#1 Skrevet Desember 11, 2006 Har hørt at man bør bytte olje på vinterhalvåret og lurer da på hva som er best. pris har ingen betydelse, kun det beste er godt nok. Lurer også på det samme når det kommer til sommer. Så hva er best til vinteren og til sommeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2006 Jeg kjører på valvoline syn power 5-40 hele året og fungerer bra det Men bytter den vær 5000km kjørt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 11, 2006 Castrol og Shell sine racing oljer 10-60w er veldig bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 11, 2006 takk for tipsene. Hvem selger disse typene da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 11, 2006 Kjører 10/60 på min på sommeren, må ha litt tjukk olje da. Agip eller Castrol. 5/40 nå på vinteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 11, 2006 Du nevner ikke trimmingsgrad på din bil eller hvor i landet du bor. Dette er viktige faktorer for å kunne gi et vettugt svar på ditt spørsmål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 11, 2006 Castrol og Shell sine racing oljer 10-60w er veldig bra... De er veldig bra til varme dager hvor bilen piskes rundt en bane, men ganske ubrukelige for kalde, norske vinterdager med mange kaldstarter og småkjøring. Først og fremst bør trådstarter ha en olje som møter spesifikasjonene til produsent, som VW 503.01 for S3 hvis jeg ikke tar helt feil. Mobil1 0W-40 er vel antageligvis noe av det bedre som møter disse spesifikasjonene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 12, 2006 Du nevner ikke trimmingsgrad på din bil eller hvor i landet du bor. Dette er viktige faktorer for å kunne gi et vettugt svar på ditt spørsmål. Bilen er trimmet til 265 hk. Med MTM chip, ny eksos fra cat og bakover og nytt filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 12, 2006 agip 10-60 olje er jo en konge olje da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 12, 2006 Bilen er trimmet til 265 hk. Med MTM chip, ny eksos fra cat og bakover og nytt filter. Hvis du ikke har høy km-stand eller slitt motor, bør du bruke 5W-30 eller 5W-40, som er anbefalt til din bil. 50 eller 60 olje som nevnes på tråden er greit hvis du skal kjøre ørkenrally eller trenger ekstremt høyt oljetrykk. Kjøp kjent merke som, Shell Helix, Mobil 1, Fuchs Titan, Castrol eller lignende. Nevnte oljer kan du kjøre med hele året. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 12, 2006 Hvis du ikke har høy km-stand eller slitt motor, bør du bruke 5W-30 eller 5W-40, som er anbefalt til din bil. 50 eller 60 olje som nevnes på tråden er greit hvis du skal kjøre ørkenrally eller trenger ekstremt høyt oljetrykk. Kjøp kjent merke som,Shell Helix, Mobil 1, Fuchs Titan, Castrol eller lignende. Nevnte oljer kan du kjøre med hele året. Kjørte 10/60 på min når den hadde gått 15.000. Hadde problemer med tikking med vanlig anbefalt olje.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 12, 2006 har en del biler som har vært innom som har hatt problemer med tiking, og har helt på agip olje da har tikkingen blitt borte, samme på passaten min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 12, 2006 Tikking er en VAG-syke som har ingenting med oljen å gjøre. At du kan fjerne eller redusere den med 50/60 olje er nok riktig, men bilene ble ikke levert nye med tikking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 12, 2006 Tikking er en VAG-syke som har ingenting med oljen å gjøre. At du kan fjerne eller redusere den med 50/60 olje er nok riktig, men bilene ble ikke levert nye med tikking. har nokk en del med oljen og gjøre vil jeg på stå, jobbet x år hos møller e18 der bruker(brukte dem) Shell olje, alle gamle vag som kom inn der tikket veldig mye, så flytta jeg til hønefoss og begynte og jobbe på Hamx bil, der bruker(brukte dem)Castrol olje, den het den gangen slx, heter vell noe annet nå, fantes ikke en vag der oppe som tikket omtrent passaten min tikk fælt før(veit ikke hva som blei brukt) helte så på 5-40 olje eller er det 5-30 rødme er ikke helt sikker he he, men stille blei motoren i alle fall, hadde egentlig ikke tru på dette , men har oplevd dette på 5 vag så langdt til og med et par 1.8 motor i eldre audi 80 som har slutta og lekke olje i framkant på motor som har alle tegn på at man på skifte topppakkning. tilfeldigheter eller ikke ?? ikke veit jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 12, 2006 Tikking er en VAG-syke som har ingenting med oljen å gjøre. At du kan fjerne eller redusere den med 50/60 olje er nok riktig, men bilene ble ikke levert nye med tikking. Rart motoren min begynte å tikke med orginal olje når den ble skikkelig varm før den nesten var innkjørt da. Og at den ikke har tikket siden med stort sett 10/60 når jeg har hatt den... Motor har vel gått 68'km nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 12, 2006 Rart motoren min begynte å tikke med orginal olje når den ble skikkelig varm før den nesten var innkjørt da. Og at den ikke har tikket siden med stort sett 10/60 når jeg har hatt den... Motor har vel gått 68'km nå... Vel, du bekrefter det som sies, tykk olje øker trykket og eliminerer tikkingen. Poenget er vel at motorene ikke skal tikke og du burde vel reklamert hvis din begynnte med dette før den var innkjørt. Husk at motorene går lettere med en 5-30/40 olje, enn en 10-60, spesiellt ved lavere temperaturer. Og så må man jo spørre seg, hvorfor tikker disse motorene,,, fremdeles ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 13, 2006 Min er gått 135000 og tikker ikke noe spes. Men nå vet jo heller ikke jeg hva slags olje det er på den nå da. Får prøve med noe 5-40w først og se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 13, 2006 Vel, du bekrefter det som sies, tykk olje øker trykket og eliminerer tikkingen.Poenget er vel at motorene ikke skal tikke og du burde vel reklamert hvis din begynnte med dette før den var innkjørt. Husk at motorene går lettere med en 5-30/40 olje, enn en 10-60, spesiellt ved lavere temperaturer. Og så må man jo spørre seg, hvorfor tikker disse motorene,,, fremdeles ? Tja, rart mekanikeren på VAG som jeg kjøpte den av ikke reklamerte da. Jeg fikk redusert problemet så mye med å bytte til skikkelig olje at det ikke har vært noe problem siden. Skifta til 5/40 nå i vinter pga lenge siden sist oljeskift men når det blir litt varmere ute igjen så blir det å bytte selv om bilen ikke har gått mer enn 1000 km på den oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 13, 2006 Ja er enig der. må jo ta vare på det som er inne i mottoren også. bedre og skifte olje ofte enn og brenne et stempel. også er det vel kjekt med olje som tåler høyere temp om sommeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...