#1 Skrevet Desember 18, 2006 Hei. Har en Passat 1,9 tdi 110hk fra 1998 som har en fiselyd i motorrommet når jeg trår på gassen, denne lyden følger på et stykke opp i turtall men forsvinner plutselig og da kjennes det ut som det kommer ekstra turbotrykk med det samme. kan ikke høre noen lyd når bilen går på tomgang, kanskje logisk da det ikke er noe turbotrykk på tomgang. Slik er bilen til vanlig. Neste sak er: noen ganger når jeg trår gassen hardt inn så begynner motoren å dra godt, med fiselyden og det hele, så mister den plutselig motorkraften totalt, kanskje 50-60 hk er igjen ved en slik situasjon, om jeg stopper motoren og starter på nytt så er all kraft tilbake igjen. Det siste problemet inntreffer ikke ofte men har skjedd 6-7 ganger i løpet av et halvt år. (15-16000 km) Bilen har nå gått ca 156 000km. Noen som har noen gode råd for dette? Har hørt noe om en magnetventil men kan det være denne. Mvh Erlend: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2006 Turbotrykkslekasje eller tett katalysator gir fiselyd. Med lekasje i systemet er det mulig motor går i nøddrift da N-75 regulerer ned eller motorstyreenheten registrerer at noe er galt med ladetrykket. Ved en evt. trykklekasje pleier en dieselbil å ryke ekstra svart ved pådrag ( lite luft og for mye diesel ) Tett/halveis tett katalysator gir ikke røyk, men muligens merkbart lavere trykk bak på enderøret til eksos da du kjenner etter. Vanskelig å kjenne og kjøre bilen samtidig men... Mine tips!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2006 Katalysator er byttet på merkeverksted for et års tid siden, ca18-20000 km. så jeg skulle ikke tro at den er tett for så vidt. Det som er så rart er at fiselyden plutselig forsvinner når turboen bygger opp et visst trykk, litt uavhengig av turtall, akkurat som en ventil som er treg og plutselig lukker. kan det være wate-gate'n som henger? Det kan nok virke som du sier at motoren går i nødmodus men dette skjer en sjelden gang så jeg regner nesten med at det forsvinner om jeg greier å luke bort fiselyden. svart røyk har jeg ikke registrert av denne, forbruket er også meget tilfredsstillende. 0,7 i snitt med mye småkjøring, henger osv. Takker for tipsene så langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 19, 2006 Tjaaa....vært borti et par ganger at staget mellom wastegatens vakumklokke og eller selve spjeldet i eksoshuset sitter fast/går tregt. Test den evt. ved å sette på ei vakumpumpe på tilkoblingen på klokka. Staget skal gå lett og jevnt fra stengt til åpen og motsatt da du pumper vakum eller slipper opp til atmosfæretrykk. Tilstand på luftfilter? Var borti en gang at filteret var fuktig og møkkete med det resultat at slangen fra filter til innsug trakk seg sammen og blokkerte lufttilførsel til motoren. Bilen gikk da selvfølgelig som en dass ved pådrag. Magnetventil N-75 kan kanskje kødde til noe her, men pleier ikke gi utslag av lyd i noen form. Antakelig får du opp feilkoder på denne ved en avlesning, men det kan da skyldes at det er andre motorkomponenter som er den egentlige feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 19, 2006 Skal sjekke dette så snart jeg får tid. Tusen takk så lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...