#1 Skrevet Desember 9, 2006 Har tenkt å sette på noen ekstralys på min A6 nå i vinter siden det originale fjernlyset er ganske elendig. De vil bli montert på en plate bak skiltet sånn at jeg kan ta dem av igjen til våren, siden de ikke er spesielt pene. Spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre det med stabilisatorstag til disse lyktene. Det er snakk om det lille staget fra overkant av lykta til karosseriet, noe som er nødvendig på såpass store lykter (Hella Rallye 3000) for å unngå vibrasjoner og få de stabile nok. På mine forrige biler har det vært greit siden de kunne festes i åpningen mellom grill og panser, men på A6'en følger grillen med panseret, så den åpningen mangler rett og slett. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 9, 2006 Jeg har sett noen braketter som har stått gjennom grillen, dermed følger lyktene med panseret opp. De få bilene jeg har sett dette på hadde mye mindre lykter enn 3000. Jeg ville festet støttestagene i toppen av grillen (på en eller annen måte), og i lykten med en liten karrosseriskrue. En blir da nødt til å skru staget løs fra lykten når panseret skal opp, men hvor ofte har du egentlig panseret oppe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 9, 2006 Monter xenon i langlysa du, har gjort dette på både 90q og golf iv en min. Lyset på begge ble bedre enn på min g2 med 2 stk digre 1000metere... Tror biltilsyn mm reagerer mindre når du monterer xenon på fjernlys enn dersom du kommer med det på nær. Fjernlyset slår man av uansett når man møter bil. Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 9, 2006 Hmm, det burde vel kanskje gå an å lure stagene inn gjennom grillen og feste de bak ja, har uansett stort sett bare panseret oppe for å fylle spylervæske. Lyktene er store og stygge, men funker fint, og det beste er at jeg allerede har dem, så det ikke koster noe å sette på. Det er en av grunnene til det ikke er noe xenon på bilen min ennå, har ikke kunnet plassere det inn i "budsjettet" hverken i november eller nå i desember.. Men hvordan er det med xenon på fjernlys på den måten? Det lyser jo ikke fullt før etter noen sekunder, så funker vel relativt dårlig om man har mye møtende trafikk? Skal uansett putte xenon i nærlysene over nyttår. Generelt synes jeg det er elendig lys på den bilen, til tross for nye pærer, rene glass og linser og grei spenning på pærene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 9, 2006 Men hvordan er det med xenon på fjernlys på den måten? Det lyser jo ikke fullt før etter noen sekunder, så funker vel relativt dårlig om man har mye møtende trafikk? Det er bare når de er kalde at de trenger 2-3 sekunder på å tenne ordentlig. Når de er driftsvarme tenner de øyeblikkelig. Jeg monterte Rallye 3000 med Xenon-ombygging foran på 80en min i forrige uke, og har også xenon i fjernlysene på Coupeen. Helt suverent lys! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 9, 2006 1 måned si eg satt Hella Rallye 3000 blue på min A100 C4. Eg har og ei plata bak skiltet som holder lyskasterane. Staga har eg festa i plastikken på grillen. Gidda ikkje å stressa så mykje med det så eg lagde to hull så langt bak på den eine rilla i grillen. Festa staga der med ein liten skrue og ein mutter. Funke fint det. Kan ta noken bilder seinare å legga ut her:) Men så får du to hull i grillen då, men viss det er lengst muligt bak på den rilla i grillen så ser folk det ikkje så bra. Eg har og samme lyktene som deg (S4 C4 linselykter på min). Har xenon i nærlys og det blei veldig bra. På regnvåte og mørke veier så fungere xenon nærlys ilag med grøftelysa i S4/A6 lyktene meget bra. Merke og veldig stor forskjell på fjernlysa etter eg satt på ekstralysa. Når eg trykker av ekstralysa og kun bruker orginale fjernlys så merke eg stor forskjell. Sikten i regnver når det er mørkt er også utmerket:) Men så var det utseendet. Det blir kanskje ikkje så fint men du ser nå ivertfall bra. På vinteren så er nå bilen så skitten uansett. Her ser du kor staga går inn, kan ordna noken nærbilder i kveld viss eg får noken klare bilder: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 9, 2006 Ser bra ut det der ja. Det sitter enn så lenge en sinnsykt stygg Kamei-grill på bilen min, men kan prøve å fikse noe lignende. Ta gjerne noen nærmere bilder Et lite tips til deg forresten: Fiks lysbryteren din så du får nærlysene på sammen med fjernlyset sånn det er originalt på bilene med linselys. Blir mye bedre. Er bare en ledning som må flyttes i kontakten til lysbryteren, ikke noe klipping og tar max 10 minutter.. Per: Ok, om det er såpass grei "responstid" på xenon tenker jeg det blir det i både nær og fjern. Tror økonomien tillater det i januar også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 9, 2006 Ser bra ut det der ja. Det sitter enn så lenge en sinnsykt stygg Kamei-grill på bilen min, men kan prøve å fikse noe lignende. Ta gjerne noen nærmere bilder Et lite tips til deg forresten: Fiks lysbryteren din så du får nærlysene på sammen med fjernlyset sånn det er originalt på bilene med linselys. Blir mye bedre. Er bare en ledning som må flyttes i kontakten til lysbryteren, ikke noe klipping og tar max 10 minutter.. Per: Ok, om det er såpass grei "responstid" på xenon tenker jeg det blir det i både nær og fjern. Tror økonomien tillater det i januar også.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=42402&page=2&highlight=xenon Er det bare å gjer det samma som du har gjort i den tråden det er link til oppforbi? Post nummer 22! Flytte den tykke gule over til terminal nummer 56? Når eg hadde kun orginale fjernlys så blei xenon nærlyset alt for sterkt på tørr lys asfalt så blenda meg sjølv med det. Men nå når eg har ekstralys så ser eg mykje bedre framover. Hadde vore greit å fått xenon lyset til å lyse konstant så pæra ikkje tar kvelden med ein gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 9, 2006 Samme prosedyre som der ja.. Enkelt og greit.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 9, 2006 Var på bensinstasjonen å fyllte bensin så tok noken bilder i samme slengen:) Lagde bare eit hull å satt ein bolt og mutter i det. Holde så bare det: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 10, 2006 Jeg har 3 stk. hella rally 3000 på min A6, disse er festet bak grillen og følger med panseret når jeg åpner, kjøpte festeskinna fra hella forhandler til rundt 400kr. Støttestagene har jeg fra lykta og rett i grillen. Det hele tar ca. 5 minutter og demontere/montere på vår og høst. Kan slenge ut noen bilder i morgen, er på hytta nå og har dårlig med kamera/kabel her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 10, 2006 kjøpte festeskinna fra hella forhandler til rundt 400kr. Er nok denne løsningen jeg har sett et par ganger, men da med mindre lykter enn 3000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 10, 2006 Har den holderen som Mr. Gjærde har til salgs. Ubrukt. Kjøpt hos Hellanor dersom det skulle være av interesse for noen av dere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 11, 2006 Har tre Rallye 3000 på plate bak skilt, og fiklet litt med støttestag senest idag, men måtte nok en gang gi opp. Ønsker ikke å feste støttestag i grillen, da jeg har panseret åpent relativt ofte (storforbruker av spylervæske). Tenkte på å feste stagene mellom panser og støtfanger, men oppdaget at borring her ville være problematisk, ettersom det går plast eller stål alle veier under. Sitter igjen med en tanke om å legge en alu-skinne som går via alle tre lyktene, og forhåpentligvis stiver de av såpass at jeg sitter igjen med et minimum av flimmer. Ser slik ut - funksjon over form: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 13, 2006 Jeg har 3 stk. hella rally 3000 på min A6, disse er festet bak grillen og følger med panseret når jeg åpner, kjøpte festeskinna fra hella forhandler til rundt 400kr.Støttestagene har jeg fra lykta og rett i grillen. Det hele tar ca. 5 minutter og demontere/montere på vår og høst. Kan slenge ut noen bilder i morgen, er på hytta nå og har dårlig med kamera/kabel her.. Lure bare på kos det er når du smelle igjen panseret. Er det lett å slå i sundt noken deler eller ripe opp framskjermen. Vurdere å setta slike fester på min:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 14, 2006 Mine lykter står støtt som fjell, og disse rally 3000 lyktene veier ganske lite så da skjer det ingenting når jeg smeller ned panseret. Tar ikke borti noe som helst.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 18, 2006 Nå har jeg ordnet noe. Løsningen ble å lure Rallye 3000-lyktene på en kamerat med bil som er litt mer egnet for sånne svære bøtter og å kjøpe to Hella Rallye 1000 FF, som er betydelig mindre og i tillegg har fester som gjør at de ikke bygger så langt ut fra bilen. Monterte de i dag på en brakett bak skiltet som jeg festet med bolt og mutter gjennom metallet i støtfangeren. Disse er ikke større enn at det går fint uten stabilisatorer.. I tillegg er de enkle å ta av når den lyse årstiden kommer igjen og man ikke har behov for dette. Selv om det ikke ser så ille ut er det jo ikke tvil om at det er mye penere uten noenting.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...