#1 Skrevet Desember 20, 2006 Bare for å få litt klarhet i tingene... 100 turbo kom med to utgaver av MC motoren (2226ccm): 1. C/R 7.8:1, K26 turbo, singel bankesensor, MAC11, 165hk, 0.4BAR. 2. C/R 8.3:1, K24 turbo, dual bankesensors, MAC14, 165hk, 0.4BAR. 200 10V var vel 182hk, men har den ellers hatt MC motoren (evt med annen bokstavkode) bare med 0.6BAR boostgrense? Og kom det to utgaver av "MC" i 200 10V og? Hvordan er disse ift hva urquattro er blitt levert med? WX motoren var jo en nedtunet WR (altså 2144ccm), men har det vært noen skiller på 2.2 10V i denne bilen? Og hva gjør at disse yter 200hk? Hørt snakk om kam, men ellers er det et annet map ift 200 10V og samme ladetrykk? Sett det er nevnt MAC-2 som styreenhet til MB, noen som vet? Litt onsdagsjuleferiegrubling... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2006 MB har MAC-12, 2226ccm, vannavkjølt K26, ingen bankesensor, 0.65bar(?) Bare for å få litt klarhet i tingene... 100 turbo kom med to utgaver av MC motoren (2226ccm): 1. C/R 7.8:1, K26 turbo, singel bankesensor, MAC11, 165hk, 0.4BAR. 2. C/R 8.3:1, K24 turbo, dual bankesensors, MAC14, 165hk, 0.4BAR. 200 10V var vel 182hk, men har den ellers hatt MC motoren (evt med annen bokstavkode) bare med 0.6BAR boostgrense? Og kom det to utgaver av "MC" i 200 10V og? Hvordan er disse ift hva urquattro er blitt levert med? WX motoren var jo en nedtunet WR (altså 2144ccm), men har det vært noen skiller på 2.2 10V i denne bilen? Og hva gjør at disse yter 200hk? Hørt snakk om kam, men ellers er det et annet map ift 200 10V og samme ladetrykk? Sett det er nevnt MAC-2 som styreenhet til MB, noen som vet? Litt onsdagsjuleferiegrubling... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2006 200 10V var vel 182hk, men har den ellers hatt MC motoren(evt med annen bokstavkode) bare med 0.6BAR boostgrense? Og kom det to utgaver av "MC" i 200 10V og? Samme 2 utgavene av MC i 200 som i 100, selvfølgelig. Denne er altså på 165 hk og er en 2226. Før denne var det KG som regjerte, en motor på 2144 ccm og 182 hk uten katalysator. I tillegg har man 1B som er en 2226 på 200 hk som ble levert i 200 Exclusive. Denne er nok den som nærmest tilsvarer MB tipper jeg, uten å ha sjekket opp i forskjellene mellom MB, MC og 1B. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2006 OK, takker for svar! Lærte iallefall noe nytt angående hva 200 er levert med Trodde det først var 165hk, deretter 182, og visste ikke det var 200hk. Men, godt man lærer så lenge man lever 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2006 MB har MAC-12, 2226ccm, vannavkjølt K26, ingen bankesensor, 0.65bar(?) Bare for å få litt klarhet i tingene... 100 turbo kom med to utgaver av MC motoren (2226ccm): 1. C/R 7.8:1, K26 turbo, singel bankesensor, MAC11, 165hk, 0.4BAR. 2. C/R 8.3:1, K24 turbo, dual bankesensors, MAC14, 165hk, 0.4BAR. 200 10V var vel 182hk, men har den ellers hatt MC motoren (evt med annen bokstavkode) bare med 0.6BAR boostgrense? Og kom det to utgaver av "MC" i 200 10V og? Hvordan er disse ift hva urquattro er blitt levert med? WX motoren var jo en nedtunet WR (altså 2144ccm), men har det vært noen skiller på 2.2 10V i denne bilen? Og hva gjør at disse yter 200hk? Hørt snakk om kam, men ellers er det et annet map ift 200 10V og samme ladetrykk? Sett det er nevnt MAC-2 som styreenhet til MB, noen som vet? Litt onsdagsjuleferiegrubling... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 20, 2006 Også finnes det en 10v turbo som heter GV som satt i ur levert til bl.a Sveits. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2006 Jeg har kikket gjennom delekatalogen for å finne ut litt om 2226 ccm 10V turbo. Det finnes 4 forskjellige motorkoder av denne: - MC er 165 hk i 100/200. To versjoner, kalles ofte MC1 og MC2. Hovedforskjellen er at MC1 har lav komp (7.8:1), K26 turbo, mens MC2 har høyere komp (8.4:1) og K24 turbo. Motornummeret ved skillet er MC 039950/MC 039951 - MB er 200 hk i quattro. Komp 8.6:1 - 1B er 200 hk i 200 Exclusive, både fwd og quattro. Komp 8.6:1 - 2B er 190 hk i 200 Exclusive Automatic (kun fwd). Komp 8.6:1 Så kikket jeg over delene, og fant ut at 1B og 2B er en fin blanding av MB og MC. Så lenge jeg bare skriver MC er det altså likt på både MC1 og MC2. Her er det jeg fant likt ut i fra delenummerne: -Motorblokk har samme delenummer på MB, 1B og 2B, ikke likt på MC -Toppen er lik på en hel haug femmere både med og uten turbo -Kamaksel er lik på 1B, 2B, MB, MC1 og sugere KU, KV, NG, NF etc. Ikke lik på MC2 -Veivaksel er lik på 1B, 2B, MB, MC -Stempel er likt på 1B, 2B og MB. Ikke likt på hverken MC1 eller MC2 -Luftmengemåler er lik på 1B, 2B og MC2 -Mengdefordeler er lik på 1B, 2B, MB og MC2 -Innsugsmanifold er lik på 1B, 2B, MC og MB -Gasspjeld er likt på 1B, MB og MC Manuell. Forskjellig på 2B og MC automat -Turbolader er lik på 1B, 2B, MB og MC1 (K26) -Wastegate er lik på 1B, 2B og MB, ikke lik som MC -Intercooler er lik på 1B, 2B og MC2 -Eksosmanifold er lik på 1B, 2B og MC, ikke lik på MB (pga chassiet?) -Downpipe er lik på 1B og MC manuell, og lik på 2B og MC automat -Eksosanlegg likt på 1B og MC, evt 2B og MC automat -Coil er lik på 1B, 2B, 3B og MB, forskjellig på MC1 og MC2 -Fordeler er lik på både 2144 og 2226 turbo -"Styreenhet for tenning" er lik på 1B, 2B og MB, forskjellig på MC (Er dette MAC-hjernen?) I tilleg er det endel givere som er like på 1B, MC og MB, og endel slanger som er forskjellige, men dette er ubetydelig for effekten. Jeg har ikke sett noe som utgjør 10 hk mindre på 2B i forhold til 1B. Kan det være downpipe som gjør det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 3, 2008 finner ikke noe av nummrerene på mc`motorene.. er en 1990 modell 200 10vt.. men hvor finner jeg nummeret på en ombygd bil?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 3, 2008 finner bare dette nummeret... xxmc 051740x 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 3, 2008 Da har du nok en MC2 motor. **MC 051740* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 3, 2008 har du peiling på hvor jeg kan få tak i chip? evt annen trim`? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 3, 2008 les her før du gjør deg opp en mening; klikk linken i signaturen min, finn 10V Mehrleistung i menyen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 3, 2008 vill en chip til mc1 passe på mc 2?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...