Gjenntettning av innsuget på 2,5 tdi

Anbefalte innlegg

noen som har vært borti at det tetter seg innsugsmanifoilden? med olje og gjørme.. jeg tok meg en tur inn på verkstedet i dag og kikket på det.. dem skiftet kammer og slikt på motoren. og da så jeg at det var masse svart gugge som har begynt og tette dem igjen.. skal se om jeg får lagt ut noen bilder..

men.. hvordan får jeg fjernet dette? kjøre på høyere turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er EGR ventilen som slipper eksos inn i innsugsmanifolden. Den ventilen kan blendes da slipper du at innsuget soter.

Innsuget kan vaskes med bensin eller en annen form for løsemiddel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hum.. men har ikke den EGR ventilen noen form for funksjon da? huff.. fikk jo ikke vasket rent inni der.. den sto jo på verkstedet.. og jeg vet ikke om jeg tør og begynne og skru på egenhånd. :) takk for svar i allefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALLE jeg har sett har vært slik. Hadde ikke brydd noe med det var jeg deg, så sant det ikke er snakk om centimeter tjukke lag liksom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR-funksjonen er hovedsaklig et miljøtiltak. Den reduserer utslippene fra eksosen litt...

Nå skal jeg forsåvidt ikke si imot de som vet bedre enn meg her, men hadde det vært min motor så ville jeg fått renset innsuget skikkelig og blendet av EGR-systemet slik at dette problemet var ute av verden.

Greit nok at det ikke har så stor betydning nå, men det vil jo ikke akkurat bli mindre og mindre avleiringer der. Når den får rulla på seg noen få hundre tusen km så vil det til slutt være så mye dritt inni der at motoren får pustevansker.

I verste fall kan det løsne gamle forkoksa biter med sånn gørr fra innsuget ditt, som kan gjøre en skikkelig god jobb med motorens indre deler.

Det kan selvfølgelig gå helt bra i 15 år også, men better safe than sorry mener nå jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder vel egentlig bare å vaske innsuget da jeg regner med at bilen din har brukt en god del kilometer på å bli slik.

Så kan man fortsatt beholde EGR ventilen og den lille miljøforbedringen den gjør og heller vaske innsuget hver 100tkm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen si meg hvor mye miljøgevinst EGR ventilen gir ? Det virker underlig at uforbrent eksos som bålåses en ny runde gjennom forbrenning ikke skal ødelegge forbrenningen såpass at eksos blir ennå dårligere......

Hva gjelder EGRs negative innvirkning: Når den feiler og hele tiden slipper inn varm eksos så kan det gå på helsa løs for sylinder nr 5. Lurer på hvor mye miljøforurensning et slikt havari gir (produksjon og frakt av deler, eler som må kjøre hit og dit for å fikse, etc).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde problemer med denne på gamlebilen min. Dette resulterte i at bilen gikk i nødprogram periodisk. Ville koble den vekk, men da ville bilen gått konstant i nødprogam fikk jeg vite. Mulig det ikke er samme sak, men dette var en magnetventil som styrer når eksosen skal igjennom systemet en gang til og når den skal rett ut. Så tror nok det er best å skåne miljøet med å ha denne iorden og i funksjon...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.