#1 Skrevet Desember 23, 2006 Hei Jeg har akkurat kjøpt mei en ny bil.. Vw Passat 1,8T Krute go bil, som går godt, å "billig" Idag da jeg sto på tomgang å skulle til å ta løs, hørte jeg en rar lyd.. åpnet vinduet å ruset motoren opp mot 3.000 rpm da nåla passerer 1500 o/min påtur nedover kan jeg høre en slags raslelyd fra motor.. hva kan det være?? har hørt om at 1,8t kan slite med oljetrykket(mulig svakhet) har noen vært borti dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 23, 2006 Sannsynligvis kjedestrammeren ( hydraulisk element ) mellom kamakslene som er slitt/defekt. Tannreima drar nemlig en av kamakslene, mens den andre dras via kjede i kamakslene bakkant. Mellom disse sitter et hydraulisk element og strammer/slakker kjede avhengig av ventilenes åpnings.lukketidspunkt mht motorturtall, belastning. Kan evt. være en ventil i oljefilterstussen som har en tendens til å løsne og slarke ( lage lyd ). Mulig du klarer å høre hvor lyden kommer fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 24, 2006 ok.. ja, har hørt at de snakker om den kjedestrammeren.. kanskje ikke det billigste å fikse? lyen kommer i bakkant av motoren.. vet ikke om d sier deg noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 24, 2006 kan det være farlig å kjøre med denne lyden? skal kjøre noen mil ikveld.. har planer om verksted besøk nå rett etter nyttår 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 24, 2006 heihei. Andreas Olsvik her på forumet hadde en A4 1.8 dog uten turbo men er jo samme strammerne..Han hadde en rasle lyd, møller mente det ikkje var noe gale så han kjørte videre.. 2 dager seinere hadde han topphavari pga strammeren/dårlig kamkjede.så å kjøre langt med det er vell ikkje lurt da, men ditta kan seff variere fra tilfelle til tillfelle.. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 24, 2006 ok.. ja, har hørt at de snakker om den kjedestrammeren.. kanskje ikke det billigste å fikse? lyen kommer i bakkant av motoren.. vet ikke om d sier deg noe? Strammeren sitter i bakkant av topplokket ja. Desverre høres det da ut for at det er denne som er defekt/slitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 25, 2006 Strammeren sitter i bakkant av topplokket ja. Desverre høres det da ut for at det er denne som er defekt/slitt. Mye tar de på Møller for og bytte noe slikt? Evt hvor mye koster kun delene? Vanskelig og gjøre selv,skal bytte strammeren min nå da min har begynt og rasle litt,typisk ved 125K ca det så.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 25, 2006 Eg trur delene koster ca. 2500. Min har gått 204.000 no og eg trur ikkje det har blitt skifta strammer på den. Men det er på tide no å skifte den for når den står lenge på tomgang begynder den å tikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 25, 2006 Veit ikke prisen på delene. Litt komplisert å skifte. Kamakslene må ut, tannreima løsnes, kamakslene med strammer og kjede times og så time tannreima på nytt. Bjørn: Ditt problem er antakelig relatert til ventilløftere eller oljekvalitet. Tror ikke løfteren er problemet på din bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 25, 2006 Det er i bakkant på motoren det tikker. Har høyrt med fleire og dei meiner det er strammeren. Eg køyrer på Castrol Magnatec, skal jo vere grei olje for motoren det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 25, 2006 Det er i bakkant på motoren det tikker. Har høyrt med fleire og dei meiner det er strammeren.Eg køyrer på Castrol Magnatec, skal jo vere grei olje for motoren det. Ok. da så. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 27, 2006 oki, ja lyden kommer ifra bakkant av toppen ja hmm, kanskje ikke lurt å kjøre med denne lyden? bah.. er vell bare å bestille time hos møller eller et annet kjent verksted å få bytta strammeren da, skulle funnet ca pris for bytte av denne: rolleyes men, hva hvis det er oljepumpa som er slitt, åsså har strammeren fått for lite olje... og deretter blitt defekt-- da må jo begge byttes? kan jo håpe på at det er den sila inn til pumpa da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 27, 2006 Eg har fått beskjed om at det ikkje er så farleg å køyre med den når den bare tikker. Eg har køyrt noko over 10.000 km med den etter at tikkinga begynde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 27, 2006 ok.. Jeg har ikke noen tikking.. har bare den rasslelyden når du ruser motoren litt.. ganske ekkel lyd.. Jeg kjører Castrol 5-30 olje, syr fint på tomgang:P når man passerer 1500 omdr kommer den rassle lyden: bråk : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 27, 2006 Fææn, har og hørt en slik lyd fra motoren på min bil..... Tikking er det og litt av. Men ikke så mye som på min far sin passat, den høres ut som en diesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 27, 2006 Hadde noe lignende på min motor når jeg fikk den.. Viste seg å være den strammeren til den lange reima i framkant av motoren.. Hørte bare når jeg ruste på lavt turtall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 27, 2006 Lyden jeg har er og kun på forholdsvis lave turtall. Reima i forkant, er det registerreimen det? Denne er vel mindre stress å bytte? Har byttet på en Volvo 850 for min bror før, og det gikk fint ved hjelp av Haynes manual. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 27, 2006 Lyden jeg har er og kun på forholdsvis lave turtall. Reima i forkant, er det registerreimen det? Denne er vel mindre stress å bytte? Har byttet på en Volvo 850 for min bror før, og det gikk fint ved hjelp av Haynes manual. Reima foran er bare flatreim som driver dynamo, vannpumpe, vifte + kanskje noe jeg glemte... Reg-reima ligger innenfor den igjen bak dekselet... Reima er grei å skifte den, men må demontere litt for å komme til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 27, 2006 stemmer det.. lyden kommer kun på lave turtall.. opp til 2000 rpm.. Litt ekkel lyd å kjøre med, når folk sier at de har opplevd topphavari Har ringt verksted idag for prisoverslag for bytte av kjedestrammeren som ligger i bakkant av motoren.. skal bli spennende å høre, får svar i morgen da møller ikke hadde åpent idag: rolleyes Dere skal bli oppdatert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 27, 2006 Tror det koster rundt 5-6000,- for alle delene (nytt kjede, strammer og noen glidere om jeg ikke tar helt feil) og så mener jeg det var pluss arbeid.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 28, 2006 åi.. d var ikke no særlig billig Var det på merkeverksted da? Men det kan ikke være noe annet som lager den lyden? rassling fra bakkant av motoren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 28, 2006 Det var hos merkeforhandler ja.. Men det er jo ikke sikkert at man trenger å bytte alle disse delene, men jeg ble anbefalt at dersom jeg skulle fikse min så burde jeg bytte alt. For da følger slitasjene hverandre for å si det sånn. Men når du sier rasling så er det jo ikke så mye annet der bak enn det kjede som kan forårsake en slik lyd.. Hos meg er det litt tikking, men mener jeg hører noe rasling nede i bakkant av motoren.. Når jeg sitter i førersetet og hører under bilen fra setet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 28, 2006 Det var hos merkeforhandler ja.. Men det er jo ikke sikkert at man trenger å bytte alle disse delene, men jeg ble anbefalt at dersom jeg skulle fikse min så burde jeg bytte alt. For da følger slitasjene hverandre for å si det sånn. Men når du sier rasling så er det jo ikke så mye annet der bak enn det kjede som kan forårsake en slik lyd.. Hos meg er det litt tikking, men mener jeg hører noe rasling nede i bakkant av motoren.. Når jeg sitter i førersetet og hører under bilen fra setet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 2, 2007 ok, da har jeg fått svar fra verkstedet!! Ble oppringt idag.. di fortalte at prisen kom på 5800,- med arbeid og deler.. strammeren, kjede, toppdekselpakning osv.. dette må da være en overkommelig pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...