Oljebytte i syncrosystemet, 96' vr6 passat

Anbefalte innlegg

Som topic sier, er det noen her som kan gi noen hint om hvordan jeg skal gå frem ved bytte av olja i syncrosystemet?

 

Sist jeg hadde bakenden oppe i lufta, så jeg at det var en bolt på midten av akslingen bak, på siden, som sikkert er påfyllshullet?

 

Men hvor er tappepluggen? Og hva trenger jeg av o-ringer, pakninger, sil, filter e.l ?

 

Hvordan får jeg fylt på olje gjennom det hullet? Må jeg bare sprute det inn via flaske med slange eller sprøyte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med vw i kr.sand, og de sa at jeg ikke trengte å bytte ut noen pakninger/o-ringer... og at det gikk med 0.7 liter olje... så om ingen andre har noen erfaring på det området, så går jeg ut i fra at jeg ikke skulle trenge det...

 

Men noen som vet om bilen må stå plant, eller kan den helle om jeg bare jekker opp bakenden?

 

Dumt spørsmål, men må bilen kjøres varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På selve viskosekoblingen skal man ikke bytte olje. Bakre differensialen kan godt få ny olje da. Det er bare å løsne tappepluggen, men for all del, husk å løsne fyllepluggen før du løsner tappepluggen. Hvis fyllepluggen skulle sitte fast har du et problem hvis du allerede har tappet oljen.

 

Om bilen står jekket opp bak skulle ikke bety altfor mye. Du kommer nok ikke til å få ut all gammel olje, men det lille som er igjen blander seg fint med den nye. Jeg vet ikke hvor mye varme du får bak der, men det er jo velkjent at varm olje flyter lettere enn kald olje, så hvis du får litt varme så er det lettere å få ut litt mere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aP1017367.jpg

 

Er dette der jeg fyller på ny olje?

 

aP1017366.jpg

 

Dette må vel være oljetapp pluggen? Og i så fall, inniheian skal jeg bruke til verktøy her? Har jo ikke en gedigen unbrako-nøkkel av den dimensjon liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som de riktige pluggene det ja. Nøkkel til pluggene (17 mm unbrako) får du kjøpt på Biltema hvis du ikke har allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde en varmtvann høytrykkspyler, så kunne jeg fått spylt understellet ordentlgi rent... kommer til å kjøre bilen inn til en techtyl behandler snart, men kun for å få bilen spylt ren. Burde vel ikke koste så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.