På hvilket turtall skal en tdi begynne å sparke fra?

Anbefalte innlegg

Har en a4 1,9tdi 96 modell. Originalt 110hk men har powerbox som skal gi 136hk og 295 nm.

 

Den sparker ikke fra skikkelig før på ca. 2200 o/min...

 

Er dette riktig?

 

Hva kan eventuelt være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min "slurer" opp til ca 2200-2500 før den legger inn fult trøkk.

Har du aut. eller man.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var svært ujevn på frasparket, litt opp til 2000, tenke.. tenke..... og bra drag for 2500. Byttet luftmengdemåler (vanlig problem på VAG) og mye mye jevnere drag over hele turtallsområdet. Ble nesten ny bil! Dette er vel ikke en Del som plutselig blir dårlig, men veldig gradvis og kanskje jeg derfor egentlig ikke merket noe før noen andre kjørte bilen og sa den gikk ujevnt/dårlig. Koster ca. 1500,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Min "slurer" opp til ca 2200-2500 før den legger inn fult trøkk.

Har du aut. eller man.

 

Har manuell...

 

 

Har også merka i slakke oppoverbakker i 5.gir at motoren mister all kraft.. må stoppe motoren og vente noen sekunder for så å starte opp igjen, da drar den igjen sånn som den skal gjøre.

 

Samme bakken i 4.gir og samme hastighet går helt fint..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Slik oppfører min seg i motbakker også.

Er ikke så lenge siden jeg byttet LMM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat slik min var på vei oppover.. mista piffen helt.. og så masse morro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Karlstad

akkurat slik min var på vei oppover.. mista piffen helt.. og så masse morro...

 

Var den slik bare på 4.-5. gear eller på 2.-3. gear også?

 

Sorry Jon Arne ikke meningen å stjele tråden din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har automat og min stopper på 4.... men virket ganske giruavhengig. Mest merkbart på 2-3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Hmmm. Slik oppfører min seg i motbakker også.

Er ikke så lenge siden jeg byttet LMM

 

Den oppfører seg sånn selv om du har bytta LMM? Eller ble den bedre etter LMM-bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk LMM det der, hadde samme på min. Men sjekk også vakumslangene ned på VNT-enheten, blir disse morkne får ikke VNT'en vakum og står i "null bunndrag".

 

I femte har jeg ladetrykk fra ca 1700, ligger stort sett og cruiser på ladetrykk mellom 1700-3000 så om den ikke drar under 2500 så får du jo aldri lagt inn femte, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Espen Vindegg

Typisk LMM det der, hadde samme på min. Men sjekk også vakumslangene ned på VNT-enheten, blir disse morkne får ikke VNT'en vakum og står i "null bunndrag".

 

I femte har jeg ladetrykk fra ca 1700, ligger stort sett og cruiser på ladetrykk mellom 1700-3000 så om den ikke drar under 2500 så får du jo aldri lagt inn femte, da?

 

 

Kommer jo an på hvor fort en kjører det... ;)

 

Hva er VNT-enheten?? Hvor finnes denne??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på om det er magnet-ventil (N75) på såpass nye vag-diesler, men dersom det er det, høres det ut som om den er gåen.

 

Den justerer ladetrykket. Dersom den er gåen, lader turboen for mye, og dermed går motoren i nødmodus. Da må du av og på med tenningen for å få den til å gå fint igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har en TDI 110 med Garret turbo, så sitter det noe som ser ut som en vanlig wastegate på den - det er ikke wastegate, det er betjeningen av den variable turbogeometrien. På denne sitter en stk vakumslange, sjekk at denne er ok. Har f.eks hørt om folk som har plugget denne for å sette EGR-ventilen ut av spill... det funker ikke helt som tenkt kan du si ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jon Arne Norberg

Den oppfører seg sånn selv om du har bytta LMM? Eller ble den bedre etter LMM-bytte?

 

Den er slik etter at LMM'en er byttet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.