#1 Skrevet Desember 18, 2006 Som topic sier. Har kjøpt meg et par 8x16 D90 Porsche felger, er litt usikker på hvilken dekk dim jeg skal velge. Står mellom 195/40-16 eller 205/40-16..... 215/35-16 blir litt for dyrt for øyblikket...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2006 195/40-16 får vel pen kose-strekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 18, 2006 Jepp var det jeg tenkte på jeg også, litt dyrere men det får heller gå. Skulle vært og testa adaptere snart igjen jeg da;) he he..... ET på felgene er 52,3 eller noe i den retningen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2006 195/40-16 er grei dim på 8x16. Kjører med det selv,og det ble fin-fin strekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2006 Låner tråden litt jeg, og spør hva som anbefales på 6x16 D90 felger! Nå som jeg bare har 4 stk 6" og du har 8":rolleye: Går vel greit med 195/40 her også? Forresten, har hatt 195/45 på 8x15 før, og det fungerte også greit, så hvis du syns 40 profil blir litt dyrt kan du spare en tusenlapp kanskje på å gå litt opp i profil. Anbefaler dekkonline.com, gode priser og kjapp levering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2006 Jepp var det jeg tenkte på jeg også, litt dyrere men det får heller gå. Skulle vært og testa adaptere snart igjen jeg da;) he he..... ET på felgene er 52,3 eller noe i den retningen.... Det blir i såfall kanskje litt enklere, har tak å stå under nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2006 Låner tråden litt jeg, og spør hva som anbefales på 6x16 D90 felger! Nå som jeg bare har 4 stk 6" og du har 8":rolleye: Går vel greit med 195/40 her også? Forresten, har hatt 195/45 på 8x15 før, og det fungerte også greit, så hvis du syns 40 profil blir litt dyrt kan du spare en tusenlapp kanskje på å gå litt opp i profil. Anbefaler dekkonline.com, gode priser og kjapp levering. Den evt sparingen man gjør ved å velge 195/45 16 fremfor 195/40 16 tror jeg man fort angrer på til Golf 2 i hvertfall. Hjulet blir en tomme større og er plutselig ikke så lavt lenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2006 Ok kommer nok til å gå for 195/40-16 dekk. Dekkonline here I come.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 18, 2006 Hvilke type bør jeg gå for.... Merke Modell Dimensjon Hastighet Pris Dunlop Sommerdekk SP SPORT 9000 195/40 R16 ZR XL ** Angitt pris* : 1191,67 NOK Hos dekkonline.com kun 835,10 NOK Pirelli Sommerdekk P ZERO NERO 195/40 ZR16 80W XL ** Angitt pris* : 1033,33 NOK Hos dekkonline.com kun 972,70 NOK Marangoni Sommerdekk Zeta Linea 195/40 R16 80W XL ** Hos dekkonline.com kun 807,10 NOK Fulda Sommerdekk CARAT EXELERO 195/40 R16 80V XL , Felgbeskyttelse NY ** Angitt pris* : 1166,67 NOK Hos dekkonline.com kun 818,40 NOK Continental Sommerdekk SportContact 2 195/40 ZR16 80W XL med felgkant ** Angitt pris* : 1300,00 NOK Hos dekkonline.com kun 980,30 NOK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 18, 2006 Hvilke type bør jeg gå for.... Marangoni Sommerdekk Zeta Linea 195/40 R16 80W XL ** Hos dekkonline.com kun 807,10 NOK Disse har jeg på Polo´n å de fungerer bra! Har aldri hatt noe problem med veigrep (bortsett fra ut av noen kryss og rundkjøringer ), å de er suverene på vannplaning. Har hatt 70 og 80km rett uti dyype vannrenner uten anntydning til vannplaning... Å for ikke å snakke om det deilige mønsteret! Har hørt at noen har sagt at det skal være det billigste av det billige, men jeg skjønner ikke hvor døm har det fra etter å ha kjørt de en sesong... Dyypt mønster er det også, å ser nesten ikke anntidninger til slitasje på de, så de holder noen sesonger også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 18, 2006 Skal du ha det godkjent, tenk på at du må ha reifenfreigabe og det har nok ikke de billigste dekkene Dunlop har det og ser bra ut strekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2006 Hva mener du Frode? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2006 Hva mener du Frode? Dette er et godkjenningspapir som dekkprodusenten gir ut som sier noe om hva slags felg (bredde, ET, lasteindeks), hva slags bil med hvilke tillatte akselvekter/toppfart man kan montere et dekk på. Dunlop, Conti og Toyo er i særdeleshet de merkene som er mest "liberale" mht. hva de godkjenner. Som regel er det en fordel å handle dekkene i tyskland for å få dette papiret. Forhandleren må ha en del vitale opplysninger fra vognkortet ditt og så sender han en henvendelse til produsenten, som så sender et dokument som er gyldig for din bil. Dermed er alt bare fryd og gammen når du kommer til din lokale trafikkstasjon:). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2006 Ok såpass ja. Trudde det var så lenge rulleindeks var innenfor 10% avik så skulle det gå bra jeg. Eller har dette kun med strekken på dekka og ET på felgen å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2006 Ok såpass ja. Trudde det var så lenge rulleindeks var innenfor 10% avik så skulle det gå bra jeg. Eller har dette kun med strekken på dekka og ET på felgen å gjøre? Dette er basert på de erfaringene jeg har gjort. Trafikkstasjonene holder seg så godt som slavisk til de retningslinjene som er gitt av STRO (Scandinavian Tyre and Rim-Organisation), og de harmonerer ikke helt med våre ønsker for strekk. Men med en Reifenfreigabe fra dekkprodusenten får pipa en annen lyd. Fordelen når man har et slikt papir er at du kommer unna papirer på felgene, hvilket kan være køddent å skaffe i ditt tilfelle (selv om det er hevet over enhver tvil at felgene dine tåler belastningen fra den lette Golfen kontra den bilen de egentlig er påtenkt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 20, 2006 Dette er basert på de erfaringene jeg har gjort. Trafikkstasjonene holder seg så godt som slavisk til de retningslinjene som er gitt av STRO (Scandinavian Tyre and Rim-Organisation), og de harmonerer ikke helt med våre ønsker for strekk. Men med en Reifenfreigabe fra dekkprodusenten får pipa en annen lyd. Fordelen når man har et slikt papir er at du kommer unna papirer på felgene, hvilket kan være køddent å skaffe i ditt tilfelle (selv om det er hevet over enhver tvil at felgene dine tåler belastningen fra den lette Golfen kontra den bilen de egentlig er påtenkt). Ok, regner med at jeg går for Dunlop dekkene. Kommer nok ikke til å bruke disse felgene på evnt trafikk st eller eukontroll pga av adapterne og sånt. Har noen andre jeg kan bruke, men hadde jo vært greit og hatt disse papirene da. Kan sende en mail til dekkonline og spørre etter de papirene kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 20, 2006 Ok, regner med at jeg går for Dunlop dekkene. Kommer nok ikke til å bruke disse felgene på evnt trafikk st eller eukontroll pga av adapterne og sånt. Har noen andre jeg kan bruke, men hadde jo vært greit og hatt disse papirene da. Kan sende en mail til dekkonline og spørre etter de papirene kanskje? Klart du kan prøve det. Ettersom dekkonline er den norske utgaven av Reifen-direct burde ikke dette være en helt ukjent problemstilling for dem. I dagens mer og mer hysteriske samfunn, med stadig hyppigere oppfølging av "oss unge" (over og under 30) med mer eller mindre originale biler, ser jeg det som en fordel å i alle fall ha den aktuelle dekkdimensjonen skrevet inn i vognkortet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 20, 2006 Ok såpass ja. Trudde det var så lenge rulleindeks var innenfor 10% avik så skulle det gå bra jeg. Eller har dette kun med strekken på dekka og ET på felgen å gjøre? Innenfor 5% avvik i rulleomkrets evt. Men det finnes som sagt masse andre krav til dekk og felg på bil også, se tilsvarende tråder fra tidl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 20, 2006 Ifølge STRO boka er 205/40-16 godkjent på 8" felg men ikke 195/40-16. Jeg har 195/40-16 toyo t1r på ene bilen min me 7" felg, den har passe kosestrekk synes jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...