Motorbytte i Golf 87-modell

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva jeg trenger av deler for å bytte over fra en 1.8 med forgasser til en G60 motor i en 87 modell?

 

Det jeg har er følgendes

 

G60 motor

G60 girkasse (både vanlig og med automat ?!)

Pedalsett (både manuell og automat)

Giroverføring (samt til automatkassa)

G-lader, dynamo (komplett motor)

Komplett ledningsnett til motor (har ikke kikka på det enda, men skal være komplett)

 

Bremser blir bytta over til G60 foran og bak.

 

Det jeg tror jeg mangler da er (correct me if I'm wrong)

 

- bensin innsprøytningspumpe (eller kan jeg bruke den fra 90 hk'n?)

- radiator og intercooler?!

- Må jeg gjøre noe med ledningsnettet ellers i bilen for å få dette til å funke?! må jeg ha ledningsnett fra 90 modell eller nyere?! CE2 eller hva det heter?!

 

Dette er det jeg kommer på...

 

Noen som har noen tilps på hvordan jeg bør gå frem når jeg skal bytte over dette her? er det stort sett "plug-and-play"???

 

Alle tips mottas med takk.

 

Mvh

 

Trond Wiggo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner sikkert en drøss med info hvis du søker om dette. Mange som har gjort det her på forumet og har fått ganske bra beskrevet hva du trenger. Jeg vil tro du er meget godt i gang med det du har der. Bare å begynne å plukke ut det gamle. Vil tro du må ha ny bensinpumpe, og ledningsnett i bilen som du sier der, ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har forsøkt å søke litt, men finner igrunn mer spørsmål enn svar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er ikke langt fra sannheiten nei..

 

IC og radiator trenger du (og gummibelgen fra laderen til cooleren)

 

du skulle også hatt bensinpumpen fra en g60, men dette er ikke noe must hvis du har k-jet pumpe.. FPRen skal justere trykket

 

om du vil ha plug&play må du få deg en CE2 sikringsboks (nye typen plugger), og når du må ha den, vil du like så greit bytte hele ledningsnettet i bilen ;)

 

alternativt kan du sette deg ned med avbiteren, loddebolt og koblingsskjema og spleise motornett med din eksisterende sikringsboks...og da er det jo kjekt å kunne å lese koblingsskjema så du ikke gir deg selv hodepiner i ettertid og selger hele bilen fordi du ikke får den til å gå rett :)

 

om du trenger koblingsskjema fra PG (g60) så kan jeg hjelpe deg med dette hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og i tillegg vil du ha IC'en fra en golf g60 eller rallye da disse har grei size.. er ikke sikker på hvilke radiatorer som kan skrus fast i denne (har ikke etka i julen gitt..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke sikker på hvilke radiatorer som kan skrus fast i denne (har ikke etka i julen gitt..)[/Quote]

Trenger ikke skrues fast. Med litt hjemmemekka "holdere" så står de fint i ro mot hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke skrues fast. Med litt hjemmemekka "holdere" så står de fint i ro mot hverandre.

 

les strips :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

les strips :tilber:

 

hehe... hvem sier man trenger strips :> min ic og radiator holdes på plass av gummislangene som går inn på de, hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... hvem sier man trenger strips :> min ic og radiator holdes på plass av gummislangene som går inn på de, hehe..

 

hehe.. det var min løsning også.. men etter min far hadde komt over motorrommet mitt med patent bånd så ble andre boller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm... er radiator som jeg trenger KUN å finne på G60'er??

Eller kan jeg bruke noen andre?

hva skjer om jeg bare bruker den som står der idag? fra 90 hk'n?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de forskjellige radiatorene til golf har inn og uttak til vannet på forskjellige steder...

 

Felles for alle golf 2 radiatorer er vel at alle har 1 vifte, tror størrelsen er rimelig den samme.

 

Mange oppgraderer til viftene til vr6 for de er dobble.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men måååååå jeg ha en radiator fra en G60? eller kan jeg ihvertfall midlertidig bruke den fra 90hk'n?

(har ikke fått sett noe på motor etc enda.. så mulig dette sier seg selv når jeg ser det.. er på juleferie og motor står hos en kompis hjemme...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du har komplett motor fra g60 og alle vannslanger fra g60 så vil du nok se at de ikke passer pga av uttakene er på forskjellige steder.. men det er bare til å ha nok vannslange så klarer du å mekke til noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp.. time will show...

 

blir ikke med det første.. er jul nå, så litt jobbing, så thailand, så litt jobbing... ogsååååååååå blir det bil bil bil bil... samt garasje/verksted bygging...

 

"har jeg mye å gjøre!?..." (ref: fjordland reklamen...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vi se da... nå har jeg komt godt igang med dette her... Følgende er byttet foreløpig

 

* Komplett bakhjulsoppheng med nye skiver/klosser, bremseslanger, lastavhengigventil.

 

* Bensinpumpe i tank fra Golf 16v (håper det funker) Montert filter og pumpe ved høyre bakhjul. (MYE rust på dette her gitt, så om noen har noe som er i bra stand, gi en lyd)

 

* bensinslanger til og fra tank, og til og fra motor. Montert kullfilter i rammevange og lagt lufting bak til tanken. (bora opp en nippel helt oppe på fyllerøret og koblet meg til med avluftinga der)

 

* Bærebroer foran er byttet ut med corrado G60 bærebroer, nye hylser montert, nye bolter på bærekuler og styrekuler

 

* Montert "ny" servo, inklusiv bytta ut nedre "kryss" på rattaksel for å få til å passe, slanger, pumpe og "oljekjøler" til servo montert

 

* Bytta fremre motorfeste

 

* 9" bremsekraftforsterker montert

 

* bora hull i torpedovegg for hydraulisk clutch, samt montert opp nytt forsterknings/holdeblekk for bremsekraftforsterker og clutch-sylinder

 

* Montert PG motor. (bytta regreim, strammehjul)

 

* Ny speedometerwire og gaswire montert

 

* Bytta ut automatgirkassa med 02A manuell kasse, samt svinghjul og clutch til dette.

 

* Bytta nav, skiver, klosser og slanger foran

 

* Bytta pedalsett

 

*revet ut 50 meter med ekstra kabel til diverse lys i interiør, strober etc...

 

* tatt ned gamle eksos anlegget.

 

 

 

 

Ting som gjenstår

 

* Få opp "nye" 2.5" anlegget, må lage erstatningsrør for katalysator, eller få på en katalysator. (har muligens begge deler klart snart)

 

* Fikse litt på bensinpumpe/filter enheten..

 

* Få kobla på nye bremserør til bakstillinga, må forske litt på dobbeltkoningsverktøyet fra biltema... inn med noen nye nipler

 

* Få satt inn nippel i reservoar til bremsekraftforsterker så jeg kan få kobla opp hydrauliske clutchen

 

* Monter fast wire overføringa og girspak

 

* Legge opp styring til bensinpumpe i tank samt pumpe ved bakhjulet

 

* Montere stabstag foran, (mangler en gummiforing, kommer om noen dager)

 

* Lage til noe for å få vakum på bremsekraft forsterker. (slange og 1 veis-ventil er montert, må bare finne en smart plass å koble på)

 

* Finne uttav ledningsnettet til motor samt få lagt dette opp (har vært automat på bilen før, så usikker på hvor "automatkassa" roter til styringa nå når det ikke lenger er automat, noen som vet????)

 

* Koble opp igjen dashen og finne uttav det elektriske, muligens bytte ut mesteparten av det elektriske... har et nyere ledningsnett liggendes

 

* Legge opp igjen nytt til stereoanlegg, høytalere etc...

 

* Sette inn nye radiatoren og koble på slanger etc på denne

 

* Få lagt opp nytt elektrisk til rallyfront og grøftelysene

 

* Generellt shine opp bilen inn og utvendig. (skal ut med alt av matter etc innvendig for rens samt "inspeksjon" av karosseri innvendig

 

tror det var det meste...

 

 

Forresten, noen som vet hva som er forskjell på håndbrekkwire fra biltema på 84-88 modell kontra 89-91 modell, begge deler til bil med skiver bak...?!?!? hva skal jeg bruke når jeg har en 87 modell bil, og 90 modell bakstilling!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Få satt inn nippel i reservoar til bremsekraftforsterker så jeg kan få kobla opp hydrauliske clutchen"

 

Kjøp fra Passat 35i, den har nippel orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje sjekke ut det da.. var å oppe på møller igår å kikka litt, men fant egnetlig ikke uttav det beholder greiene.. ny tank til "vanlig" golf kosta rundt 350,- så da er en ny nippel i den jeg har nå en billig modifisering i tilfelle... Ingen som har en sånn tank liggendes tilfeldigvis...

 

Noen som vet hva delenummeret til "holdebukk" til bremsekraftforsterker og hydraulisk clutch er på bil uten ABS??? Skulle bestillt en ny sånn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holdebukk fra 35i passer vel også. Huggern? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen spesielle huggere du kan komme på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.