Anbefalte innlegg

kjøpte meg coupe for ca 1mnd siden. forrige eier sier han byttet demperne bak i høst, men disse var tydligvis defekte når jeg kjøpte bilen.. jekket opp bilen ikvell for å se.. Demperne så ikke særlig gamle ut..sachsdempere.. Det var "ringen" som fjæra står på nede som var løsnet å sklidd helt ned på demperen. Hva skyldes dette? Må jeg gå til innkjøp av nye dempere igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør komme med litt mere info, viktigst, årsmodell, og er det FWD eller quattro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

92mod.. det er fwd ja.. det er bare bak dette har skjedd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sannsynligvis fjærskålen som er ødelagt, kanskje skadet av rust. Denne sitter løst på demperen, og flyttes fra gammel til ny demper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så her er det ikke nødvendig å skifte hele demperen? skal prøve å få tatt ett bilde iløpe av dagen så dere kan se hva som har skjedd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så her er det ikke nødvendig å skifte hele demperen? skal prøve å få tatt ett bilde iløpe av dagen så dere kan se hva som har skjedd:)

 

 

..stemmer også for fjerskålen uten at j har sett dette.. Ening med Per L..

 

Mvh

 

TurboCarl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble noen uklare bilder her, men man ser vell hva som har skjedd..

103_1167.JPG

103_1171.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser du den uthevingen på demperen?

fjørskåla skulle ha hvilt på disse, dvs enten at fjørskåla må byttes eller demperene avhengig om det har slitt seg/presset seg over.

 

dette skjedde med cabrio min når jeg handla dempere hos veng. de gikk på garantien for muligens produksjonsfeil, og jeg informerte om at jeg bruke 40mm senkefjører. dette skulle ifølge dem ikke være noe problem. kunne ha blitt kostbart for meg hadde jeg hatt passasjerer i bilen når det inntraff, hadde rundt 80km da den gav etter..

min gikk da i bunn, ser at din ikke har gjort det heldigvis

 

du må bare prøve å demontere og sette sammen igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble noen uklare bilder her, men man ser vell hva som har skjedd..

 

Syns også det ser ut som at fjærskåla er satt på feil vei...

Bør være et spor til fjæra på denne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det ser ut som det er fjeren som er satt feil jeg..hvis man ser på fjerskålen ser det ut som fjeren skal ligge mot den nederste kanten på den og ikke på toppen som den gjør nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det ser ut som det er fjeren som er satt feil jeg..hvis man ser på fjerskålen ser det ut som fjeren skal ligge mot den nederste kanten på den og ikke på toppen som den gjør nå.

 

Enig med Thomas, ser ut som om fjæra er feil vei : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nekter å tro at det der er rett fjær.. tror det er helt feil fjær som står på jeg.. passer jo ikke i det hele tatt..

Den skal ikke ha en sånn liten ring nederst som du har.. Fjæra skal ha like ringer hele veien.. (se bilde, tatt fra http://www.meca.no)

 

Og som du ser pilen på bildet.. Det er denne skålen skal hvile på.. kansje det er denne som er gåen? eller så er det selve skåla som er gåen...

fjær.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg i morgentimene skrudd av demperne. Det er som Espen sier helt feil fjær! Hvordan den har havnet der må gudene vite..passet jo ikke bra noen veier. Demperne var selfølgelig også helt kaputt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nekter å tro at det der er rett fjær.. tror det er helt feil fjær som står på jeg.. passer jo ikke i det hele tatt..

Den skal ikke ha en sånn liten ring nederst som du har.. Fjæra skal ha like ringer hele veien.. (se bilde, tatt fra http://www.meca.no)

 

Og som du ser pilen på bildet.. Det er denne skålen skal hvile på.. kansje det er denne som er gåen? eller så er det selve skåla som er gåen...

 

Fjærene bak på min golf 3 går innover sånn som fjæra på bilde..men foran er det samme ringstørrelse hele veien.Så jeg tror ikke automatisk at det er noe feil fordi fjæra "krymper" mot endene.. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fjæra krympet bare i ene enden. Den minste enden passet ikke bra på skåla, slik som den tykke enden gjorde. Snudde jeg fjæra passet den tykke enden hel fint på skåla, men da var det en skive som skulle våre på toppen som ikke passet med den tynne enden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærene bak på min golf 3 går innover sånn som fjæra på bilde..men foran er det samme ringstørrelse hele veien.Så jeg tror ikke automatisk at det er noe feil fordi fjæra "krymper" mot endene.. :confused:

 

Det er jo ikke en golf 3 det er snakk om her heller... På golf 3 SKAL det være en sånn liten ring helt nederst på fjæra.

 

Ser faktisk ut som du har golf 3 fjærer bake Frode...

Det er vertfall helt feil fjær...

 

(Du Tomas kan gå inn på f.eks http://www.meca.no å sjekke opp din bil, så ser du at du skal ha slike, men det skal ikke Frode)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte jeg skulle bestille 2 nye fjærer + dempere. Hvor kan jeg finne senkefjærer som ikke selges som sett(4stk) trenger bare 2.. noen merke annbefalinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

letteste er nok og kjøpe et nytt senkesett med 4 fjærer det blir rimligre

 

I tilleg så har man da 4 fjærer som stemmer med hverandre. Med fjærer av to forskjellige fabrikat så risikerer man ugunstige kjøreegenskaper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og et komplett sett er nok en smule enklere å få godkjent vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.