#1 Skrevet Desember 19, 2006 Har ett problem med motoren min.(2,2 10v) Den blir ikke varm ved kjøring. blir kun varm på tomgang. Da den er varm og begynner å kjøre, så går tempraturen ned igjen, og det blåser kaldt i varmeapparatet. Har bytta termostat, med det hjalp ikke. Men den bruker litt kjølevæske, så kanskje det er toppakningen som er deffekt? Noen som vet hva problemet er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2006 Kan det være kjøleviftene som går konstant? Du kan merke fort om det er toppakningen som har røki, da kommer (som oftest) det en utrolig hvit røyk ut potta.. Noe som kan ligne på dette, men her var det visstnok turboen http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article756289.ece# 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2006 Nei de går ikke. Problemet er motsatt om sommeren. Da blir den varm når man kjører. Men det kommer litt hvit røyk av den. Ikke veldig mye. Så da er det sikkert toppakningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 19, 2006 **Klipt fra et annet forum!!** Normale symptomer på defekt toppakning ville være: - Olje i kjølevann eller kjølevann i olje (oljesøl i kjølevann eller hvit/brun olje) - Lekkasje av forbrennignstrykk til kjøleanlegg (høyt trykk i kjøleanlegget som kan gjøre at motoren blåser av seg kjølevannet (koker) og at slanger i systemet ryker som følge av høyt trykk. Det vil også kunne måles forbrenningsgasser i kjølesystemet ved hjelp av en avgassmåler) - Lekkasje av vann inn i forbrenningsrom (hvit røyk bak bil, kjølevann forsvinner uten synlig tegn til utvendig lekkasje eller vann i olje) - Lekkasje av forbrennignstrykk mellom sylindere. (ugjevn motorgange og redusert effekt, konstant) - Utvendig lekkasje av olje eller kjølevann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 19, 2006 Kan det være at du har luft i kjøleanlegget? Tenker da på om det er varme i kupevifta når motoren står på tomgang. Kan det være at termostaten er satt inn riktig vei? Kan det være noen deksel som mangler slik at den blir overeksponert for kjøling (husker i gamle dager måtte man inn med ei papplate i grillen ) Kan det være varmeregisteret eller\med tilhørende "flapperter" som har tatt kvelden og sender all varme utforbi kupeen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2006 Vet ikke om det er luft i kjølesystemet. Termostat er riktig. ikke det som er problemet, da den gamle jeg bytta virket etter at jeg testa den. Har faktist papp foran radiatoren, hjelper på litt. Kan jo være varmeregisteret som har tatt kvelde kanskje ja. Men siden den bruker noe kjølevæske,så er det vel toppakningen som er problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2006 Har gjennom årene hatt i hvertfall to termostater som har tilsynelatende virket bra, og selv en ny har vist seg å være 'toast' når den vel var på plass i motoren. Kjør evt. en radiatorrens, kan hende den blir lurt av det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 21, 2006 Heisann Jon Arild Jeg bare lurte på om du mener at varmeapparatet er kaldt, eller om motoren går kaldt ? Jeg vet det kan være vanskelig å få luftet kjølesystemtet på disse motorene skikkelig. Etter det du forteller så er det helt klart relatert til radiatoren fordi et eventuelt defekt varmeapparat register ville ikke hatt noen innvirkning på tempen i forhold til kjørehastigheten. En skikkelig omgang med radiator rens hadde uansett vært en fordel, så det kan være et naturlig steg videre 96 A4 Avant 1.9TDi Sport 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2006 Heisann Jon Arild Jeg bare lurte på om du mener at varmeapparatet er kaldt, eller om motoren går kaldt ? Jeg vet det kan være vanskelig å få luftet kjølesystemtet på disse motorene skikkelig. Etter det du forteller så er det helt klart relatert til radiatoren fordi et eventuelt defekt varmeapparat register ville ikke hatt noen innvirkning på tempen i forhold til kjørehastigheten. En skikkelig omgang med radiator rens hadde uansett vært en fordel, så det kan være et naturlig steg videre 96 A4 Avant 1.9TDi Sport Er motoren som er kald under kjøring. Kun varm når den står på tomgang. Også blåser det kaldt når man kjører. Men skal prøve med radiator rens å se om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...