Diverse problemer med bilen. Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Har skrevet et par innlegg om bilen min tidligere. Kjøpte den usett for ca en måned siden pga jeg oppholdt meg i utlandet. Samboeren min hentet bilen da hun var en tur hjemom. Vi kom tilbake søndag som var, og har fått prøvd ut bilen litt denne uken.

 

Da vi skulle starte bilen på mandag var batteriet helt flatt. : mad : Dette etter å ha stått i ro i litt under to uker. Samboeren min mente å ha sett batteri-lyset komme på litt en gang mens hun kjørte. Isåfall tyder vel det på dårlig lading fra dynamoen?

 

Det ene displayet på AC'en er uten lys(Den siden hvor man justerer temperaturen). Det samme er speedometeret i området 0-50 km/h. Skal legge inn noen bilder. Er dette vanskelig å ordne? : klø :

 

På tomgang er turtallet iblant ustabilt, dvs det synker fra 800rpm og ned til rundt 500rpm. Høres ut som motoren skal stanse, og så går den opp i 800rpm igjen. Slik holder den på en stund hver gang jeg starter bilen, og en sjelden gang i lyskryss og slikt og. Noen som har noen formening om dette?

 

Temperaturmåleren på bilen viser aldri mer enn 70 grader, mens normal arbeidstemp jo skal være 90 grader. : eek : Lurer på om dette kan skyldes defekt måler, defekt termostat, eller eventuelt noe annet?

 

Jeg har kjørt en kamerat sin 97 mod A4 1.8TQ sedan et par ganger i vår. Denne virket betydelig sprekere enn bilen jeg nå har fått i hende. : gråter : Min er riktignok 2WD og 5-trinns automat, mens hans er quattro og manuelt giret. Samtidig veier gjerne avant litt mer, men det skulle jo isåfall hans ekstra vekt pga quattro veid opp for? Uansett, siden bilen min føles litt slapp, lurer jeg på om motoren gjerne ikke yter like bra som den burde? Vet ikke om det kan skyldes utslitt turbo, eller noe lignende? :confused:

 

ALLE TIPS MOTTAS MED TAKK! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skrevet et par innlegg om bilen min tidligere. Kjøpte den usett for ca en måned siden pga jeg oppholdt meg i utlandet. Samboeren min hentet bilen da hun var en tur hjemom. Vi kom tilbake søndag som var, og har fått prøvd ut bilen litt denne uken.

 

Da vi skulle starte bilen på mandag var batteriet helt flatt. : mad : Dette etter å ha stått i ro i litt under to uker. Samboeren min mente å ha sett batteri-lyset komme på litt en gang mens hun kjørte. Isåfall tyder vel det på dårlig lading fra dynamoen?

 

Det ene displayet på AC'en er uten lys(Den siden hvor man justerer temperaturen). Det samme er speedometeret i området 0-50 km/h. Skal legge inn noen bilder. Er dette vanskelig å ordne? : klø :

 

På tomgang er turtallet iblant ustabilt, dvs det synker fra 800rpm og ned til rundt 500rpm. Høres ut som motoren skal stanse, og så går den opp i 800rpm igjen. Slik holder den på en stund hver gang jeg starter bilen, og en sjelden gang i lyskryss og slikt og. Noen som har noen formening om dette?

 

Temperaturmåleren på bilen viser aldri mer enn 70 grader, mens normal arbeidstemp jo skal være 90 grader. : eek : Lurer på om dette kan skyldes defekt måler, defekt termostat, eller eventuelt noe annet?

 

Jeg har kjørt en kamerat sin 97 mod A4 1.8TQ sedan et par ganger i vår. Denne virket betydelig sprekere enn bilen jeg nå har fått i hende. : gråter : Min er riktignok 2WD og 5-trinns automat, mens hans er quattro og manuelt giret. Samtidig veier gjerne avant litt mer, men det skulle jo isåfall hans ekstra vekt pga quattro veid opp for? Uansett, siden bilen min føles litt slapp, lurer jeg på om motoren gjerne ikke yter like bra som den burde? Vet ikke om det kan skyldes utslitt turbo, eller noe lignende? :confused:

 

ALLE TIPS MOTTAS MED TAKK! :)

 

*Kan være dårlig lading ja.. Mål på batteripolene når motor er i gang..

 

*Sitter pærer bak i klimaenheten.. Mulig en pære der er røket..

*Samme med speedometeret.. Må ut (2 skruer over rattet inni der) med spedometeret og skifte en pære som sitter i det området 0-50 km/t..

 

*temp-problem er mest sansynlig termostaten..

 

*Er andre bilen f.eks chippet? Orginal 1,8T går ikke akkurat VELDIG bra.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den andre er helt standard den og. Vet de ikke går superbra. :) Planen var å etterhvert chippe min og, men vil først være sikker på at motoren fungerer skikkelig før jeg gjør noe slikt. Men chipping, sportsfilter og ferrita catback burde jo gjøre sitt til at det blir en livlig bil? For skikkelig morro satser jeg på Datsunen jeg holder på å bygge. Der blir det ca 400hk på bakhjulene. :) På en bil som vil veie rett over 1100kg

 

Er det vanskelig å komme til for å skifte pærer på klimaenheten?

Skulle egentlig kjøpe meg Haynes manual (Min beste venn ved alle biler jeg har hatt), men har sagt til folk jeg ønsker meg den til jul, så får nesten vente. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den andre er helt standard den og. Vet de ikke går superbra. :) Planen var å etterhvert chippe min og, men vil først være sikker på at motoren fungerer skikkelig før jeg gjør noe slikt. Men chipping, sportsfilter og ferrita catback burde jo gjøre sitt til at det blir en livlig bil? For skikkelig morro satser jeg på Datsunen jeg holder på å bygge. Der blir det ca 400hk på bakhjulene. :) På en bil som vil veie rett over 1100kg

 

Er det vanskelig å komme til for å skifte pærer på klimaenheten?

Skulle egentlig kjøpe meg Haynes manual (Min beste venn ved alle biler jeg har hatt), men har sagt til folk jeg ønsker meg den til jul, så får nesten vente. hehe

 

 

Hjelper mye på å chippe ja.. men greit å finne ut om det er noe feil først.. :)

 

For å ta ut klimaenheten må du av med hele den ramma rundt der.. Sitter i 2 skruer på hver side ved spilleren iallefall.. Mener resten er klipset.. da kommer du til 2 umbrakoskruer, en på hver side av klimaenheten.. Er standart 12v 1,2 watt eller noe med sånn sokkel man setter i og vrir en halv tørn.. Kommer litt an på hva modell bilen din er kom jeg til å tenke på... Litt usikker på om det er samme oppbygging av belysning på de nyere (kom vel i rundt 97 eller noe), men det finner du sikkert ut i boka.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Tusen takk for hjelpen så langt! :) Noen ide om jagingen på tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Tusen takk for hjelpen så langt! :) Noen ide om jagingen på tomgang?

 

Bare hyggelig.. :)

 

har ingen tips til det med tomgangen.. Men er vel helt sikkert noen som kommer med tips.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaging: Gass-spjeldpotensiometer enhet? Vet dette er ett problem på bensin bilene, har selv byttet på en 1.6l... Kan være så enkelt at det trenger grunn-instilling siden bilen har vært strøm tom (kansje en stund?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra på et merkeverksted å si at du vil ha lest ut om det er feilkoder og grunninnstilt gasspjeld. Eventuelt hør om noen bekjente/ folk på forumet som bor i nærheten som har vag-com. Denne operasjonen tar ca 2 minutter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt flatt batteri så må gasspjeldet grunninstilles, fant ut det når jeg hadde a4..., og syns du den går dårlig så er jo LMM en klassiker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt en kamerat sin 97 mod A4 1.8TQ sedan et par ganger i vår. Denne virket betydelig sprekere enn bilen jeg nå har fått i hende. Min er riktignok 2WD og 5-trinns automat, mens hans er quattro og manuelt giret. Samtidig veier gjerne avant litt mer, men det skulle jo isåfall hans ekstra vekt pga quattro veid opp for? Uansett, siden bilen min føles litt slapp, lurer jeg på om motoren gjerne ikke yter like bra som den burde? Vet ikke om det kan skyldes utslitt turbo, eller noe lignende?

 

Nå har jeg lest tråden om bilen din før,men jeg husker ikke om det er 150 hk eller 180hk.. hvis du har en 150hk,og kameraten din har en 180hk,så kan jo det være en årsak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Nå har jeg lest tråden om bilen din før,men jeg husker ikke om det er 150 hk eller 180hk.. hvis du har en 150hk,og kameraten din har en 180hk,så kan jo det være en årsak..

 

Det hadde ikke kommet noen 180hk-utgave enda i 1997.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, han har 150hk han og. Ja, lurer på luftmassemåleren selv og. En annen ting er at det kommer mye røyk ut av eksosen ser jeg i bakvinduet når jeg står i ro i kryss osv. Det er jo heller ikke bra.

 

Har en dialog med selgeren av bilen for øyeblikket, fordi jeg vil ha litt av kjøpesummen refundert som følge av alle småfeilene osv. I tillegg stod det i annonsen at bilen hadde antispinn og antiskrens, men den har ingen av delene.

 

Hvor mye mener dere her på forumet jeg kan be om i reduksjon i pris som følge av dette og av alle feilene nevnt over(Samt rust på bakluke, stort hakk i førerspeilet, utrolig stygge og skitne seter som har en rift i førersetet og et hull i midtarmlenet). Alt er ting jeg har funnet ut i etterkant, som ikke ble opplyst av selger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt endel med bilen idag, føler den bruker altfor mye bensin og. Kan jo nærmest se nålen synke. Det vil vel isåfall og være pga defekt LMM vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen fakta om bilen? utseende, utstyr hidden m.m?

 

Hva ga du for den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt endel med bilen idag, føler den bruker altfor mye bensin og. Kan jo nærmest se nålen synke. Det vil vel isåfall og være pga defekt LMM vel?

 

For og se om LMM er dårlig,koble av kabelen inn på den og kjør en tur,går den bedre da er det noe som er veldig galt med LMM` din ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fakta om bilen:

1996 Audi A4 Avant 1.8T 2WD. 150HK

Gått 170 000km

Alle servicer frem til 2005 fulgt

Utstyr: Klima, soltak, sportsratt,el vindu foran, 5-trinns automat

Pris: 75 000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen er vel ok den!

 

Til sammenligning kan jeg si at jeg akkurat solgte en meget pen Passat sedan 1,8T med skinnint, 200 hk, klima etc for 79000,- den hadde gått lengre, men bilen var særdeles pen til å være så gammel! Litt må du nok regne med, men kjedelig at det var du som måtte oppdage det! Hadde vært greit å fått info om dette på forhånd...??? Lykke til uansett!

 

PS! Ebay.de er gull, om du trenger noe til bilen din, og sliter du med språket bruker du altavista sin oversetter! Det fungerer greit nok, slik at du forstår innholdet i alle fall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte på tempsensor, siden nåla di ligger for lavt. hvis tempen ikke stiger når bilen står på tomgang, tror jeg ikke det er termostaten. Defekt tempføler kan også ha innvirkning på ting som forbruk, tomgang etc. Men er også enig med de over, les ut feilkoder, grunninnstilll gasspjeldet ditt.

 

Hvis samboeren din har sett taklyset tenne under kjøring, kan det jo være en dørlås som fusker (bryteren i låsen) Tror døra er åpen, og lar lyset stå på. Følg litt med, evt. skru av taklyset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, en gang jeg sto lenge i ro på tomgang, steg temperaturen opp mot normal kjøretemp. Kom akkurat på at det er jo logisk at bilen bruker mye bensin om ECU'en tror motoren er kald pga defekt termostat/tempsensor. Da vil jo mer bensin pøses inn enn når bilen har nådd arbeidstemp. Eller? Og ved for fet blanding vil vel bilen og gå dårligere? Og mye røyk komme fra eksosen pga for mye bensin?

 

Ja, vet ting dukker opp på brukte biler. Men nå har jeg altså en dialog med selger, og han innrømmer å ha tabbet seg ut mtp esp og asr, glemt å nevne ujevn gange på tomgang, glemt å nevne utrolig stygge seter, hakk i speil, osv osv. Ingen som har noen formening om hva som er rimelig å foreslå i avslag i pris? Selger har gitt ballen til meg og bedt meg komme med et forslag til reduksjon i pris, og at vi kan diskutere og bli enige derfra. En real og ordentlig fyr, som er villig til å ta ansvar.

 

Min far mener forøvrig 10 000 er en grei sum. Selv føler jeg det er litt høyt og for mye å be om(jeg liker ikke hele settingen med å be om reduksjon, skulle ønske selger foreslo en sum), men jeg føler at hvertfall 7000 er passende å foreslå. Hva tenker dere som leser dette? At bilen ikke har antispinn og antiskrens selv om annonsen sa det, blir jo omtrent som om man kjøper en bil som blir opplyst har soltak og klima, og så har den ingen av delene. Det blir jo misvisende, og bilen er betydelig mindre verdt. Og i tilllegg da alle småfeilene som det er flust av, og jeg har ikke i tråden her ramset opp alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte på tempsensor, siden nåla di ligger for lavt. hvis tempen ikke stiger når bilen står på tomgang, tror jeg ikke det er termostaten. Defekt tempføler kan også ha innvirkning på ting som forbruk, tomgang etc. Men er også enig med de over, les ut feilkoder, grunninnstilll gasspjeldet ditt.

 

Hvis samboeren din har sett taklyset tenne under kjøring, kan det jo være en dørlås som fusker (bryteren i låsen) Tror døra er åpen, og lar lyset stå på. Følg litt med, evt. skru av taklyset.

 

Hun har ikke sett taklyset tenne under kjøring, hun har sett "batteri"lyset i dashbordet slå seg på under kjøring. Symbolet som viser et batteri, og som signaliserer for dårlig lading fra dynamoen. På opel vectraen jeg hadde tidligere skjedde dette, og litt senere røyk dynamoen helt og jeg ble stående midt i fløyfjellstunnelen i bergen med bil uten strøm. Så frykter at det er dynamoen som tar kvelden på denne nye bilen og, og at det er grunnen til at batteriet var flatt da jeg sku starte den, nettopp fordi dynamoen har begynt å slite, og dermed ikke lader godt nok til å holde batteriet ladet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke 10000,- er for mye! tvert imot! Skal du ha ny innredning koster dette minst 5000,- + jobben det er å bytte, ny dynamo?/feilsøking, ujevn tomgang??? m.m.m.m.m.

 

Husk at 10000,- er mye der og da, men det er ikke sikkert du får fiksa halvparten av problemene for det, er da bilen et godt kjøp lenger ? Kan du ikke f.eks. spleise på en naf-test med selgeren, og blir enige derifra?

 

Høres ut som om du har kjøpt et "prosjekt" mer enn at du har kjøpt ny bil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Jo, er forsåvidt enig i det!!

 

Uansett, GOD JUL til alle sammen her på forumet!!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd å heve kjøpet. Det finnes sikkert andre A4 der ute som er bedre holdt.

Jeg har eid en lik bil som deg tidligere, og ofte dukker det opp enda fler feil.

Det du forteller om eksos og slapp bil kan være fler ting enn LMM.

Håper det ordner seg og at du får ordnet opp i sakene :)

 

Ha en fortsatt god jul :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil helst unngå å heve kjøpet, da jeg isåfall må returnere bilen til sandefjord hvor den ble kjøpt, og jeg er bosatt i Bergen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10.000,- tilbake, om selger er uenig så kan alternativet være å la NAF bestemme.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.