#1 Skrevet Desember 12, 2006 Hei jeg har en 80 '89mod som bruker veldig mye olje. Snakket med en mekaniker og han sa det var ventiltettingene på motoren som var blitt harde så oljen 'gikk over'. Noen som vet om det err en stor jobb å bytte disse ventiltettingene? Og eventulet hva de koster hos Audi? På forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 12, 2006 Heijeg har en 80 '89mod som bruker veldig mye olje. Snakket med en mekaniker og han sa det var ventiltettingene på motoren som var blitt harde så oljen 'gikk over'. Noen som vet om det err en stor jobb å bytte disse ventiltettingene? Og eventulet hva de koster hos Audi? På forhånd takk! Koster ikke veldig mye.. Husker ikke helt.. skiftet en gang på gamlebilen.. men bør ha spesialverktøy til det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 12, 2006 Hva slags verktøy? har en kompis som er mekaniker som kan gjøre det for meg men skal skaffe alt så det blir billigst mulig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 12, 2006 Hva slags verktøy? har en kompis som er mekaniker som kan gjøre det for meg men skal skaffe alt så det blir billigst mulig Lånte meg et "spesialverktøy" søskenbarnet mitt hadde laget.. Det er for å dytte ned og ta av klipsene som sitter øverst på ventilen for å få av fjærene å sånn under.. Da kommer du til ventiltetningene.. Kjørte også stempelet på topp og brukte kompressor med litt trykk for å holde ventilen oppe.. Dumt å miste ventilen ned om du skulle være uheldig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 12, 2006 ok. takk for tipset . noen som har en guide på dette? eller som kan forklare med framgangsmåten. kan endel om bil så burde ikke være så vanskelig, eller? eventuelt bilde av dette verktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 13, 2006 ok. takk for tipset . noen som har en guide på dette? eller som kan forklare med framgangsmåten. kan endel om bil så burde ikke være så vanskelig, eller? eventuelt bilde av dette verktøy? har ingen bilder av dette verktøyet, men mulig andre vet om noe.. Er ikke helt sikkert det er noe spesialverktøy på dette, men da vil jeg gjerne vite hvordan mekanikerne gjør det... Men kort forklart.. -av med kamaxel og de ventiltoppene eller hva dem heter.. -så må en slags skive trykkes ned litt for så og ta av 2 små låsebiter, og da kan "skiven" tas av ventilen og fjærene under tas ut. -så ser du ventiltetningene der og tar dem ut med spisstang el.l.. Smør litt olje på de nye og sett dem nedpå og dytt dem ned med en langpipe eller noe.. Viktig her at ikke ventilen forsvinner ned selvfølgelig.. -så er det bare på med fjærer, "skive", trykke "skiva" ned og sette på låsebitene, på med ventiltoppene, kamaxlel osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 13, 2006 Det finnes spesialverktøy for dette ja. Spak for å trykke ned ventilfjærene, verktøy for ut og innmontering av selve tetningen og adapter til å skru inn i tennplugghullet for å sette ventilene under trykk slik at de ikke faller ned i sylinderen da låsene demonteres. Hva verktøyet kalles aner jeg ikke, men forklarer du hva det skal brukes til kan det jo hende det fåes kjøpt hos Mekonomen e.l. Evt. får du kanskje låne hos et verksted i nærheten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 13, 2006 Ikke like profft som trykkluftverktøy som holder ventilene stengte, men jeg har med hell puttet nylontau ned i sylinderen via tennplugghullet og så dreid rundt motoren slik at stempelet presser tauet opp mot ventilene. Bare pass på at kammen er ut før du begynner og at tauet ikke røyter så mye Verktøy for å ta av det øverste ventilsetet lagde vi selv, sveiste en kort metallstang på ei stor stoppeskive og så en lang arm på den korte stanga. arma ble festa i et passende hull til toppdekselet i ene enden og pressa ned i andre enden. Skiva lå da altså oppå ventilsetet, dette fungerte meget bra og var lagd på noen få minutter med noe skrapjern og noen sveisepunkter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...