#1 Skrevet Desember 19, 2006 Hva er normal ladespenning på Audi V8. Fikk målt den til 13.69v Skal den være 14.2? En annen ting er at nærlys og fjærnlys er sjenerelt svak i forhold til andre biler jeg har hatt. Er dette normalt på desse bilene? Hva kan eventuelt gjøres for å forbedre dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2006 13,69 er bra nok så lenge det er ved belastning, dvs at du har på mange ting som trekker strøm- fjernlys,klimavifte,varmetråder, setevarme, eksempelvis. LYs: Mål spenningsfall fra batteri til lykter, er det mye spenningsfall vil det hjelpe godt å montere på rele for spenningsforsyning til lyktene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2006 En annen ting er at nærlys og fjærnlys er sjenerelt svak i forhold til andre biler jeg har hatt. Er dette normalt på desse bilene? Ja, ganske normalt. Strømmen går en lang vei fra batteriet før den ender opp i pærene, for Audi monterte ingen releer originalt. Strømmen går fra batteriet via fordeling i sikringsboks, til tenningslåsbryteren, derfra til lysbryteren, videre til nær/fjern-bryteren, tilbake til sikringsboksen, gjennom sikringene og deretter ut til hovedlysene. Det meste av dette er 1.5 mm2 kabler, så det sier seg selv at el-anlegget ikke er det beste for lysenes del. Hva kan eventuelt gjøres for å forbedre dette? Monter releer. Dette gjør at strømmen går direkte fra batteriet til hovedlysene, originalledningene blir dermed redusert til signaler. I tillegg sparer du tenningslåsbryteren og lysbryteren for belastningen av all strømmen, kjører du på fjernlys er det totalt 230 watt forbruk. Og, jo svakere volten er, jo høyere blir amperen, og dermed høyere belastning på brytere, som til slutt kan smelte. Mange som har opplevd dette tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2006 Og, jo svakere volten er, jo høyere blir amperen, og dermed høyere belastning på brytere, som til slutt kan smelte. Mange som har opplevd dette tidligere. Er enig i det meste du skriver Per....men strømmen synker med synkende spenning. I=U/R (I=strøm, U=spenning og R=motstand) Uansett er releér og større kvadrat på ledninger en god idé. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2006 Er tydeligvis ikke min sterkeste side, vet hva formelen er, men husker aldri hvordan det er i praksis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 20, 2006 Hmm, såvidt jeg vet fra elektrofag så vil strømmen øke ved fallende spenning til lyktene. I=P/U. 230w/14.4v=16A. 230w/13v=17,7A. Correct me if I'm wrong:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2006 Hmm, såvidt jeg vet fra elektrofag så vil strømmen øke ved fallende spenning til lyktene. I=P/U. 230w/14.4v=16A. 230w/13v=17,7A. Correct me if I'm wrong:p Det var det jeg trodde også! Eller så er jeg helt på bærtur her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2006 Men then again, pærer er jo motstander. Så om man sier at de har en motstand på 100ohm (for å gjøre det enklere, er jo langt høyere) så vil jo regnestykket bli slik: 14,4v/100ohm=144mA og 13v/100ohm=130mA.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2006 Glødepærer er å anse som resistiv last (motstand). Effekten, f.eks 55W, er ved 12V. Effekten er altså ikke 55W uansett spenning, men ved oppgitt driftsspenning. Derfor kan man ikke sjonglere med spenning og strøm, og likevel få 55W. Med andre ord kan man ikke gå ut ifra 55W, bestemme seg for en spenning og deretter regne ut strømmen. Hvis man bruker formelen I=P/U, så må man gå ut i fra at man har 55W ved 12V, dvs I=55W/12V=4,58A. Øker man spenningen så øker også strømmen. I praksis betyr dette at effekten fra halogenpærene som regel er større enn 55W fordi spenningen som regel er høyere enn 12V. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2006 Men then again, pærer er jo motstander. Så om man sier at de har en motstand på 100ohm (for å gjøre det enklere, er jo langt høyere) så vil jo regnestykket bli slik: 14,4v/100ohm=144mA og 13v/100ohm=130mA.... Regnestykket ditt er i og for seg riktig utført, men det du nevner om at motstanden er langt høyere stemmer ikke. U=R*I, R=U/I. Med verdiene fra mitt regnestykke i forrige innlegg, 12V og 4,58A, så blir motstanden som følger: R=U/I=12V/4,58A=2,62 ohm. Men dette er ved 55W og 12V. Dersom glødetrådens temperatur stiger, så stiger også motstanden. Skal man regne ut effekten i halogenpæren, så må man måle påtrykt spenning på pæren, samt strømstyrken. Effekten finner man da ved hjelp av følgene formel, P=U*I mvh Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2006 Vel, grunnen til at jeg skrev at motstanden egentlig er langt høyere er jo fordi en pære blir varm, og motstanden da øker mye. Husker ikke hvor mye, er mange år siden teori på skolen, og fikler aldri med formler lenger:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2006 Det er normal ladespenning, men aaaaalt for lav. Optimalt er 14.4 volt ved 20 grader, 14.8 ved 0 grader.. Sjekk om du har en dynamo hvor det er mulig å bytte laderegulator, er det en Bosch-dynamo burde det gå. Skaff en 15V laderegulator, så vil du ihvertfall få ladespenning over 14 volt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2006 Hmm, såvidt jeg vet fra elektrofag så vil strømmen øke ved fallende spenning til lyktene. I=P/U. 230w/14.4v=16A. 230w/13v=17,7A. Correct me if I'm wrong:p Yes, You are wrong Som beskrevet i et annet svar, kan du ikke regne med konstant P (W). Uten "aktive" komponenter (regulatorer el.l.), vil alltid strømmen synke ved synkende spenning. Motstanden i ledningene synker med økende kvadrat, så jo større kvadrat jo bedre (og så korte som mulig). Ved å montere et relé fjerner man "mange meter med spenningsfall". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2006 Hehe, retta på meg sjøl i ettertid, da en pære selvfølgelig i elektroteknikken bare er en motstand som gløder:o Og ja, grøvre ledning=lavere motstand i kabelen, forutsatt at omgivelsestemperaturen er den samme;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2006 Det er normal ladespenning, men aaaaalt for lav. Optimalt er 14.4 volt ved 20 grader, 14.8 ved 0 grader.. Sjekk om du har en dynamo hvor det er mulig å bytte laderegulator, er det en Bosch-dynamo burde det gå. Skaff en 15V laderegulator, så vil du ihvertfall få ladespenning over 14 volt.. Vil ikke en 15V laderegulator ta knekken på batteriet da Etter det jeg kan huske så har ikke "vanlige" bilbatterier godt av ladespenning over 14.4 siden det utvikler knallgass da. Tåler sjenerelt alt anna av elektronikk i bilen hægere spenning en orginal spenninga? eller vil noe takke for seg. Må vell være en grunn til at den orginale spenninga ikke er høgere eller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...