Sliten automatkasse på UrS4, overhale/forsterke?

Anbefalte innlegg

Som tittelen indikerer begynner automatkassen å bli sliten.

Problemet er først og fremst at det noen ganger kommer et dunk når man begynner å kjøre, som om det er noe som ikke kobler inn med en gang. Det samme skjer når bilen er i fart og jeg slipper gasspedalen slik at bilen bremses av motoren/girkassen for deretter å gi gass igjen.

 

Det er overhode ikke slik det skal være. Oljenivået er målt og korrigert på riktig måte uten noen merkbar effekt.

 

Det er kanskje en idé å lese ut feilkoder fra girkasse-elektronikken, men pr i dag har jeg ikke utstyr til dette.

 

Uansett, mye av problemet med automatkassene i Audi er at de ikke er konstruert for å tåle særlig mye større krefter enn motorene leverer i orginal tilstand, marginene er altså små.

Jeg har ikke unngått å få med meg at mange mener automatkassene i vw/audi er av dårlig kvalitet osv pga at de ikke tåler all verden. I så fall ville det vært ZF (produsenten) som produserte dårlige automatkasser. Det er ikke tilfelle. ZF er blant verdens største produsenter av girkasser av alle slag, hydraulikk-/servopumper, hjuloppheng etc. De leverer f.eks automatkasser til en rekke anerkjente bilmerker, f.eks BMW, Volvo, Mercedes etc. Forskjellen er at disse kassene ofte tåler mer. Hvorfor?

Det er kundene som setter kravene og spesifikasjonene. VW/Audis policy har vært at automatkassene ikke skal tåle stort mer enn det momentet motorene leverer fra fabrikk.

Slik er det ikke hos BMW, Mercedes etc, iallefall ikke i like stor grad. De bestiller automatkasser som tåler relativt mer slik at marginene er større.

I praksis vil dette bety at med en gang man begynner å trimme/tune motoren så begynner automatkassen å leve farlig.

I tillegg har disse automatkassene tendensen til å raskere slites ut fordi belastningen de utsettes for er relativt stor i forhold til hva de maksimalt tåler.

 

Det jeg nå prøver å finne ut av, og som jeg lurer på om noen her inne vet noe om, er muligheten for å forsterke automatkassen. Eller eventuelt å bytte selve kassen med en annen.

 

Kassen det er snakk om er av typen 4HP-18, med bokstavkode CBF.

 

Jeg har blant annet snakket med ZF-Norge, men der var det ikke mye optimisme å spore. "Nei, det går ikke" "...det kan jeg ikke tenke meg" "sånn er det bare..".

De var ikke engang i stand til å finne ut hva slags servopumpe jeg skal ha når jeg oppga VAG-delenummeret. Slikt kunne jo ikke de vite, de måtte ha ZF-nummert på pumpen. :rolleye:

 

 

mvh

 

Stian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Wikipedia, heter kassen din 4HP18FLA. I A8 og nyere S-biler brukes det en kasse som heter 5HP24A, som naturlig nok er mye mer robust. Men siden alle disse bilene har V-motor, er sikkert kassene betydelig forskjellige...

Det finnes også en som heter 4HP22, som sitter i en hel rekke biler fra tidlig 80-tall til sent 90-tall. Den er tydeligvis beregnet på langsmonterte rekkemotorer, så burde jo derfor kanskje være mulig å tilpasse? Om den er noe betydelig mer solid enn den du har, vet jeg ikke. Men ut ifra den listen over biler som bruker den, så vil jeg tro at den tåler en del mer. Maserati Biturbo 2,8 har f.eks. 279 hk.

 

Forøvrig har jeg null peiling på automatkasser, men etter å ha sett igjennom hvilke biler de forskjellige kassene har blitt brukt i, så er det ikke vanskelig å se at BMW, Mercedes, Volvo etc har brukt voldsomt overdimensjonerte kasser i forhold til hestekrefter, i forhold til hva Audi har gjort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe annet som passer uten videre med fester, elektronikk o.s.v..

 

Det er sånn jeg ser det to muligheter, går ut fra at du har prøvd olje/filterskift?

 

1. Bytte til en annen brukt kasse og håpe den holder bedre..

2. Ta ut din gamle og levere den til overhaling hos et automatkasseverksted som kan ZF-kasser. Koster noen kroner, men blir omtrent som ny eller bedre.

 

Å bytte til en annen fra Audi koster vel omtrent det samme som to brukte S4'er, så det kan man elegant glemme.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Wikipedia, heter kassen din 4HP18FLA. I A8 og nyere S-biler brukes det en kasse som heter 5HP24A, som naturlig nok er mye mer robust. Men siden alle disse bilene har V-motor, er sikkert kassene betydelig forskjellige...

Det finnes også en som heter 4HP22, som sitter i en hel rekke biler fra tidlig 80-tall til sent 90-tall. Den er tydeligvis beregnet på langsmonterte rekkemotorer, så burde jo derfor kanskje være mulig å tilpasse? Om den er noe betydelig mer solid enn den du har, vet jeg ikke. Men ut ifra den listen over biler som bruker den, så vil jeg tro at den tåler en del mer. Maserati Biturbo 2,8 har f.eks. 279 hk.

 

Forøvrig har jeg null peiling på automatkasser, men etter å ha sett igjennom hvilke biler de forskjellige kassene har blitt brukt i, så er det ikke vanskelig å se at BMW, Mercedes, Volvo etc har brukt voldsomt overdimensjonerte kasser i forhold til hestekrefter, i forhold til hva Audi har gjort...

 

 

Jeg leste noe av det samme på wikipedia. 4HP-18 er jo også en kasse som er brukt i en god del forskjellige biler, ikke bare Audi.

Problemet er nok (tror jeg) at det er bare 4HP-18(FLA) av typen CBF (VAG-kode) som passer på denne bilen.

En 4HP-18 kasse som er brukt i f.eks Saab passer jo ikke.

Ikke uten videre iallefall. Det jeg spekulerer litt på er at selve automatgiret, altså den midterste delen, er lik, mens f.eks sluttgiret foran inklusiv sluttgirhuset er tilpasset hver enkelt bilmodell.

Huset på selve automatgiret er sannsynligvis også tilpasset f.eks Audi S4 da bilen har firehjulsdrift. I værste fall er det bare innmaten av selve automatgiret som passer om hverandre.

Håpet er at det er mulig å bytte over innmaten fra en kasse som tåler mer, f.eks 4HP22...

 

Det er iallefall dette jeg prøver å finne ut av, uten at det er så lett... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe annet som passer uten videre med fester, elektronikk o.s.v..

 

Det er sånn jeg ser det to muligheter, går ut fra at du har prøvd olje/filterskift?

 

1. Bytte til en annen brukt kasse og håpe den holder bedre..

2. Ta ut din gamle og levere den til overhaling hos et automatkasseverksted som kan ZF-kasser. Koster noen kroner, men blir omtrent som ny eller bedre.

 

Å bytte til en annen fra Audi koster vel omtrent det samme som to brukte S4'er, så det kan man elegant glemme.. ;)

 

Jeg har vurdert de alternativene du nevner, men jeg setter ikke inn en annen brukt kasse av tilsvarende sort. Ikke leverer jeg den til overhaling heller, det gjør jeg heller selv :)

Men jeg tror jeg er på sporet av noe. Det finnes nemlig noen firmaer som har spesialisert seg på performance-kit til forskjellige automatkasser. Det er som regel komponenter som momentomformeren, ATF-pumpen, samt en del bøssinger etc som erstattes med sterkere komponenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få ut driten å få deg en manuell kasse: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få ut driten å få deg en manuell kasse: smil :

 

Uaktuelt! :fy:

 

Jeg har gira nok og har ikke behov for den slags lenger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.