#1 Skrevet Desember 19, 2006 Etter at jeg hadde jobbet litt i dag så fant jeg ut at jeg skulle leke meg litt med S4'n før snøen forsvinner igjen. Dro av gårde til en liten parkeringsplass her i nærheten. Det var helt plant og fint, ingen hull eller noe annet skummelt. Jeg sto nesten i ro og skulle bare snu bilen 180 grader før jeg skulle leke litt.. hehe sladdet rolig 180 grader rundt, men akkurat da sladden stoppet så kom det en metallisk skrapelyd fra undersiden av bilen Jeg satte automaten i "N" og gikk ut for å se. Men det var ingenting galt å se. Trodde jo kanskje det var en av bakakslingene som var brukket, men nei. Satte automaten i "D", og da kom den samme lyden tilbake. Prøve å gi litt gass, men ingenting skjedde, bilen sto helt stille. Prøve jo revers også, men selvsagt akkurat det samme. I værste fall er Torsen-diffen eller automatkassen ødelagt, i beste fall er det "bare" boltene som forbinder kardangakslingen og Torsen-diffen som er brukket. Noen andre som har opplevd lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2006 Nei, heldigvis ikke.. Dette hørtes unektelig kjedelig ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2006 Flere som har drivverkstrøbbel? Høres ut som en automatkasse-sak dette her, ombygg til manuell neste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 19, 2006 Ja dette var utrolig kjedlig og fryktelig upassende. I går ble familiens mercedes ML satt ut av drift etter at samboeren til farsan kræsja med en buss. Den så ikke pen ut, og er ifølge verkstedet ikke kjørbar/ferdig før slutten av januar... For et par uker siden ble veteran-bobla satt ut av drift pga knust rute. ny rute kommer ikke før midten av januar. Og nå er også min bil ubrukelig på en god stund. og snart er det jul... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 19, 2006 Nå har jeg funnet ut hvor feilen ligger. Det er ikke i automatkassen eller mellomdifferensialen, men i mellomakselen. Drivflensen ut fra mellomdifferensialen roterer, det samme gjør ytre del av drivleddet som forbinder navet fra differensialen med selve mellomakslingen. Men akslingen roterer ikke, det er altså overgangen/forbindelsesleddet mellom flens og aksling som er ødelagt. Jeg har sett på ETKA for å se hvilken del jeg trenger å skifte. Men kan ikke si at det jeg fant var oppløftende. Det ser nemlig ut som at mellomakslingen, med drivledd og alt som hører med, bare selges i en hel del. Kan dette virkelig stemme? jeg kan altså ikke skifte ut drivleddet som er ødelagt, men må skifte hele akslingen med tilbehør? Det aner meg at dette blir kostbart... la meg tippe.. 6000-7000,- ? ikke bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 19, 2006 Jeg har sett på ETKA for å se hvilken del jeg trenger å skifte. Men kan ikke si at det jeg fant var oppløftende. Det ser nemlig ut som at mellomakslingen, med drivledd og alt som hører med, bare selges i en hel del. Kan dette virkelig stemme? jeg kan altså ikke skifte ut drivleddet som er ødelagt, men må skifte hele akslingen med tilbehør? Det aner meg at dette blir kostbart... la meg tippe.. 6000-7000,- ? ikke bra... Var og tittet på en 100 CS quattro for noen år siden. Den hadde litt kast i mellomakkslingen. Undersøkte med verksted om kostnader for utbedring. På mellomakkslingen var det en slags støtte hylse som var festet i karroseriet(ble forklart dette av verkstedet). Regnet med at dette var en del og få byttet, men nei. Den kom komplett med akkslingen. Mener og huske at prisen desverre var i området du nevnte... lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2006 Høres ut som innerskåla i knuten din har tatt kvelden. Hør med en av disse du http://powertraineurope.no/ http://www.gkn-unicardan.no De kan sikkert hjelpe deg med et nytt cv-ledd. Har bare gode erfaringer med begge to. Bruker de endel på jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2006 Jeg har byttet ut den delen der på en S2, kjøpte det fra kardangservice tror jeg. Får vell ikke noe på mellomakslingen som orginal del ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2006 unicardan kan helt sikkert være behjelpelige... Lageret i opphenget på gamle coupe'n min var temmelig slitt, sjekket med Møller Bil, de skulle ha 11k +mva. Måtte skifte hele mellomakslingen ifølge de.. Unicardan skulle ha 1700 inkl.mva for lageret, inkl oppheng. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2006 Det er håp om at jeg får reparert akslingen, bare jeg får den ned! Har jobbet i mange timer med å skru løs akslingen fra drivflensen på Torsen-differensialen. 4 av de 6 boltene gikk greit, to siste har blitt helt runde innvendig (umbraco). Boltene er festet med noe lignende som rød locktite, de sitter som h...... det siste jeg nå har prøvd er å sveise på en bolt, for deretter å skru ut umbraco-bolten, men hva skjedde? joda, den brakk... det var ikke sveisen som gav etter, men den påsveisa bolten. akkurat nå er jeg litt rådløs... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2006 Kapp av hodet helt inntil mellomakselkrysset, trekk deretter akselen tilbake. Når du har tatt den ut står det to pinner igjen der som du enkelt kan skru ut med en rørtang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2006 Jeg vet ikke hvordan ledd det er på mellomakselen på nyere biler, men på Passat GT Syncroen (Audi 016 kasse) har jeg byttet de i hver ende av mellomakselen.Brukte helt enkelt indre drivledd fra en Audi 100 (5D tror jeg det var) Masjetten var OK, så jeg bare flyttet den over på det nye leddet. Gummiopphent på mitten selger 034 motorsport. Krysset på mitten vet jeg ikke... det er helt og pent på min (enda) Obs Når du monterer mellomaselen igjen må du passe på å få den helt rett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2006 Kapp av hodet helt inntil mellomakselkrysset, trekk deretter akselen tilbake. Når du har tatt den ut står det to pinner igjen der som du enkelt kan skru ut med en rørtang Jeg prøvde å skru løs akslingen fra den andre siden i stedet, altså fra flensen på bakdifferensialen. 4 av de 6 boltene gikk som smurt, mens de 2 siste sitter som f... og er ødelagt. Prøvde å sveise på en bolt på denne siden også, men den brakk. Etter at dette var gjort så tok jeg vinkelsliperen fatt og kuttet av hodet på boltene som holder drivknuten fast i flensen på Torsen-differensialen. Drivknuten er nå løs fra flensen, men jeg får ikke dratt den av fordi boltene er for lange. Det går ikke å forskyve akslingen langt nok bak slik at jeg får løsnet akslingen helt. Var det dette du mente jeg skulle prøve? i så fall er det allerede gjort. Det er jo et drivkryss ca på midten av akslingen, men der er det ingen bolter. Kreves vel spesialverktøy for å demontere dette krysset? hvor får man eventuelt kjøpt slikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2006 He-he.. Har gjort akkurat den samme feilen selv med å kutte av hodene i begge ender med samme resultat som du. Endte opp med å dra leddene så langt ut som jeg klarte(1,5 cm ca) og kappet skruene igjen med vinkelsliper imellom leddet og flensen,så jeg fikk ned akselen.Da stod der igjen såpass mye at jeg fikk tak på de med tang og varmet de med gass. varme er ikke loctite noe glad i: smil : Jeg prøvde å skru løs akslingen fra den andre siden i stedet, altså fra flensen på bakdifferensialen. 4 av de 6 boltene gikk som smurt, mens de 2 siste sitter som f... og er ødelagt. Prøvde å sveise på en bolt på denne siden også, men den brakk. Etter at dette var gjort så tok jeg vinkelsliperen fatt og kuttet av hodet på boltene som holder drivknuten fast i flensen på Torsen-differensialen. Drivknuten er nå løs fra flensen, men jeg får ikke dratt den av fordi boltene er for lange. Det går ikke å forskyve akslingen langt nok bak slik at jeg får løsnet akslingen helt. Var det dette du mente jeg skulle prøve? i så fall er det allerede gjort. Det er jo et drivkryss ca på midten av akslingen, men der er det ingen bolter. Kreves vel spesialverktøy for å demontere dette krysset? hvor får man eventuelt kjøpt slikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 21, 2006 Jeg prøvde å skru løs akslingen fra den andre siden i stedet, altså fra flensen på bakdifferensialen. 4 av de 6 boltene gikk som smurt, mens de 2 siste sitter som f... og er ødelagt. Prøvde å sveise på en bolt på denne siden også, men den brakk. Etter at dette var gjort så tok jeg vinkelsliperen fatt og kuttet av hodet på boltene som holder drivknuten fast i flensen på Torsen-differensialen. Drivknuten er nå løs fra flensen, men jeg får ikke dratt den av fordi boltene er for lange. Det går ikke å forskyve akslingen langt nok bak slik at jeg får løsnet akslingen helt. Var det dette du mente jeg skulle prøve? i så fall er det allerede gjort. Det er jo et drivkryss ca på midten av akslingen, men der er det ingen bolter. Kreves vel spesialverktøy for å demontere dette krysset? hvor får man eventuelt kjøpt slikt? Ja det var det jeg mente hehe, men regnet med at du fikk løs alle skruene på i allefall ene siden, men bruk rådet til han som skrev over meg. Trekk ut krysset så mye du klarer og kapp mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 21, 2006 Okey folkens, nå har jeg endelig fått ned den forbaska mellomakslingen. Det viser seg at det er rillene på innsiden av den fremre drivknuten som er ødelagt. Rillene/sporene på selve akslingen er merkelig nok helt uskadet. Antar stålet i akslingen er mye sterkere. Uansett, nå som akslingen er ned skal jeg iallefall skifte drivknutene i begge ender av akslingen. Men jeg lurer på om det finnes sterkere/bedre drivknuter? De av dere som har tatt helt av og henta ut 400-500 hk av motorene, bruker dere fortsatt de samme drivknutene? eller bytter dere til noe som er sterkere? Og nå som akslingen er ned, bør jeg skifte gummiopphenget og krysset på midten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 21, 2006 bruker samme drivknuter ja, de med 900gamp osv pleier å bytte drivaksler, men kryssene er sterke som f 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 21, 2006 Har aldri hørt om defekt torsen diff, tror ikke det fins. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 21, 2006 Jøss..bra du fant feilen da. Greit at det ikke var girkasa! Tar du oppdrag på bestilling senere eller? Har en bakdiff jeg skulle ha bytta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 21, 2006 Jøss..bra du fant feilen da. Greit at det ikke var girkasa! Tar du oppdrag på bestilling senere eller? Har en bakdiff jeg skulle ha bytta. Ja, det går fint, har du det travelt med å bytten diffen? Den er vel kjørbar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 21, 2006 Ja, men sperren vil ikke fungere lenger. Kjenner også at den lugger i svinger, samt at det kommer fæle lyder fra den når det ble snudd på ett hjul mens bilen stod på bukk. Ingen hast, bare før februar en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 22, 2006 Nå har jeg bestilt nye drivknuter og mansjetter. Sjekket samtidig prisen for ny mellomaksling hos Møller... ikke mindre enn kr 14 000,- men de pengene kan de se langt etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...