G60 Turbo med motortrøbbel

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en Corrado G60 ombygd til turbo med kit fra ATP, har diverse problemer:

 

- Henger på turtallet, men av og til gjør den ikke. Noen ganger verre en andre..

 

- Nå som det er litt kaldt i været vil ikke bilen holde seg på tomgang, den dauer om jeg ikke gasser litt. Om jeg holder den på speeden i 20-30sek går den fint.

 

- Når motoren er varm og jeg skal starte er av og til den ikke vil starte, den tenner med så dauer den igjen, da må jeg dra den på starteren i 5-10sek så starter den fint.

 

Har byttet plugger og pluggledninger, sjekket batterispenning, sjekket fordeler lokk (skrapet på kontaktpunktene), ny lambda, har ikke kat., vet at vacuumslange til hjernen er 3cm for kort (men den gikk greit når jeg kjøpte den).

 

Noen som har noen gode ideer her? :)

 

Hilsen

 

Tor-André

 

Edit: Skriveleif i topic :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv først å fjerne tomgangsregulatoren, det er en liten sak som sitter i framkant av innsuget, rett over toppdekselet. Tett slangene inn/ut fra denne.

Normalt sett må du justere litt på tomgangsskruen etter denne operasjonen, dette er en liten skrue som sitter inn mot torpedoveggen på baksiden av gasspjeldet. Du trenger en veldig kort skrutrekker for å få justert denne, evnt 7mm pipenøkkel. Skrur du den utover vil turtallet øke, innover og det vil minske. Justering bør gjøres ved driftsvarm motor, rundt 900omdr er perfekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke lekkasje på intercoolern?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv først å fjerne tomgangsregulatoren, det er en liten sak som sitter i framkant av innsuget, rett over toppdekselet. Tett slangene inn/ut fra denne.

Normalt sett må du justere litt på tomgangsskruen etter denne operasjonen, dette er en liten skrue som sitter inn mot torpedoveggen på baksiden av gasspjeldet. Du trenger en veldig kort skrutrekker for å få justert denne, evnt 7mm pipenøkkel. Skrur du den utover vil turtallet øke, innover og det vil minske. Justering bør gjøres ved driftsvarm motor, rundt 900omdr er perfekt

 

Har nå skrudd av tomgangsregulatoren, så nå henger den ikke lenger på turtallet, er god og stabil på tomgang (hverfall når den er varm). Men hva er ulempen med å kjøre uten tomgangsregulator? Har forresten filter på tomgangsregulatoren, så blendet bare det ene hullet.

 

Intercooleren min er vel heller for liten ;) (orginal)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå skrudd av tomgangsregulatoren, så nå henger den ikke lenger på turtallet, er god og stabil på tomgang (hverfall når den er varm). Men hva er ulempen med å kjøre uten tomgangsregulator? Har forresten filter på tomgangsregulatoren, så blendet bare det ene hullet.

 

Intercooleren min er vel heller for liten ;) (orginal)

 

Ulempen er at man kan risikere å måtte justere tomgangen manuelt fra sommer til vinter, en operasjon som jo ikke akkurat tar lang tid. Men, mine motorer har ikke hatt noe nevneverdig forskjellig turtall i de forskjellige årstider.

 

En annen stor fordel med å fjerne tomgangsregulatoren er at den kan være en kilde til å lekke ut ladetrykk om den er defekt, så få fa...skapen vekk, det er det beste ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også sjekke tomgangsbryteren.

Ligger tråder om det fra før - søk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag når jeg starta sveiv bilen på 200-300 rpm, igår kveld gikk den på 900rpm når motoren av varm. Måtte stille opp tomgangen før jeg kjørte på jobb, når jeg parkerte gikk den på 1300rpm ca..

 

Har sjekket tomgangsbryteren, eller jeg har sjekket at den lager klikkelyd, har ikke målt den. Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det, også er det så trangt bak spjeldet : eek : Hehe

 

Men da lar jeg tomgangsregulatoren være av, den gikk forresten bedre ute også ;) Men det kan nok være pga at den hang på turtallet?

 

Når jeg slo tomgangsregulatoren med kontaktesiden ned i håndflata lagde den metallisk dunkelyd, skal den være slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangsregulatoren består hovedsaklig av en stålkule som bytter plass inni der. Så den lager en liten klikke lyd når den står med strøm på seg iallefall.

 

har du fått sjekka tenninga di a?

 

Når du justerer tomgangsskruen, tar du av blåtemp. sensoren og den kontakten bak på spjeldet da?

 

Noen av problemene dine kan nesten høres ut som om du drar inn falskluft et eller annet sted også? (Kan hende det var tomgangsregulatoren som var feilen da:))

 

Tomgangsbryteren sjekker du ved å ta av kontakten bak på spjeldet, tar et multimeter og måler om du får noe utslag når du trykker inn bryteren. husker ikke hvem av kontaktene du skal måle på, men det finner du fort ut. Fullgass bryteren som ligger rett ved siden av sjekker du enklest ved å trykke den inn manuelt med fingeren når motoren går på tomgang, da hører du en endring i motorgangen hvis den fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangsregulatoren består hovedsaklig av en stålkule som bytter plass inni der. Så den lager en liten klikke lyd når den står med strøm på seg iallefall.

 

har du fått sjekka tenninga di a?

 

Når du justerer tomgangsskruen, tar du av blåtemp. sensoren og den kontakten bak på spjeldet da?

 

Noen av problemene dine kan nesten høres ut som om du drar inn falskluft et eller annet sted også? (Kan hende det var tomgangsregulatoren som var feilen da:))

 

Tomgangsbryteren sjekker du ved å ta av kontakten bak på spjeldet, tar et multimeter og måler om du får noe utslag når du trykker inn bryteren. husker ikke hvem av kontaktene du skal måle på, men det finner du fort ut. Fullgass bryteren som ligger rett ved siden av sjekker du enklest ved å trykke den inn manuelt med fingeren når motoren går på tomgang, da hører du en endring i motorgangen hvis den fungerer.

 

Har ikke fått sjekka tenninga, må nok på verksted for å sjekke det. Skal ha meg en liten runde idag og høre.

 

Justerte tomgangen på varm motoren med blå.tempføler på og kontakten på baksiden av spjeldet. Med kontakten på baksiden av spjeldet, da mener du den tom fullgass og tomgangsbryteren går til?

 

Vurderte å skru av kontakten som går fra full og tomgangsbryteren, men er grusomt trangt og vet ikke hvordan den er festet.

 

Skal hjem å sjekke litt i kveld også, takk for bra hjelp :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangskruen skal du justere med blåtemp av og den 3-pola kontakten bak spjeldet av. Den som går til gassbryterene ja.

 

Grunnen til det er at tomgangskruen er en grunninnstilling, og da skal alle "hjelpemidler" til motorgangen være koblet fra.

 

Kan nok være lurt å få sjekka tenninga ja, dra på et verksted og si at du skal ha rundt 7 grader fortenning ved 3000 omdr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått justert tomgangen, men den er fortsatt ikke god når jeg starter sviver på 200-300rpm men etter halvt min ligger den på 800rpm.

 

Etter jeg fjernet tomgangsstabilisatorene lader den litt mere, 1.1bar, var det jeg synes at den gikk litt bedre :) Må få justert det ned noe..

 

Bilen drukner fortsatt i bensin om jeg ikke får starta på første forsøk.. Noen som har god idéer om hva som kan være galt her?

 

God jul folkens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevner tenning her. Har du ikke sjekket tenning i det hele tatt ? Mao du aner ikke hva du har ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket tenninga, så har ikke peiling på åssen den er stilt.. Må få sjekket dette asap ute på nyåret :)

 

Er 7grader fortenning greit som Harald Soia sier?

 

Edit: Når jeg måler trykket på computeren har jeg 460-510, så leser jeg dette på http://www.matey-matey.com

 

You should now see 550-750 readings fluctuating with idle. Anything higher than 750 is probably not right (a vacuum leak possibly?). Much less than 550 is probably too much timing advance. Run the car to the redline in 3rd and 4th gears noting the highest readings you get

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Standard innstilling på tenninga er 6 grader. Men alt innenfor 4-8 grader OK.

 

Jeg kjører med 9 grader og det går veldig fint.

 

Stiller du inn på 7 grader så gjør du iallefall ikke noe galt, og det blir ikke for mye retard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting, kan bensintrykksregulatoren være tullete? I og med at den drukner i bensin når jeg skal starte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært ute for at det har vært hull i membranen i den regulatoren ja.. da spruta det bensin ut av toppen og dermedinn i innsuget.

 

Prøv å napp av den vakuumslangen på toppen av bensintrykksregulatoren mens bilen står på tomgang, så finner du fort ut av det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensintrykkregulatoren sitter bak toppdekslet på venstre side? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Juster tomgangskruen med blå sensor PÅ og kontakt til gasspjeldbryter PÅ, det gjør iallefall alltid jeg, og det har alltid fungert ypperlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag hadde jeg bilen på verksted for å sjekke fortenninga. Den var stilt til 31 grader fortenning: eek : Det stilte den til 26 grader, de ville ikke ta mere...

 

Så det neste blir nå at jeg må få sjekka timinga, bytter nok reggreim også, men koster litt så må prøve å få tak i noen som fikser det til en grei peng..

 

Men 26 grader fortenning, hva kan ha skjedd her? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag hadde jeg bilen på verksted for å sjekke fortenninga. Den var stilt til 31 grader fortenning: eek : Det stilte den til 26 grader, de ville ikke ta mere...

 

Så det neste blir nå at jeg må få sjekka timinga, bytter nok reggreim også, men koster litt så må prøve å få tak i noen som fikser det til en grei peng..

 

Men 26 grader fortenning, hva kan ha skjedd her? :confused:

 

 

Om man ikke tar av blå tempsensor vil man få rundt 30 grader fortenning.

 

Blå tempsensor skal taes av, da låser tenninga seg, og man skal deretter justere den til 6 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F**N, det viste garantert ikke verkstedet nei..... Det var de 500kronene rett i dass...

 

Da får jeg svinge oppom der i morgen igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange grader fortenning tror dere jeg har nå? Er vel ikke skadelig for motoren å kjøre nå?

 

Tenkte jeg skulle prøve å forhandle meg til en god pris på regreim bytte og timingsjekk på samme verskted, om jeg tørr...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si egentlig, men du er nok innenfor det som er akspetabelt.

500kr for å justere tenning? Det var en vanvittig stiv pris synes jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk nok litt tid etter de kjørte bilen min én mil+, så de tjente sikkert litt der

:P

 

Bytta blåtemp.-sensor idag, virker som det hjalp meget, men må teste litt i helga å se om det har hjulpet på motorproblemene.. Har jo sjekket denne tidligere, nappet den av osv. Så jeg har trodd at den har fungert som normalt. Den så ikke bra ut når jeg tok den ut, pakninga var revet i stykker også..

 

Tror bilen ettertenner litt nå, smeller litt i potta om jeg ruser bilen til 3.5-4k rpm.. Så må nok få justert tenning igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.