Nødmodus - reset, fusking - funker - fusking.

Anbefalte innlegg

Mods:

3B block, Turbonetics T3/4 turbo, ABY top, manifold, FMIC laget av FMS, tuned hos FMS. 3,5" downpipe, 3" exhaust, dyser ++

 

Hei, fant ut igår da jeg var hos Frank Andre at bilen var i nødmodus. Jeg koblet fra batteriet idag tidlig før jobb. Satt meg i bilen etter jobb å kjørte til bilextra. Prøvde å dra på men den bare fusket. Så etter jeg hadde vært innom bilextra kjørte jeg rett på ringveien, og prøver en gang til. Jeg trodde at jeg skulle få samme problemene, men når turboen kicka inn på 3.5k så var det litt småfusk så gikk den som faen som den skal med 350 hk (: vinke : Mini som prøvde å holde følge), rundt rundkjøringen og tilbake gjorde jeg det på nytt bare i 2 og 3 gir (funket veldig bra), men jeg la merke til at turboen var litt sein (fult trykk ved 3.7k), pleier å kicke inn ganske greit ved 3.5k. Så prøvde jeg 2 giret etter jeg hadde dratt av ringveien, og da var det ikke annet enn fusk. Går ikke i det hele tatt bare bråker masse og fusker.

 

Hva kan dette være? Har VAG-COM men finner ikke de jævla kablene til å koble den til.

 

Noen ideer?

 

Takk,

Vilhelm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo spurt litt om dette før, og jeg mener vi kom frem til at du ikke har chip tilpasset den snurra du kjører med? Stemmer trykket iforhold til hva du skal ha? Har du byttet mapsensor? Har du sjekket at det er tørt og fint nedi plugghullene? Er det vått/oljete der kan det fort slå over.

 

Edit: Dette kan og skyldes at magnetventilen din er dårlig, siden den muligens ikke greier å justere trykket rett. Du må bare begynne med feilsøkingen i en ende.

 

Ja vi snakket om det før. Men nå er den anderledes. Helt annen fusking nå. Sjekket plugghullene, er fint der. Plugger ser bra ut.

 

Men om det er pga chippen så hadde den vel ikke funket bra et par ganger så fusket igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi prøvde å koble fra magnetventilen og bilen ladet og gikk det samme som før.. altså grunntrykket. Men bilen gikk ganske dårlig på det trykket som ble oppnåd, min gissning er at ett eller annet gjør at bilen går i nødmodus og stiller tilbake tenninga og kutter megnetventil singalet-->turbotrykket er grunntrykk.

 

Ett alternativ er at en evt to bankesenorer slår ut, kan feks være pga noe vibrasjoner som jeg hørte du hadde under pådrag (fra eksosanlegg eller noe deksler). Men du må nesten finne de jævla kablene og teste om du får noen feilmeldinger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mhm, enig :D Nå funker den plutslig :D Hehe. Han kompisen din satt ikke i den ene tennkablen på plass. Ser ut som det kan være problemet. Går som en kule nå. Sier ifra om det kommer tilbake. Takk for hjelpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå stoppet bilen flere ganger. Tomgangen er helt rar nå. Bilen skrudde seg av 2 ganger idag. Siste gang ble jeg stående midt i veien og fikk ikke startet den på 2 min. F. ek: Hadde den i 2 gir (trafikk) så ga ikke noe mye gass sånn sett, dro inn clutsjen, så stoppet den. Har også skjedd flere ganger idag at den dro ned mot 500 RPM før den bygget seg opp igjen.

 

Når jeg har halv gass så fungerer den bra, men med full gass kommer fuskingen. Som den blåser luft rett ut ett eller annet sted. Høres nesten sånn ut, men vet ikke om noen lekasjer.

 

Temp målern funker ikke. Kan tomgagen/fusking være pga den? Men det har ikke vært noe problem med tomgangen før idag.

 

Tar også drit langt tid å få den startet når den er kald. Er den i en varm garasje går det på første forsøk som regel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen funker av og til helt greit (90% bra), og av og til ikke i det hele tatt. Hva er det som er herpa? Hvorfor går den bra, så dårlig igjen :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høre ut som luftmengdemåler... men en diagnose er greit og kjøre før en skifter deler. Hvilke bil snakker vi om, kanskje noen her vet hvor kontekten(e) står! Har i en del tilfeller oplevd at kobler en av kontatkten på luftmengdemåleren så går bilen greit i nødmodus, men står den på så er det bare krøll

 

Tor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høre ut som luftmengdemåler... men en diagnose er greit og kjøre før en skifter deler. Hvilke bil snakker vi om, kanskje noen her vet hvor kontekten(e) står! Har i en del tilfeller oplevd at kobler en av kontatkten på luftmengdemåleren så går bilen greit i nødmodus, men står den på så er det bare krøll

 

Tor

 

Hmm... jeg tok ut LMM og da gikk ikke bilen i det hele tatt. Helt umulig å kjøre nærmest. Satt den på igjen, og da kan det hende at bilen gikk inn i nødmodus. Bilen funket i nødmodus men var som den hadde 250HK og ikke 350+HK som den skal ha. Kan være en mulighet å bytte denne. Veldig bra forslag.

 

Er en Audi 100 QT med 3B motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du nevner tempføleren.. Er det den indikatoren i dashbordet som ikke fungerer? På min bil så gir G62 (tempføler) føleren et signal til dashbordet og et til hjernen. Og dersom denne blir koblet fra så går bilen i nødmodus..

 

Så dersom denne er defekt hos deg så kan jo dette ha et lite innspill kanskje.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da funket den :D Fikk byttet Lambda (sp?) og nå går den veldig bra :D Enste som er litt rart er at den stopper av og til etter man går av gassen mot et kryss fek. Må gi gass hele tiden for at den ikke skal dø ut. Så etter 30 sek med det så funker den igjen som normalt. Den er litt av/på. Hva kan det være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da funket den :D Fikk byttet Lambda (sp?) og nå går den veldig bra :D Enste som er litt rart er at den stopper av og til etter man går av gassen mot et kryss fek. Må gi gass hele tiden for at den ikke skal dø ut. Så etter 30 sek med det så funker den igjen som normalt. Den er litt av/på. Hva kan det være?

 

En kompis av meg med en S2 3b, som var trimmet hos ES. Hadde samma problem. Spesiellt når du dro på(fikk trykk) så slapp gassen, trådde inn clutchen og trillet mot et lyskryss. Da døde den. Det skyltes dumpventilen.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg med en S2 3b, som var trimmet hos ES. Hadde samma problem. Spesiellt når du dro på(fikk trykk) så slapp gassen, trådde inn clutchen og trillet mot et lyskryss. Da døde den. Det skyltes dumpventilen.

 

Lykke til

 

Tusen takk. Dro ut dumpen for litt siden så kan være det. Mye grommere lyd. Men irriterende at den fusker så lenge etterpå. Greit nok om den dør med en gang man slipper opp gassen. Men kjører jeg den i turbo trykk, slipper opp gassen, setter bilen i gir og lar den trille, så etter en stund drar inn clutchen så stopper den. Rart at det skal holde på så lenge etter jeg har sluppet opp gassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også skyldes falskluft. Kjører du uten ventil (siden du skriver at du: dro ut dumpen) taper du spoolup mellom giring og du tar og fort livet av turboen din.

 

Av det du skriver får jeg litt inntrykk av at det er tatt endel snarveier når det gjelder motoroppsettet ditt, og at du kanskje burde vurdere å ta kontakt med noen som virkelig kan dette for å få vurdert det i det minste. Da er det heller ikke umulig at slike småfeil forsvinner. ;)

 

Bilen er bygget hos en som kan bil, og tunet hos FMS, FMIC laget av de osv. Så er blanding av garasje-mekk og FMS.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe spesielt galt med det oppsettet, og ang slitasje på turbo er dette bare noe tull.... turboen blir ikke så ekstremt slitt som folk skal ha det til. Ang spoolup så kjørte jeg tester på min både med og uten dumpventil og med resirkulerende... resultat var så likt at det var umulig å merke noe forskjell. Trubotrykket kom uansett med en gang når man skifta gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.