skiftet olje - "dieselkakking"

Anbefalte innlegg

Skiftet olje på TDI'en, i fra Agip HTS til Castrol Magnatec 5W-40. Jeg synes at det ble mere "diesel" lyd av motoren. Mere fremtredende lyd.:confused:

Har noen av dere opplevd noe lignende og hvilken olje anbefaler dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallais :)

 

Jeg skiftet nettopp til Castrol Magnatech 5W-40 og fikk lavere støy fra motoren : klø :

 

Det hører derimot til historien at jeg hadde greid å kjøre såpass langt på den tidligere oljen pga. en feilprogramering av "OEL-indikatoren" at jeg fikk til slutt en stygg ventilkakking : eek :

 

Da disse motorene har hydrauliske ventilløftere (oljetrykket strømmer inn i små hull i noen sylindriske "dingser" som da justerer gapet mellom løfteren og kammen) hadde den "Utgamle" oljen tettet mange av de små hullene i ventilløfterene : mad :

 

Min løsning på problemet var å dra til Biltema for å kjøpe en kanne 5W-50 olje og et filter. Jeg foretok en "midlertidig" oljeservice på motoren, og kjørte ca.50mil på den nye oljen. Dette for at den nye oljen skulle rense ut sot og slaggstoffer fra de små hullene i løfterene. Siste akt gikk ut på å tappe av oljen og la motoren TØMME seg i flere timer over smøregrava. Nytt originalt filter ble montert, og ny Castrol olje ble fylt på, VOILA !

 

Kan det være at noe har satt seg fast i noen av hullene dine også ?

Var bare en idè :)

 

96 A4 Avant 1.9TDi Sport

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.