Anbefalte innlegg

Noen som har noe erfaring om og handle på Ebay? Er det et sikkert sted, og pleier man og få varene? Har aldri vært borti det før, og lurer på om noen har gode eller dårlige erfaringer derfra!: klø :

 

Alexander

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp i vei! Bare vær sikker på å handle fra noen som har utelukkende positive karakterer (98-100% positive), så skal det meste gå greit. Selv spør jeg alltid om fraktkostnader før jeg kjøper noe, så vet jeg på forhånd hva alt kommer til å koste.

 

Har aldri opplevd noe tull på ebay, unntatt at en selger av batterier til kameraet mitt hadde et så rart "checkout system" at jeg pokker ikke fikk betalt for batteriene. Bortsett fra det har jeg utelukkende positive erfaringer, og har brukt mye penger på ebay og spart ennå mer. Men, det kan selvsagt forekomme problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Grunnregel nr 1 må jo være, å sjekke salgene hans/hennes (prosenten)

 

Så kan du lage deg en pay pal konto, det ser du enkelt i ebay sitt området, du "må" handle med kreditt kort, visa etc.

 

Sjekk også om att den du kjøper av sender worldwide, altså til alle land og ikke bare USA f eks.

 

Så langt har ikke jeg opplevet noen u trygghet med å kjøpe på ebay, jeg kan f eks nevne att jeg kjøpte mk3 look (kina håndtak) til golf 2'en min fra hong kong for kr 161,- inkl frakt! I Norge er de fra 350 pluss frakt.

 

Har alltid fått oppdateringer via mail fra de jeg har handlet fra og alltid fått svar på spørsmål via mail.

 

Tror nok vi til slutt kan si att det er trygt bare man handler av de med høy eller 100% i profilen sin.

 

Håper dette hjalp deg noe da :)

 

mvh

 

Frode Molland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ebay er en auksjonssite på samme måte som QXL i Norge. De er bare en formidler av auksjoner for privatpersoner og firmaer. Det er alltid en viss risiko, men ved å ta noen forhåndsregler så er det ganske trygt.

 

-Se alltid på karakteren og antall handler selgeren har gjennomført fra før. Har personen flere titalls eller hundrevis av handler og karakteren ligger på et veldig høyt tall med positive handler så kan en anta at det er forholdsvis trygt (Når en auksjon er avsluttet og handelen gjennomført så gir kjøperen en karakter til selger +/-/nøytral, denne karakteren kan du se inkl kommentarer).

 

-Sjekk også hvilken betalingsmåte selger godtar, paypal eller kredittkortbetaling er det tryggeste. Da har du mulighet til å klage til ebay (som eier paypal) eller til banken din for å annullere kredittkorttransaksjonen hvis det skulle gå galt. Vanlig bankoverføring er det minst trygge, det er veldig vanskelig å få pengene tilbake når pengene er ute av din konto.

Før du skal handle på ebay så kan det være lurt å gå på paypal.com og opprette en konto der også. Hvis du gjør det i god tid før handelen så kan du få inn Verified status på den ved at du utfører en liten transaksjon/betaling for å bekrefte kortet ditt hos paypal.

 

-Sjekk også om selgeren er villig til å sende varen til Norge. Noen ganger så står det kanskje kun USA, Tyskland eller EU, men send gjerne ett spørsmål til selger om han er villig til å sende til Norge. Hvis du byr på en auksjon og vinner når en selger ikke er villig til å sende til Norge så vil du muligens få en minus karakter.

 

-En bruker på ebay.com kan også brukes på ebay.de og andre ebay sites rundt omkring i verden. Hvis du finner noe interessant på ebay.de men ikke forstår alt som står i auksjonen på tysk så kan du endre adresselinjen til ebay.com (og beholde resten av adressen slik den var) for å få engelsk tekst i rammeverket rundt. Selve annonseteksten fra selger vil selvfølgelig ikke endre språk. Bruk gjerne translate tjenesten til google eller andre for å oversette innholdet.

 

-Moms/toll? Hvis varen har verdi som er større enn 200kr så må du betale moms på varen, dvs 25% ekstra. Det pleier også å være ett tollbehandlingsgebyr på 70-150kr avh hvilket transportselskap som benyttes. Det er veldig få varer som har toll (se toll.no for info)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har handlet mye på e-bay og har bare positive erfaringer.. følg hinta som står over så er du garantert ett godt kjøp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk.. det var til stort hjelp.. nå blei jeg litt klokere på det å:)

aå nå blir det bestil litt diverse til Audi'en;)

 

Mvh Alexander Kristiansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken type konto på paypal er den beste å velge ?? koster vel ikke noe å ha slik konto ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er både gratiskontoer og kontoer som koster noe pr mnd. Forskjellen ligger bla i muligheten til å ta i mot betalinger fra kredittkort mener jeg å huske. Gratisutgaven (personal) pleier å holde i massevis, og du kan alltids oppgradere senere hvis du har behov for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har handlet en del vw stash på ebay.de.. bruker da paypal og ser an karakteren til selger før jeg kjøper.. har fungert utmerket.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.