Død temperaturmåler C4 92 2.3E

Anbefalte innlegg

Temeraturmåleren min har tatt kvelden. Det begynte med at den fungerte av og til. Jeg stakk da på høgger'n og fikk en "ny" temp. giver da jeg mistenkte denne for å være gåen. Symptomene forble dessverre de samme, og nå har temp. måleren gitt seg helt. Før jeg graver meg ned i koblingskjemaer, volt og ampere, er det noen som har vært borti dette før? Kan det være selve instrumentet som har tatt kvelden? Noen fine metoder for å feilsøke dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken giver var det du byttet? Den du skal ha er den med fire eller tre poler, også kjent som multimalfuntion-giveren. Den ser slik ut:

http://quattroco.com/deler/giver/1.jpg

 

Dette er ett velkjent problem som også kan skyldes selve instrumentet, men da skal tankmåleren knele samtidig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det var den giveren jeg byttet! :) Den sitter på oversiden avkjøleveskeslangen som går inn i motoren.

 

Bensinmåleren min fungerer helt fint. Da kan det kanskje være noe ledningstrøbbel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta er vel et typisk problem på gamle audi? både 80 og 100? har hørt om mange med dette problemet..Bensin-klokka detter vel ikke ut hvis det er er feil i selve temp-meteret?? eller?? har samme problem på min c4.. 2,8.. men jeg har olje temp-meter,så jeg får et inntrykk av tempraturen allikevel.. men kunne godt tenkt meg å finne feilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det var den giveren jeg byttet! :) Da kan det kanskje være noe ledningstrøbbel?

 

Støtter den med ledningsbrudd jeg ja... Eller irr på kontakten inn på giveren ??

Det var det store mengder av på min kontakt ihvertfall, kan være verdt å prøve å rense denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig at det er irr eller ukontakt. Særlig i kontakten som er på selve giveren, da det ofte kommer kjølevæske nedi. Du kan prøve å feilsøke på giveren du har, da. Bruk ett mulitmeter og se om det er brudd eller kortslutning mellom noen av pinnene. Det skal det ikke være om alt er iorden.

 

Det står litt teknisk info om selve giveren her, ca midt på siden:

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her stod det jo mye bra! Skal feilsøke litt over jul...

 

Må si jeg frykter denne litt: :o

 

"It is possible that over-tightening the 3 terminal style sensor is causing the brass threaded area of the sensor to crack and leak coolant into the sensor internal contact area so don't strong arm the sensor when installing it. Torque specification is 18 ft-lbs."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme feilen på min s2 avant både temp måleren og bensinmåleren går opp å ned.Er det instumentet som er def,eller er det føleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket nettopp koblingsdiagrammet på C4. Både temp. og bensin måler henger på samme krets på + pol siden. Derfor er det nok sansynlig at det er noe tull den veien...

 

I mitt tilfelle har bare temp. måler tatt kvelden, derfor er det mest sansynlig tempgiveren som er gåen, da temp. giver og bensingiver er jordet to helt forskjellige steder.

 

Men,men, husk at dette er på en C4, det er jo ikke sikkert kobling er identisk på en S2... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet litt mer nå. Temp. instrumentet går i taket når jeg kortslutter pinne 1 til jord. Mao. det er ikke noe galt med selve instrumentet.

Mellom pinne 3 og jord er det 12V, så det er heller ikke noe galt med strømtilførsel.

 

Giveren må derfor være defekt. Jeg går for den "nye" fra Behr, som eliminerer behovet for 12V. Dette virker mer robust, spør du meg...

Noen som vet hvor man kan få tak i denne her til lands?

 

Takk for alle tips! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.