Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Truls Antonsen

2. Jeg hadde også gnisselyd, spesielt når det var tørt og varmt ute. Kjøpte meg noen nye slangeklemmer som passet på tannstanga eller hva det heter der styrestagene skrus på inne i motorrommet. Åpnet gummibelgene, og hadde på mere fett, må tåle litt varme, på glidebanene der. Etter det var gnisselyden borte.

 

Husk å bruke riktig fett her, ellers kan du få lekkasje i pakningene.. Møller har eget 'rattstammefett'. Min ble forresten plutselig stille etter å ha bråkt hele sommeren.. Hmm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_1421.jpg

IMG_1422.jpg

Audi_100-vannplass.jpg

 

Kan gi en liten update etter å ha stått hos Simtech med bilen noen dager

nå. Som dere ser bak på bilen der, så har bilen lekket vann inn under

knekken ved den lille biten av bakskjer som er under baklykten.

 

Dette har gjort at vann etter f.eks. vask i hall har lagt seg på baksiden

og gjort at skjermen har begynt å ruste. :( For å få en midlertidig stopp

på dette ble en god dose rutelim klistret på på fredag, og alt av tepper

baki der, og selve kupeen stod hos Simtech mens det ble varmet opp med

dieselfyring for å tørke ut all fuktighet. (ja det lukter dieselfyring i bilen nå :/)

 

Må bare spørre, er det noe drenering ut av dette "dobbeltrommet" som er

bak der på bilen? For vi testet med en 0.5L flaske med vann, og det la seg

fortsatt en dråpe med vann på toppen av bakre boltfestet for fangeren.

Satt i en bolt og limt litt rundt den som dere ser, slik at interiørdelene skal

slippe å bli våte igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, akkurat hjemme fra ES tuning.

Byttet lambdasonden i dag med en ny fra Bosch som ble montert og

loddet på gamle ledningsnettet. Bilen ble satt utenfor hallen på

tomgang for at motor skulle bli varm, og tomgang lå da fint på

800 omdr som den skal. En maks 15 minutters kjøretur etterpå

satt jeg bilen utenfor her jeg bor og lot den gå et minutt eller så,

men nå var tomgangen på 1050 omdr.

 

Jeg har ikke kjempepeiling på KE(3)-Jetronic, men vet at den

styres av spjeldet, "fullt spjeld"-bryter og lambdasonden (og

eventuelt temperatur på motoren). Nå er jo begge oljegivere og

temperaturgivere byttet, tomgangsregulatoren er renset med

Vikingfjord vodka og skal være ok nå.

 

Med assistanse av Julie gikk vi på innsugsdelene med litt

'knallgass', og fikk av og til littegrann tomgagsendring. Det virket

først som sprut rett på toppen av selve tomgangsregulatoren gav

endring, men det gav seg etter litt, så fant vi det til trolig å være

litt på begge pakningene til nedre del av insugsmanifolden.

 

Noen med tips, antagelser? For nå begynner jeg å gå litt tom...

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du sjekket om mixer'n var skrudd på da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mixer'n

: klø :

 

ah, du mener at den skruen vi snakket om er skrudd på etter at bilen forlot Ingolstadt? Det kan jeg GARANTERE deg at den ikke er ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får prøve å koble fra kontakten til DPR'n den som sitter til venstre på mixern. For å se om tomgangen blir stabil da.

 

Du kan også koble fra ISV'n. Den skal strengt tatt ikke være nødvendig når bilen er skikkelig varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ISV = Idle Switch Valve?

 

men hva er DPR?? Disse tingene der kan du fikse et bilde av eller forklare

litt bedre, er ikke helt med på faguttrykkene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ISV er Idle Stabilization Valve, tomgangsregulatoren som sitter i foran/under innsuget.

 

DPR er Differntial Pressure Regulator, denne regulerer bensintrykk/mengde fra lambdasignalene. Det er kontakten avmerket under, som er nærmest innsuget.

 

audi_motorrom2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snipp snapp snute, eventyret var ikke ute...

 

Så har man litt mer å ta seg av. Over lengre tid har jeg hatt en liten

anelse av risting i rattet ved slak sving i litt høyere hastighet. De

siste ukene nå har dette tatt seg opp en god del, og samtlige hjul

ble balansert for noen dager siden. Det hjalp ikke... Er ingen ulyder, men

kun "avbalansert" risting i sving, ikke rett frem. Fikk med meg en mekaniker

kompis til å testkjøre bilen en liten svipptur, og bilen trekker til venstre,

mer enn det den har gjort hele tiden (skeiv ratt også...), men ved hard

nedbremsning uten å korrigere med rattet så har jeg feltskift over til venstre

på 1-2-3 som ved inspirert kjøring. Bremseskivene ser normalt slitt ut, og jeg

har hvertfall tilstrekkelig med klosser på begge sider foran, alt byttet for

halvannet års tid siden.

 

Noen som da har forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen gummiforinger på nedre bærearm, som gjør at spissingen endrer seg ved oppbremsing. Foringene er inni ett hull på nedre bærearm, og inni disse er stabilisatorstaget festet. Dersom disse er slitt, eller den ene, kan det jo gi litt vibrasjon, samt at det ene hjulet får mer spissing enn det andre ved nedbremsing.

Sjekk også at mutteren sitter skrudd til, min løsnet, og skrudde seg ut ca 1 cm før jeg fant ut av det. Da ble det locktite på denne...!

 

Kan jo også være ett endeledd da, men det kjenner du kjapt etter om det er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt lignende problem etter et fjærbeinbytte. Hjulstillingen var på bærtur.

Hva med en firehjulskontroll, da får du kanskje løst problemet med at bilen drar til venstre!?

 

Ballansering av dekk løser ikke alltid "risting" i rattet. Løsningen finner du kanskje om du setter bilen på bukk med hengende hjul. Sett bilen i andregir og kjør for å se om noen av felgene dine er urunde/har kast på innsiden. Synes det er rart at du ikke har risting når du kjører rett fram da, kanskje du har et dårlig styreledd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringene er inni ett hull på nedre bærearm, og inni disse er stabilisatorstaget festet.

 

Kan jo også være ett endeledd da, men det kjenner du kjapt etter om det er.

 

1. mener vi byttet disse for 2 års tid siden, men det skal jeg sjekke opp.

For å være sikker, vi snakker her om de to foringene som "proppes" inn på

hver side av nedre bærearm og som har stab.staget gjennomgående for

mutterfestet i enden?

 

2. Endeledd, det bør man vel høre ved "crunche"lyder? Eller hvordan sjekker

man det ellers? : flau :

 

Når jeg tenker meg om kommer jo ristingen littegrann ved rett frem kjøring

også, iallefall mer og mer.

 

 

 

 

 

Og ja, enkelte ønsker seg nybil.... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått igjen bilen fra Møller i dag. Det var visst endel vinkler som var HELT

gærent i forstillingen, men alt av deler så greit ut ble jeg fortalt.

 

FORTSATT så rister bilen i rattet mellom 95-120 km/t på nåla.

Irriterer meg mer og mer. Vurderer å ta turen til dekkforhandler i morgen

tidlig og høre, de bør jo se om noe er galt på felg/dekk??

 

Synes det er så rart det er hjulene det skulle være noe galt med siden

jeg hadde alle 4 på balanseringsmaskinen for to uker siden. Kan

f.eks. drivaksler med ledd lage tilsvarende symptomer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde vibrasjon, hørte den meste jeg da, var bak, i hastigheten rundt 90-120 km/t.

Hørte det godt på Autobahn på aks-feltene at det kom en brumming, som forsvant når farta økte. Det var fordi jeg hadde en liten "flat-spot" på ene felgen bak. Dette vil ikke en avbalanseringsmaskin "oppdage", den vil bare event indikere litt mere bly her og der. Kan jo være skakk også, det vil en jo kanskje se om det er sidelengs kast når en avbalanserer, men skal ikke mye til.

Byttet ut denne felgen og brummingen forsvant. Hadde aldri denne felgen foran, så vet ikke om den ville gitt noe risting.

Den felgen endte sitt aktive liv som reservehjul, så hadde 5 stk like 17" på/i bilen.. ble bedre plass nedi hjulet da til pikkpakk...sub f.eks..

 

Har du sjekket at det ikke har kommet noe rust eller skit mellom bremseskiven og navet da? Hvis skiva løsner (fra rusten) når du bytter hjul f.eks, kan rust og annen skit falle ned i mellom. Men da skal du kanskje ha risting hele tiden, uansett fart, og spes ved bremsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var en femmer Audi mann hos lokale dekkforhandleren her som nevnte

at han hadde hatt MYE trøbbel med bremseskivene til Audi.

 

Har i dag testet med vinterhjulene til faren min på forstillingen, vibrerer

fortsatt... Jaja, får trille innom Mekonomen og skaffe litt deler igjen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, et tips om hva som får gummilisten nederst på ruta på førerdøra til å

ti still mottas med takk... *sukk*

 

Er det også noen som har vært borti slitte endeledd oppfører seg som

ubalanse i forstilling/hjul?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, et tips om hva som får gummilisten nederst på ruta på førerdøra til å

ti still mottas med takk... *sukk*

 

Er det også noen som har vært borti slitte endeledd oppfører seg som

ubalanse i forstilling/hjul?

 

Jeg tror slitte opphengskuler kan føre til vibrasjoner på samme måte som ubalanserte hjul. Pappa sliter med risting mellom 100-110km/t på a6'n, og der er det antydninger til multiknirk igjen. Hjulene er avbalanserte og skal være bra, bak ble det kjøpt nye felger også. Likevel rister det, og vil anta det forsvinner når lenkarmene byttes. På samme måte kan vel slitte endeledd gi risting i rattet.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, et tips om hva som får gummilisten nederst på ruta på førerdøra til å

ti still mottas med takk... *sukk*

 

 

Silikonstift !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ikke det legges igjen på ruta når den sveives opp? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en annen kjapp ting....

 

Hovedlykten er H4,

men hva er specs for parklys og grøftelys?

NB! Og ja jeg har bladd igjennom komplett servicehefte og instruksjonsbok...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en annen kjapp ting....

 

Hovedlykten er H4,

men hva er specs for parklys og grøftelys?

NB! Og ja jeg har bladd igjennom komplett servicehefte og instruksjonsbok...

 

Grøftlys er H3 (55W), parklys er jeg ikke sikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk nok en gang Hermann! : ja :

Bare hyggelig :)

 

Tror parklys er av type BA9s eller BA7s.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og funderer på et og annet, og da dukker bl.a. disse

tingene opp:

 

 

Girkasse

Bilen begynner jo å bli gammel, og man merker at 270 000km setter

sine spor på drivlinjen. Endeledd får nok omgangen, men girkassen er

vel neppe like presis som den engang var.

Er det egentlig noen norske firmaer som renoverer disse? Og isåfall,

hva ville kostnaden trolig være for noe slikt? (JA jeg vet den vil være

høy..) Har uansett planer om å få byttet sjalterstaget/overføringer

engang, merker at girene kan være litt upresise nå.

1 gir kan være trøblete, fikses ved å fiske i 2 gir - så går det greit.

Er 1 OG 2 gir trøblete, så fisker man mellom 3 og 4, og så går alle greit.

 

Dører og fangere

Er det noen som vet hvordan det er med muligheten for å montere

vindusrammene fra en 100 over i dørene til en A6 - eventuelt bilder

av en Audi 100 med A6 fangere framme og bak.

 

Topp

Hører folk sier blokken på en vanlig kjørt sugefemmer holder seg BRA,

men hvorledes er det med toppen? Det KUNNE være intressant med

en oppgradering med lett porting, men ikke minst en 272° og gått opp

til "rally spec" ventiler fra 38/33 til hhv 40/35. Hva antas kost for slik?

Regner med dette fort er 15-20 000kr.

 

Elektrisk takluke

Har merket meg at takluken til tider streiker funksjonsmessig. Lys på

betjeningsknapp(er) og taklyset fungere heller ikke. Er det vanlig at

kablingsanlegget i taket blir slitt? Noen som sitter med erfaringer på

disse tingene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Elektrisk takluke

Har merket meg at takluken til tider streiker funksjonsmessig. Lys på

betjeningsknapp(er) og taklyset fungere heller ikke. Er det vanlig at

kablingsanlegget i taket blir slitt? Noen som sitter med erfaringer på

disse tingene?

 

Bumper denne tråden litt, ettersom jeg nå disponerer bilen litt mens jeg jobber i Oslo.

Takluken har ved flere anledninger stoppet funksjonsmessig. Taklampen fungerer.

Neste dag ikke noe problem mer. Ingen som har vært borti dette? Har vel ny bryter/panel

liggende som jeg kan bytte ut.

 

Ellers kom brått bremsevarslingen på i rushen hjemover. Ingen akustisk lyd dog...

Klossene ser ut til å ha ca 8-10mm belegg igjen på yttersidene, og er max i reservoaret.

Bomba som har begynt å ta kvelden, eller ledningene fra fjærbeina?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.