#1 Skrevet Desember 8, 2006 Noen som har erfaring med å bytte alle lysene i en golf II innvendig? (speedometer, alle brytere) er det bare å bestille et av disse, isåfall hvilken? : http://www.dioder.no/catalog/index.php?cPath=24_33&osCsid=51a9113b69cfa25d1b7f4073b683536a Hvor mange dioder trenger jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 8, 2006 du trenger dioder av typen R-LEDs .. uten at jeg gidder og sjekke linken disse har innebygd motstand.. du trenger max 2 pr bryter, kommer litt ann på hvordan brytern er bygget opp! har selv gjort dette med godt resultat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 8, 2006 du trenger dioder av typen R-LEDs .. uten at jeg gidder og sjekke linken disse har innebygd motstand.. du trenger max 2 pr bryter, kommer litt ann på hvordan brytern er bygget opp! har selv gjort dette med godt resultat Ok, 2 per bryter, men hvor mange trenger jeg til speedometerbelysningen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 8, 2006 2 er d sjekka men 1 jeg har liggende her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 8, 2006 kan med fordel bruke 2 dioder i hver sokkel (jeg lagde egne pærer, på samme viset som han som driver dioder.no gjør) .. 2 dioder i hver sokkel det blir da 6 dioder til speedo (du vil vel ha blått lys i klokka og?) fjern samtidig all grønn film, denne filmen finner du i topp og bak klokka, samt i bryterene! for varmeregulatoren, så borrer du ut den gamle sokkelen til pæra og lager egen patent, der er det pæra som er grønn, ingen film 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 8, 2006 Finner ikke noe bedre bilde, men jeg gjorde dette på en helt annen måte i min 2'er. Jeg skjærte bort kanten hvor instrumentpærene ligger originalt og felte inn en 20cm kald katode. Da får du et jevnt blått lys over hele instrumentet. Ble faktisk utrolig bra. Skal se om jeg ikke finner noen flere bilder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 8, 2006 Jaggu.. jeg fant et bedre bilde: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 9, 2006 Jaggu.. jeg fant et bedre bilde: Oi, ja det får`n si - riktig pent gitt:) Men hva i all verden er en 20cm kald katode ? Har du integrert en navigasjons skjerm i dashbordet på en golf II eller ser det bare slik ut? Ser stili ut ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 9, 2006 Jeg skiftet til blått lys og hvite skiver i golfen min for ltt over et halvt år siden. Var på clas ohlson og kjøpte LED's, og loddet formotstand på selv. Dette er vel den billigste måten å gjøre det på, men kan være litt mer arbeid. Om du ikke er god til å lodde kan det være vanskelig. Slik så det ut: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 10, 2006 Jeg skiftet til blått lys og hvite skiver i golfen min for ltt over et halvt år siden. Var på clas ohlson og kjøpte LED's, og loddet formotstand på selv. Dette er vel den billigste måten å gjøre det på, men kan være litt mer arbeid. Om du ikke er god til å lodde kan det være vanskelig. Slik så det ut: Slett ikke værst, kjøpte du bare pakker med blå 5 mm dioder da? og hvilken størrelse på motstandene brukte du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 10, 2006 Brukte 5mm dioder på speedoen og 3mm i bryterene pga. plassen. Husker ikke verdien på motstanden, men etter litt kjapp regning kom jeg fram til 378Ohm. (Forutsetter at dioden skal ha 3.2V og 30mA) Finnes ingen motstander på akkuratt den verdien, så du må runde den opp til nærmeste. Et annet triks når du monterer diodene er å pusse de litt med sandpapir på tuppen for å få litt jevnere spredning av lyset. Blir fort litt ujevnt om du ikke gjør det. Diodene sprer nemlig ikke mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2006 Brukte 5mm dioder på speedoen og 3mm i bryterene pga. plassen. Husker ikke verdien på motstanden, men etter litt kjapp regning kom jeg fram til 378Ohm. (Forutsetter at dioden skal ha 3.2V og 30mA) Finnes ingen motstander på akkuratt den verdien, så du må runde den opp til nærmeste. Et annet triks når du monterer diodene er å pusse de litt med sandpapir på tuppen for å få litt jevnere spredning av lyset. Blir fort litt ujevnt om du ikke gjør det. Diodene sprer nemlig ikke mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...