To batterier i bilen, hvordan kople?

Anbefalte innlegg

Etter å ha stått der -igjen!!- med for lite strøm på batteriet til å dra rundt motoren og få startet den, så vurderer jeg å legge opp til to batterier i bilen: Allroad 2,5 tdi. Kjøpte nytt batteri for 10 måneder siden, 100 Ah Varta. Tåler ikke batteriet å bli utladet en eller to ganger før det kneler??

 

Bilen har Webasto, som jeg har brukt (kanskje litt for mye...). samt fullt utstyrt ellers.

Jeg vet at biler fra Audi hadde to batterier for noen år siden, men det er det ihvertfall ikke nå.

Har sett en del på nettet, bare søk på "dual battery"så dukker det opp en del forslag og utstyr til dette. feks denne:http://www.bigcountry4x4.com/prod_battery.htm eller denne http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/dual_battery/my_dual_battery_setup.htm

eller http://www.bajataco.com/dualbatts/dualbatteries01.html

 

Noen som har montert tilsvarende utstyr selv?

Og hvor/hvordan "splittes" isåfall strømforbrukerne opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet i båtbransjen i mange år og der er dette nokså vanlig. BEP Volt Sensitivt rele er en løsning som fungerer utmerket om bord i båt i hvert fall.

 

Releet fungerer slik at det alltid gir ladestrøm til det batteriet som er koblet på terminal 1, fortrinnsvis start.

Når spenningen stiger over et vist nivå slår releet inn og gir ladestrøm til batteriet på terminal 2, fortrinnsvis forbruk.

 

På denne måten er du alltid garantert strøm på startbatteriet.

 

Hvis du skal benytte denne løsningen har du en del tanker å sortere og ikke minst en betraktelig mengde koblinger vil jeg tro.

Bør ikke være noe problem bare man vet hva man gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det ikke er verre en å paralell koble 2 batteri!, det trenger ikke vere så mye jobb?

 

PS! ikke seriekobl de iallefall :P da får du 24 volt, og brenner sikkert opp en del kabler :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å øke kapasiteten, uten å introdusere noe reservekapasiet, er vel paralellkobling igrunn helt ok, med batterier som lades likt.

Men skal jo lades dette da....2 tomme batterier er jo bare dobbelt så mye vekt som ett tomt...og sett at du kanskje har 2x100 Ah batteribank, så er en bra lading på disse 0,1C, eller 20 Ah i 10-12 timer. Eller 200 Ah i 1 time..(++ pga hutiglading). Så må jo ha dynamo som kan lade dette.

En annen ting, er batteriet noen gang toppladet? Eller lades de på typisk 14V til 60-70%. Kan være en billig ide å bytte til 14,4V laderegulator på dynamoen, så får du trykket mer strøm inn i batteriet du allerede har. Kan jo hjelpe på litt det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det ikke er verre en å paralell koble 2 batteri!, det trenger ikke vere så mye jobb?

 

PS! ikke seriekobl de iallefall :P da får du 24 volt, og brenner sikkert opp en del kabler :P

 

Det kan man gjøre, men risikerer fortsatt å gå tom for strøm slik at man ikke får start.

 

For å garantere at man alltid har startstrøm er to separate kretser eneste løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så komplisert at man må bruke relè og sånt da? : klø :

Tenkte det bare var å ta en 50 mm2 kabel fra pluss til pluss og fra minus til jord jeg? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så komplisert at man må bruke relè og sånt da? : klø :

Tenkte det bare var å ta en 50 mm2 kabel fra pluss til pluss og fra minus til jord jeg? : klø :

 

Kommer an på hva du skal oppnå.

 

Hvis poenget er å øke kapasiteten så kan du parallellkoble slik du foreslår.

 

Slik jeg forstår trådstarter ønsker han et system som garanterer startstrøm til enhver tid og da må batteriene skilles fra hverandre slik at det ikke går strøm mellom de.

Dette kan bare gjøres med et mekanisk rele, som jeg mener er den beste løsningen, eller ved hjelp av elektronikk.

Ved å bruke elektroniske skilledioder vil man få et spenningstap på ca. 0.6 volt og det er ikke ønskelig.

 

Et mekanisk rele som jeg lenket til over har ikke dette spenningsfallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når et batteri har 11 volt eller mindre er det. De tåler ikke utlading sånn som du snakker om...Hvordan klarer du å lade ut batteriet på bilen a?

 

Monter LADAC laderegulator, så er batteriet ditt alltid fullt så lenge du ikke står å spiller masse musikk i maaaange timer men motoren av..Lengre levetid får det også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enkel løsning som vil sikre startstrøm.

*) ledning fra +_batteri_1 til +_batteri_2

*) ledning fra -_batteri_1 via RELE til -_batteri_2 (releet kan selvsagt settes mellom +_polene, om man ønsker det)

 

Releet styres av tenning (dvs tenning på => rele på => begge batterier innkoblet).

 

Denne løsningen er ikke perfekt, men fungerer i de alle fleste tilfeller utmerket.

 

Utfordring; releet må tåle stor strøm => dyrt rele

I stedenfor rele kan man benytte en hovedstrømbryter, men da er systemet manuelt (idiotsikkert og perfekt).:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når et batteri har 11 volt eller mindre er det. De tåler ikke utlading sånn som du snakker om...Hvordan klarer du å lade ut batteriet på bilen a?

 

Monter LADAC laderegulator, så er batteriet ditt alltid fullt så lenge du ikke står å spiller masse musikk i maaaange timer men motoren av..Lengre levetid får det også!

 

Problemet her er jo nettopp at han bruker en del strøm og går tom...

 

Forøvrig hjelper det ikke med Ladac hvis ladespenningen allerede er slik den skal være.

Nå skal det sies at de færreste biler har tilstrekkelig ladespenning da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er nevnt, eldre Audier (90-talls) med originalmontert Webasto hadde ekstra batteri for å drive nettopp denne Webastoen. Tror ikke de bruker vanvittig mye strøm, da batteriet er lite (36 ah), men likevel... Det sikrer at du har startstrøm.

 

Jeg eide tidligere en T3 Syncro som var campinginnredet. Denne hadde 2 batterier, ett for å drive bilen, det andre for lys, kjøleskap etc. Her hadde VW bare brukt 2 vanlige 30A releer til å skille det fra ladekretsen. Er ikke helt sikker på hvordan det kobles, men det er nok ikke noe hokus pokus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webastoen bruker ikke mye strøm, og den skrur seg automatisk av før batteriet tappes så mye at man ikke får start under normale forhold. Har originalwebasto i bilen min og har opplevd dette..

 

Det jeg heller vil tro er problemet ditt er aaaalt for lav ladespenning sånn at batteriet aldri blir fulladet. Er det bare 80% ladet yter det ikke 80% av oppgitt, knapt nok 50%. Sett på nærlys, radio og la varmeapparatet stå på og mål spenningen på batteriet. Er det da under 14.4 volt, kjøp en Ladac-regulator (ca. 1500,- http://www.ladac.no) og monter denne, så skal jeg være ganske sikker på at du er kvitt problemet om du ikke *bare* småkjører. En Defa-pakke med batterilader i tillegg, så er du helt sikker. Bonusen med dette er at batteriet holder mye lengre, sannsynligvis opp mot 10 år.

 

Har du 100 Ah batteri har du omtrent samme totalkapasitet som bilen min med ekstra Webastobatteri, jeg har 40 Ah til Webastoen og 63 Ah hovedbatteri.

 

Å koble inn et ekstra batteri vil ikke hjelpe så veldig mye når ladespenningen er for lav, du vil bare ødelegge to batterier istedetfor et..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fornuftig tips. Kan jo også si at jeg fikk beskjed om LAV syrevekt sist bilen var på service hos Audiforhandler i Drammen, dog uten å få noe medizin for det. Skal prøve det som du foreslår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lav syrevekt tyder på at batteriet absolutt ikke er fulladet, noe som sannsynligvis kan tilskrives for lav ladespenning.. Nesten mer regelen enn unntaket på de fleste biler, spesielt nyere biler med mye elektrisk utstyr og i norsk klima..

 

Optimal ladespenning er 14.4 volt ved 20 grader, 14.8 ved 0 grader. De fleste biler ligger 0.8-1 volt under dette, og da blir som sagt batteriet aldri ordentlig oppladet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte følgende direkte på batteripolene, etter at bilen har stått stille i et par dager, utetemp -1 DegC, og bilen går kun på tomgang etter start.

 

11,9V: uten noe belastning, ikke startet eller noe annet forbruk.

11,4V: etter at tenning var satt på, og glødeplugger gjort seg ferdig.

 

Startet så bilen (gikk tregt)

14,2V: med kjørelys på. (etter ett minutt)

13,7V: kjørelys+vifte. (etter to minutter)

14,0V: kjørelys+vifte+radio+varmetråder+webasto. (etter tre minutter)

 

Målte ikke over 14V med full belastning.

 

Så da er det vel bare å kjøpe seg en ladac 1204 eller 1205?

Skal denne plasseres ved batteriet, eller holder det å plassere den i nærheten av generatoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok litt snaut det der ja. Regulatoren plasseres i motorrommet til vanlig, men en kjapp telefon til Ladac når folk er tilbake på jobb burde gi deg en nærmere forklaring på hvordan det bør gjøres på akkurat din bil. Hovedpoenget er at "føleren" for batterispenning bør være tilkoblet ved batteriet sånn at regulatoren kan kompensere for spenningsfallet i ledningene dit.

 

Hvilespenning på 11.9 volt tyder ihvertfall på at batteriet er langt fra fullt, og at ladespenningen så fort synker ned til under 14 volt er heller ikke særlig gunstig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanskelig å komme til dynamoen på 2,5 tdi motoren?

Etter å ha kikka på tegningene frister det ikke så veldig å begynne på det nå på vinteren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laddespenningen din er ikke så mye feil, går fint ann å leve med dette.

Hvilespenningen på batteriet, er nok et større problem. Mulig du har et dårlig batteri, eller for stort hvile-strømforbruk (når du ikke bruker bilen).

 

Etter fail-safe tankegang skal ladespenningen måles ved dynamoen (spennings/strøm-kliden).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lav hvilespenning og syrevekt på batteriet kan i 9 av 10 tilfeller spores tilbake til dårlig ladespenning. Å ha 14.0 ved 0 grader er aaaaalt for dårlig, nesten en volt for lite.. Et 10 måneder gammelt batteri skulle ved normale driftforhold og riktig ladespenning knapt være målbart degradert i forhold til nytt.

 

Dynamoen er ikke så utrolig vanskelig å komme til som det kan se ut som, men litt tålmodighet hjelper om man ikke har 30 cm lange flexi-fingre.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regulatoren sitter nok inni dynamoen ja, den ser mistenkelig lik ut som den som sitter i min A6.. Må ha av plastdekselet bakpå også, så er det ganske greit å finne.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.