Anbefalte innlegg

Jeg skal etter hvert overhale eller skifte automatkassen på min S4, og søkte derfor litt på google for å finne info. Lurer bla. på om det finnes andre og sterkere automatkasser eller innmat som passer.

 

Uansett, jeg leste etter hvert en artikkel på wikipedia hvor det står følgene:

 

"At the end of the decade, the Audi V8 was announced. This was essentially a 200 Quattro with an engine derived from two four-cylinder Volkswagen Golf GTI engines put together. The V8 was available with a 3.6 and a 4.2 liter engine. It was the first quattro model to have an automatic gearbox, featuring a ZF 4-speed unit with a viscous coupling centre differential, combined with a TORSEN rear differential. The manual gearbox quattro's across the range continued with a conventional rear diff, and the TORSEN centre diff."

 

Er det slik å forstå at Audi V8 har viskosekopling på mellomdifferensialen?

 

Dette er i så fall nytt for meg.

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ifølge Audis egne papirer en "elektronisk styrt lamellsperre", en ganske avansert sak. Noen viskokobling av den typen gammel Golf Syncro, Suzuki Baleno, Honda CR-V og andre kjipe biler har er det absolutt ikke.. ;)

 

Det er en vanlig differensial hvor elektronikken gjennom oljetrykk og lameller kan gi sperreeffekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ifølge Audis egne papirer en "elektronisk styrt lamellsperre", en ganske avansert sak. Noen viskokobling av den typen gammel Golf Syncro, Suzuki Baleno, Honda CR-V og andre kjipe biler har er det absolutt ikke.. ;)

 

Det er en vanlig differensial hvor elektronikken gjennom oljetrykk og lameller kan gi sperreeffekt.

 

Okey. Men hvilke "egne papirer" er det du refererer til?

Nysgjerrig på hvor du finner slik informasjon.

 

Vet du hvilke fordeler/ulemper denne differensialen har? hvorfor den ble valgt framfor Torsen? hvor stor sperreeffekt man oppnår?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en teknisk beskrivelse av Audi V8 beregnet på selgere hos forhandlere da bilen var ny for å vite litt mer enn det som står i brosjyrene. Den var på tysk, og lå på nettet et sted som PDF eller JPG.. :)

 

Grunnen er sannsynligvis at det var den første bilen med quattro og automat sammen, og ZF som bygget girkassen valgte sannsynligvis en sånn løsning fremfor torsen p.g.a. tidligere erfaring eller plasshensyn. Jeg vet ikke helt hvorfor de gjorde det sånn, men såvidt jeg vet er det eneste automat-quattro som ikke har torsen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en teknisk beskrivelse av Audi V8 beregnet på selgere hos forhandlere da bilen var ny for å vite litt mer enn det som står i brosjyrene. Den var på tysk, og lå på nettet et sted som PDF eller JPG.. :)

 

Grunnen er sannsynligvis at det var den første bilen med quattro og automat sammen, og ZF som bygget girkassen valgte sannsynligvis en sånn løsning fremfor torsen p.g.a. tidligere erfaring eller plasshensyn. Jeg vet ikke helt hvorfor de gjorde det sånn, men såvidt jeg vet er det eneste automat-quattro som ikke har torsen..

 

Ok. Det sto altså ingenting om sperreeffekt?

Vurderer å kjøpe en V8, men er bare litt nysgjerrig på om denne løsningen på noen måte er bedre/dårligere enn Torsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det kanskje var nevnt, men husker ikke helt. Min erfaring med V8 er at den kanskje er såvidt hakket bedre enn torsen på fremkommelighet, og så var ihvertfall min mer overstyrt enn understyrt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant. Det ante meg at fremkommeligheten kunne være en anelse bedre enn med Torsen-diff. Dette bekreftes også ved at den har tendensen til å overstyre.

 

Jeg tror det må bli en V8 om ikke så lenge... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.