Anbefalte innlegg

Har noen ting jeg lurer på...

 

1. Byttet alt av gummi på bakdempere, hveselyd ble borte, men fortsatt litt klonking. Er vel sannsynlig at jeg ikke har strammet 17mm mutter godt nok for støtputene slik at disse har litt vandring?

 

2. Når jeg vrir rattet ca 10cm hver vei så høres litt "gnukke" lyd, er det tannstang eller noe foringer som lager småfrustrasjoner for meg?

 

3. Synes det kjennes ut som ubalanserte hjul, men har tatt avbalansering foran og bak hos dekkforhandler i går og i dag, så det er ikke dette. Merkes godt når jeg svinger i litt høy hastighet (litt samme følelsen man får ved snurrende sykkelhjul pga sentriofugalkraften). Kan dette være bærekulene? Er jo rart om det er delaminering da dekkene er 2 uker gamle og jeg har ikke kjørt gris med disse dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ikke umulig, ellers kan det være 'kjøttbeina' bak. foringene på disse kan ryke med tiden..

 

2. Denne har jeg også lurt på, min er temmelig irriterende, (værst i kaldt vær) og jeg har ikke funnet ut hvor den kommer fra på de 3 årene jeg har hatt bilen!! En liknende lyd kan komme av sleperingen til hornet eller plasten på rattet som skraper mot noe, men det er ikke tilfelle hos meg. Si fra hvis du finner ut noe.. :P

 

3. Det kan være bærekuler, eller foringen mellom bærearmen og stabstaget. Sjekk også muligheten av at det har kommet noe rusk mellom navet og bremseskiva..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2. som jeg skrev i annen tråd. prøv med sveisespray på mansjettet på rattstammen, og på mansjetten som er ved tannstanga.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja leste det Eivind :)

 

Tok ren copy paste på det der...

 

 

 

Ikke noen som tilfeldigvis vet om senkefjærer til C4, ikke Q, manuell som senker mer enn mine Lesjöfors som også er av god kvalitet?

 

Nå er det 30/30 kit, men mye vil ha mer.

Vet HR har 40/40 fjærer, men dog...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævlig rart, da jeg skulle oppover til Elverum før Våler synes jeg bilen var blitt enda værre foran.

 

Hadde med mekaniker i bilen når jeg dro ut litt gir for å sjekke, han synes det sa litt "klunk" når jeg giret om og slapp clutchen, mulig traverseforinger som er dårlig der. Videre fant han bare at bakre traversforinger så litt dårlig ut, ikke noe annet spesielt, så han skjønner ikke så veldig mye mer av dette.

 

Videre er jo dette med hjullagre eller noe som gjør at hjulene slarker/sjangler ved små rattutslag (slitte hjullagre må da gi bittelitt sideveis bevegelse mulighet?)

 

I tillegg har jeg fortsatt småklunk bak ved kompresjon av dempere, mulig pallard(? eller pannard?) staget som har foringer som er dårlige, og foran på høyre side sier det godt klunk over dempere.

 

Dette siste er da støtputer på fremre demperene som er dårlig eller hva? Begynner liksom å bli EN DEL ting på 252 000km...

Nesten så jeg skulle bitt i det sure eplet og bestilt ALT av foringer og bærekuler og hjullagre.......

 

Hvis noen kan gi litt tips etc er jeg takknemlig for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævlig rart, da jeg skulle oppover til Elverum før Våler synes jeg bilen var blitt enda værre foran.

 

Hadde med mekaniker i bilen når jeg dro ut litt gir for å sjekke, han synes det sa litt "klunk" når jeg giret om og slapp clutchen, mulig traverseforinger som er dårlig der. Videre fant han bare at bakre traversforinger så litt dårlig ut, ikke noe annet spesielt, så han skjønner ikke så veldig mye mer av dette.

 

Videre er jo dette med hjullagre eller noe som gjør at hjulene slarker/sjangler ved små rattutslag (slitte hjullagre må da gi bittelitt sideveis bevegelse mulighet?)

 

I tillegg har jeg fortsatt småklunk bak ved kompresjon av dempere, mulig pallard(? eller pannard?) staget som har foringer som er dårlige, og foran på høyre side sier det godt klunk over dempere.

 

Dette siste er da støtputer på fremre demperene som er dårlig eller hva? Begynner liksom å bli EN DEL ting på 252 000km...

Nesten så jeg skulle bitt i det sure eplet og bestilt ALT av foringer og bærekuler og hjullagre.......

 

Hvis noen kan gi litt tips etc er jeg takknemlig for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det klunket når du giret og slapp clutchen, som du skrev, kan det være motorfester eller gearkassefester som er defekt/løse etc.

 

Om det ikke allerede er sjekket....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det klunket når du giret og slapp clutchen, som du skrev, kan det være motorfester eller gearkassefester som er defekt/løse etc.

 

Om det ikke allerede er sjekket....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kikket såvidt på ting, men bakre traversene så eldre ut (sa mekaniker).

 

Nå er ikke jeg mer enn 10% stødig på hva f som er hva i et motorrom, men om jeg har fått med meg alt så er traversen bakre "bjelken" som holder 2.3en min.

 

Lurer på å bestille samtlige traverseforinger, hjullager foran og litt slikt og ta alt mens jeg kan...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kikket såvidt på ting, men bakre traversene så eldre ut (sa mekaniker).

 

Nå er ikke jeg mer enn 10% stødig på hva f som er hva i et motorrom, men om jeg har fått med meg alt så er traversen bakre "bjelken" som holder 2.3en min.

 

Lurer på å bestille samtlige traverseforinger, hjullager foran og litt slikt og ta alt mens jeg kan...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så har man bestilt (da man tar alt nå likesågreit);

- styreledd

- bærearmer m kule og foringer

- S4 krengningshemmer m/muttere

 

Videre skal jeg handle;

- hjullagersats foran, Mekonomen

- Traversforinger/motorfester (dette er vel det samme? Så byttes alle 4), Møller?

- låsekasse bakdør (eller er det noe måte å fikse disse på så de ikke er så "lette" ?

 

 

Sikkert noe mer som kommer også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den låskassen til bakdøra er på venstre side, har jeg en brukt til salgs. Send meg PM om du er interessert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 1. hadde jeg det samme på min... etter 290000 det da.. men det var etter en senking, og jeg hadde ikke verktøyet for å stramme mutteren på toppen av demperen. En tur på Biltema løste problemet kombinert med noen dråper Locktite.

 

2. Jeg hadde også gnisselyd, spesielt når det var tørt og varmt ute. Kjøpte meg noen nye slangeklemmer som passet på tannstanga eller hva det heter der styrestagene skrus på inne i motorrommet. Åpnet gummibelgene, og hadde på mere fett, må tåle litt varme, på glidebanene der. Etter det var gnisselyden borte.

 

På 3. kan det også være noe så enkelt som at bremseskiven har løsnet litt ved hjulmontering og dritt og møkk har falt mellom skive og nav. Tror kanskje dette merkes på skjelvende bremser først da men... Jeg gjorde iallefall rent nav og skive engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis jeg har hard nedbremsing kjenner jeg ingen vibrasjon i rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

POKKER heller! I går fikk jeg bekymringer som få...

 

For en to ukers tid siden på vei til Skårer luktet det plutselig svidd i bilen og bittelitt røyk. Gikk så fort over, så regner med dette var noe fra en eldgammel Hiace som lå foran meg og som jeg passerte samtidig med at det forsvant.

 

Så i går var jeg 3 min avgårde i bilen da det begynner å ryke GREIT ut ifra rattstammen, får helt noia og drar inn på en pplass.

Det ga seg etter noen sekunder.

 

Tingene ble skrudd opp og kikket på av to kamerater, alt av stikk etc bak instrumentene ser fine ut, samme med ledningene.

Mistenker STERKT at det er tenningen som lager kjedelige ting for meg da det er mange ampere og spenning her. Dette er eneste stikket vi ikke kikket på.

 

Noen andre som har opplevd dette i C4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe av det samme i min S4 da lukta det skikkelig ille og det viste seg at det var bryteren til vindusviskerne som tok kvelden.

Viskeren virket ikke i intervall etterpå

Jeg skiftet bryteren og da var alt i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare merket at viskerarmen sliter med å aktivere i den med pauser (første steget altså), så den byttes vel etterhvert også.

 

Er av og til man ønsker seg nybil gitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var styreledd og krengningshemmer på 28mm kommet. Må si jeg gleder meg MYE til å få det på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MANGE uker senere og fortsatt ikke gjort noe mer med de delene, makan! Bortsett fra at man nå trenger nytt nav bak på ANDRE siden takket være dekkforhandler med ivrig bruk av muttertrekker :(

 

 

Uansett, jeg har jo referert til litt klonkelyder i denne (eller annen?) tråd, og jeg merker det ved litt kraftig gasspådrag i sving etc.

 

Men for å gi en kanskje bedre feilsøkings"kilde",

hvis jeg har bilen i si 2400 - 3100 omdreinginger, og hugger i gassen (dette ble da testet på 3 gir i 50-60 sone) så sier bilen et klonk, i det den liksom hugger igang akselerasjonen.

 

Lavere turtall skjer det ikek, heller ikke på høyt. Er vel noe med moment etc inn i bildet, men jeg stusser sånn på hva det er.

Bilen har jo 256 000km nå, så ikke rart om enkelte drivverksting begynner å merke slitasjen.

 

Noen forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å gi gass og slipp gassen umiddelbart nærmest. Jeg tror det kan være en av foringene på bærearma som er i ferd med å bli sliten. Hadde dette på en golf nå nylig.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mon tro om ikke foringer rundtom i forstilling skal bestilles :D

 

Men ved sjekk av den bærearmsforingen, da skal jeg få et hurtig klonk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

Mon tro om ikke foringer rundtom i forstilling skal bestilles :D

 

Men ved sjekk av den bærearmsforingen, da skal jeg få et hurtig klonk?

 

ja, eventuelt flere etterhverandre. det er foringen mellom bærearm og bærebro jeg sikter til.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gyngehest i bakkant på begge sider den traversen.

trolig bakenden av girkassa som slår oppi tunnellen.

 

Jeg kommer til å bytte (deler jeg har altså);

- stabstag inkl foringer og festemuttere i front (endestag byttet kort tid siden)

- bærearmer inkl foringer

- styreledd (var det ikke det og som slang i bilen?? :D)

- calipere bak

- nav høyre bak

 

- traversforinger bak og evt motorfeste® byttes etter hva vi fant i dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipe ting Lereim, håper det drar seg til etterhvert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

humm...

 

hadde snodig opplevelse i dag, kjørt motoren littegrann, for så å dra på ut over turtallet. MERKBART at motoren dro bedre ved 4100omdr+, var som et lite kick der. Noen minutter senere var det ikke noe "ekstradrag" der, men på vei ut fra butikken igjen hvor motoren hadde kjølnet seg litt var det tilbake.

 

Hva i alle dager kan dette være? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.