#26 Skrevet Desember 19, 2006 Da bestilte jeg 18" RS4 II med 225/40/18 med Michelin X Ice fra DekkCompaniet. Takker for alle tilbakemeldingene og ikke minst dekkcompaniet bærum (Stian Jacobsen) for nyttig informasjon! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Desember 19, 2006 Da bestilte jeg 18" RS4 II med 225/40/18 med Michelin X Ice fra DekkCompaniet. Takker for alle tilbakemeldingene og ikke minst dekkcompaniet bærum (Stian Jacobsen) for nyttig informasjon! Det er litt for små hjul, men går sikkert greit. De hadde ikke 235/40 eller 225/45? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Desember 19, 2006 Hmm.. Skal høre med dekkcompaniet når de ringer meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Desember 21, 2006 Har et lite problem...... : Får ikke tak i 225/40/18 dekk med loadindeks 97 som er på bilen min.. Har undersøkt med flere nå, ingen har.. Da må jeg opp i 245/40/18 som blir litt for bredt for vinterføre etter min mening.. Noen som har en formening på hva jeg bør gjøre, og om det finnes noe i dimensjon 225/40/18 som har loadindeks 97??? hvist du ser i vognkortet på tillat aksellast,vist det står 1460kg der så må du nok ha 97 el mere ,er men vist det eks står 1260 så er det nok med 92 el mere..er ikke bestandig det er rett det så står i vognkortet på min.loadindeks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Desember 21, 2006 hvist du ser i vognkortet på tillat aksellast,vist det står 1460kg der så må du nok ha 97 el mere ,er men vist det eks står 1260 så er det nok med 92 el mere..er ikke bestandig det er rett det så står i vognkortet på min.loadindeks Det er faktisk ytterst sjelden at Li i Vognkortet stemmer. På bilen til Jim kan man bruke 91Li selv om det i det tyske vognkortet sier 97. Min egen f.eks står det 84 i vognkortet men regner jeg på aksel lasten trenger jeg ikke mer enn72. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Desember 21, 2006 Det er faktisk ytterst sjelden at Li i Vognkortet stemmer. På bilen til Jim kan man bruke 91Li selv om det i det tyske vognkortet sier 97. Min egen f.eks står det 84 i vognkortet men regner jeg på aksel lasten trenger jeg ikke mer enn72. Blir ikke det litt enkelt å regne bare med aksellast, da? Hva blir vekten på forakselen under en nedbremsing? Tror nok det er lagt inn en del marginer for sånt i loadindexen som står i vognkortet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Desember 21, 2006 Loadindex er vel regnet ut i fra max aksellast og ikke det bilen veier pr. aksel hvis jeg ikke tar helt feil. Tar man bilens totalvekt og deler på 4 blir det ganske riktig. Dette stemmer bra på bilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Desember 21, 2006 Blir ikke det litt enkelt å regne bare med aksellast, da? Hva blir vekten på forakselen under en nedbremsing? Tror nok det er lagt inn en del marginer for sånt i loadindexen som står i vognkortet. ja var jo det jeg sku frem til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Desember 22, 2006 Merkelig at Møller ikke nevner noe slik.. I det tyske vognkortet står det 2 forskjellige tall.. max aksellast på 1185 & 1210.. (Foran & bak?) Stian fra dekkcompagniet regnet ut et eller annet, husker ikke helt i farten hva han kom frem til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Desember 22, 2006 Blir ikke det litt enkelt å regne bare med aksellast, da? Hva blir vekten på forakselen under en nedbremsing? Tror nok det er lagt inn en del marginer for sånt i loadindexen som står i vognkortet. Det kan du godt si. men det er Biltilsynet som har lært meg dette, når jeg tok godkjenninga mi. Tross alt. Btw, Hjula dine er klare Mr Riaz: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Desember 22, 2006 Det kan du godt si. men det er Biltilsynet som har lært meg dette, når jeg tok godkjenninga mi. Tross alt. Btw, Hjula dine er klare Mr Riaz: vinke : Får bare håpe hjula/bilen ikke går til helvete.. men det skal vel LITT til.. Henter hjula 10.januar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Desember 22, 2006 Blir ikke det litt enkelt å regne bare med aksellast, da? Hva blir vekten på forakselen under en nedbremsing? Tror nok det er lagt inn en del marginer for sånt i loadindexen som står i vognkortet. Hva med kraften på dekket idet man kjører ned i et kjempehull i veien da? Den er sikkert flere ganger så stor som under nedbremsing eller sving eller når man har fullasta bilen med sandsekker... Synes dette LI greiene blir litt vel religiøst hvis man mener man MÅ ha dekk som det står 96 eller 97 på selv om det nesten er umulig å skaffe f.eks piggfrie dekk som tilfredsstiller dette. Jeg ville heller valgt et litt smalere dekk med lavere index enn å ha 245 eller 255 som vinterdekk. Men jeg mener fortsatt 225/45 18 er en god dim på A6 4F, uansett LI. Edit: Titta på vognkortet mitt nå og der står det min LI skal være minst 91! Hjuldim oppgitt til 205/60 16 med 91 LI. Aksellasten er oppgitt til 1200 og noe kg. Case closed? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...