Og det ble det.. da den ikke når 0..6 bar nykker den ikke lengre. Hva kan dette i værste fall bety? Er det mulig at det er bare toppakingen som er gåen? Er vel heller tvilsomt at det er et stempel:o

 

Håper noen forstår hva jeg mener og hva som er problemet mitt:o

Magnetventil (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket plugger/pluggledninger/coil? Om disse er dårlige, kan gnist "blåses ut" under høyt trykk har jeg blitt fortalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den kutter ved 0,6 bar er alt som det skal være. Det er en sikkerhetsfunksjon som er lagt inn, styreenheten kutter bensintilførselen.

Det var iallefall slik på min A200, men jeg er ikke helt sikker på om din motor har denne funksjonen da den er eldre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vell mulighet å få ut eventuelle feilkoder ved hjelp av blinkkode greiene..?

gikk på min 87 mod med mc motor hvertfal.

husker ikke fremgangsmåten nå, men sikker noen andre som vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok trykkvakta som kutter på 0.6 ja:) dette fjerner jo chipen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger, ledninger, fordeler og rotor er nytt. Jeg har god gnist så det er ike noe med tenningen:)

 

Ingen feilkoder heller.. Jeg tror jeg mister kjøleveske: klø : Mulig jeg innbilder meg det, men jeg skal se etter nærmere.

 

Når det gjelder trykkvakta så gjør jo den slik at motoren kutter!! Ikke at den nøkker:o Med chipen nøkker den uansett på 0.6. så det er ikke der det ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den kutter ved 0,6 bar er alt som det skal være. Det er en sikkerhetsfunksjon som er lagt inn, styreenheten kutter bensintilførselen.

Det var iallefall slik på min A200, men jeg er ikke helt sikker på om din motor har denne funksjonen da den er eldre.

Er bare et helt år eldre;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen annen måte å finne ut om toppakningen er gåen enn å skru opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du kjølevæske i eksos eller olje da? er det mye tap av kjølevæske det er snakk oim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du til gang til et godt 4 gas måle aperat da (co2 aperat)

hvis du tar sonden i eksosen og måler da at du har høy O2(hvis jeg husker formelen riktig) så kan dette være et tegn på at det går kjøleveske i eksosen, du kan også kontrolere om du måler co i ekspansjontanken dette er heller ikke et bra tegn.

ellers får du se etter om olja de blir vit/grå,

 

par ting som du kan skjekke dette ved da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen annen måte å finne ut om toppakningen er gåen enn å skru opp?

Ta kompressjonstest på hver sylinder (ut med alle plugger, jorde dem så de gnister for ikke å ødelegge tenningssystem - NB - brannfare fra bensin damp fra sylindre). Komp bør være jevnest mulig, sjekk verkstedbok for tillatt avvik. Ved en stor ujevnhet er det mulig pakn er gåen.

Kjør motor, hvis motortemp er unormalt høy eller unormalt lav er det mulig def pakn. Åpne påfylling til kjølevæske, se om det bobler (luft/eksos presses ut av syl og over i kjølevæskekanal) eller om det er oljefilm i kjølevæske (eksos/trykk fra syl går over til oljekanal, olje presses videre over til vannkanal).

Sjekk motorolje før og etter kjøring, hvis hvit/grå kan det ha kommet vann i olje.

Sjekk for utvendig svetting fra toppakning, hvis svett, kan det være def.

Kjør motor, ta av en og en plugghette (mens de andre er på) (bruk hanske og isolert tang - ellers fare for støt) hvis motorgange endres betydelig mindre når en av dem fjernes kan dette tyde på at den sylinderen i utgangspunktet gir lite effekt pga lekkasje - mulig def toppakn.

Det er de metodene jeg kommer på i farta......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg mistenkte dårlig toppakning svingte jeg innom nærmeste NAF-stasjon. De målte da etter HC i lufta over kjølevæska i ekspansjonstanken.

I tillegg til de tingene som allerede er nevnt (majones under oljelokket, hvit eksos mm), er en enkel sjekk å ta en titt på tennpluggene. Dersom en plugg er gullende rein mens de andre er litt sotete er det en indikasjon på at den sylinderen dampvaskes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er værken ojlefilm i ekspansjonstank eller gråfarge på undersiden av oljelokket:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det slik at med en gang motoren stiger over 0 punkter i trykk så nykker den!!! Det er virkelig noe som er feil her!!!:o Har så lyst til å IKKE være plaget med denne motoren også:o Skal da ikke være noe problem å lade 0 bar!!!???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

 

Om du har noen i nærheten av deg som hat en bil med MC motor, så prøv og få lånt en hjerne og teste med...

 

Det kan jo være gåen mapsensor eller noe annet med hjernen...

 

Lykke til og fortsatt God Jul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

 

Om du har noen i nærheten av deg som hat en bil med MC motor, så prøv og få lånt en hjerne og teste med...

 

Det kan jo være gåen mapsensor eller noe annet med hjernen...

 

Lykke til og fortsatt God Jul

hei!:) Jeg har jo hjærner og dette skjer med begge: klø : Litt rart om det skulle være samme feil med begge: klø :

 

Det er akkurat når den lader.. skjønner det ikke!

Er det noen sensoere som føler på dette om kan være gåene? Foruten om MAP sensor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et godt tips til deg. Hadde 10vt for litt over et år siden, skal sies det er vanskelig å finne feil på disse motorene. men men jeg hadde mye nøkking og fant ut av feilen. Så det kan være det samme hos deg.

 

- Bytt pakningene til dysene dine, to o-ringer på hver, veldig liten kostnad. Dette tror jeg mener å huske er litt standard på disse 10vt.

 

Dette koster hvertfall ikke mye å prøve...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har kanskje sjekket at alle slanger er hele ? Store trykkslanger, tynne små trykkslanger, veivhusventilasjonsslanger, etc. Motorene er vare på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro at dette er et svar på om den er gåen eller ikke..:o

DSCF1598 (Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke mye tvil der gitt...

 

Skal du til og bytte topp pakning nå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo det!: bh :

 

Er vel ingen tvil hvorfor jeg har plagdes med ladetrykket!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er olja og grå, eller er det bare i lokket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er olja og grå, eller er det bare i lokket?

 

Tror det er bare i lokket. Kan jo være at toppen er sprukket?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det blir sånn i lokket er ikke unormalt når det er kaldt ute.. Sjekk om all oljen er sånn, dersom den er det har du toppakning/topp-problem.. Men bare det der på innsiden av påfyllingslokket eller toppdekselet er slett ikke unormalt i lave temperaturer med småkjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.