Anbefalte innlegg

Mulig dette har vert oppe før, Prøvde å søke men fant ikke noe. Åssen olje anbefales det å bruke på V6 TDI motorene?? Skal ikke ha noe longlife greier altså!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min har jeg brukt Castrol RS 0w-40, og oljeskift ca hver 10 000. Og den har jeg vært veldig fornøyd med. Null skitasje på kammer og ventliløftere og du slipper den ubrukelige longlife oljen. : rolleyes

Nå har vel denne gårr ut av produksjon og blitt erstattet med Castrol Edge Sport 0w-40. Er på tide med et nytt oljeskift nå i romjula og tenkte jeg da jeg skulle ha denne.

Du har skjøt at du ikke må ha longlife olje, for det er noe ordentlig dritt.: bh : blir til og med kalt short life olje av de som har greie på motor : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min har jeg brukt Castrol RS 0w-40, og oljeskift ca hver 10 000. Og den har jeg vært veldig fornøyd med. Null skitasje på kammer og ventliløftere og du slipper den ubrukelige longlife oljen. : rolleyes

Nå har vel denne gårr ut av produksjon og blitt erstattet med Castrol Edge Sport 0w-40. Er på tide med et nytt oljeskift nå i romjula og tenkte jeg da jeg skulle ha denne.

Du har skjøt at du ikke må ha longlife olje, for det er noe ordentlig dritt.: bh : blir til og med kalt short life olje av de som har greie på motor : smil :

 

 

Var Castrol jeg egentlig hadde tenkt å benytte meg av ja. Noe tips om hvor jeg skal kjøpe den?? Er jo forholdsvis stiv pris på den olja der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har iallefall en grei avtale med mekonomen, der vi her i telemark har 20% iallefall. Da komemr vel olja påca 600,- pluss filter på 80,- da inkludert klubbrabatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil sterkt ambefale deg Agip 10 40 olja. Vi bruker den på jobb og vi får ikke noe annet en brae tilbakemeldinger. Vi brukte castrol før, men etter vi prøvede agip så bruker vi bare det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW's "originale" olje er Shell Helix Ultra 5w30 som tilfredsstiller VW norm 504.00/507.00. Denne finner man til og med i delekatalogen (delenummer Z 096 395 001). Det viktigste er vel uansett at den tilfredsstiller VW504.00/507.00.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW's "originale" olje er Shell Helix Ultra 5w30 som tilfredsstiller VW norm 504.00/507.00. Denne finner man til og med i delekatalogen (delenummer Z 096 395 001). Det viktigste er vel uansett at den tilfredsstiller VW504.00/507.00.

 

Enig med du, det er jo den type olje motoren er spec'et for og om man da bytter etter 1000 eller 30.000 kjørte kilometer får da være opptil hver enkelts lommebok og preferanse. Man behøver ikke kjøre med samme olja i 2 år bare fordi det heter longlife, så jeg slenger meg på Mr. Lindgrens stalltips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sa jeg ikke direkte at jeg anbefalte denne oljen, jeg bare sa at dette er den "originale". I tillegg har VW en annen type olje i tillegg, den er av et merke jeg aldri har hørt om tidligere, Tecar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW's "originale" olje er Shell Helix Ultra 5w30 som tilfredsstiller VW norm 504.00/507.00. Denne finner man til og med i delekatalogen (delenummer Z 096 395 001). Det viktigste er vel uansett at den tilfredsstiller VW504.00/507.00.

 

På 2,5 TDI V6 så står det vel i instrusjonsboka at du skal bruke VW 505 00 olje. men etter som jeg har skjønt, så er den 504 00/507 00 også bruken de på denne motoren.

 

Den oljen som er beregna på longlife er jo også dyrere enn den som ikke er longlife olje. Så da ville jeg si at det er bortkastede penger så lenge du ikke skal følge longlife'en uansett. Men det er bare min mening : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo legge til at den helix oljen som Per henviser til koster 218kr literen hos VAG (før evt rabatt)....dette er som nevnt også en longlife-olje...

 

selv kjører jeg faktisk på felleskjøpet sin "super syntetic" som er en 5-40 olje (70kr pr liter) og jeg har fra sikre kilder at denne oljen faktisk er statoil sin "lazerway" som på statoil sine bensinstasjoner koster bortimot 200,- litern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sa jeg ikke direkte at jeg anbefalte denne oljen, jeg bare sa at dette er den "originale". I tillegg har VW en annen type olje i tillegg, den er av et merke jeg aldri har hørt om tidligere, Tecar.

 

Med mitt innlegg regnet jeg med at du ikke henviste til Shell helix spesifikt, men til at oljen burde ha de respektive VW normene.

 

 

 

 

Eilefsen; VW507.00 har tatt over for de tidligere Diesel spesifikasjonene:

VW505.00

VW505.01

VW506.00

VW506.01

 

Mens VW504.00 har tatt over for de utallige bensin spesifikasjonene:

VW500.00

VW501.00

VW501.01

VW502.00

VW503.00

VW503.01

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mitt innlegg regnet jeg med at du ikke henviste til Shell helix spesifikt, men til at oljen burde ha de respektive VW normene.

 

Helt riktig! Det er dette som til syvende og sist teller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, var jo egentlig det at du måtte ha den rette spesifikasjonene som jeg også skulle frem til.

Og når det gjelder olje, så er det vel så mange forskjellige meninger om hva som er best. I norge bruker de shell på vag verksted, i tyskland bruker de mobil1. Så det er vel egentlig bare å velge en. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men saken er jo den hvis en ønsker å IKKE kjøre longlife intervaller på bilen, er det jo som å kaste penger på en olje du tapper av etter 10-15k likevel...er jo sinnsykt at en liter med longlife skal koste over 200kr litern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, var jo egentlig det at du måtte ha den rette spesifikasjonene som jeg også skulle frem til.

Og når det gjelder olje, så er det vel så mange forskjellige meninger om hva som er best. I norge bruker de shell på vag verksted, i tyskland bruker de mobil1. Så det er vel egentlig bare å velge en. : rolleyes

 

Shell og Mobil er vel ettermarkedsolje. Så vidt jeg har skjønt, er det Fuchs Titan som er orginalfyllt fra fabrikk. Jeg bruker demses på min A3 og er svært godt fornøyd.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell og Mobil er vel ettermarkedsolje. Så vidt jeg har skjønt, er det Fuchs Titan som er orginalfyllt fra fabrikk. Jeg bruker demses på min A3 og er svært godt fornøyd.:)

 

Det er godt mulig at det er. Men som Morten sier, så er det å kaste bort penger å fylle longlife olje om du ikke skal følge longlife servicen. Denne er jo dyrere enn den vanlige olja. Og å kjøre longlife på disse motorene er jo som å skyte seg selv i leggen : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig at det er. Men som Morten sier, så er det å kaste bort penger å fylle longlife olje om du ikke skal følge longlife servicen. Denne er jo dyrere enn den vanlige olja. Og å kjøre longlife på disse motorene er jo som å skyte seg selv i leggen : smil :

 

Jeg kjører Fuchs Titan GT 1 Longlife, til 75 kr. literen hos Oljelageret.no.

Er enig med at å kjøre lange intervaller, som 30t`km på oljen, er tull. Longlife oljen er dog en meget god kvalitet, men at du bruker den, behøver nødvendigvis ikke bety at du må kjøre "longlife". Jeg bytter på 10t`km.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell og Mobil er vel ettermarkedsolje. Så vidt jeg har skjønt, er det Fuchs Titan som er orginalfyllt fra fabrikk. Jeg bruker demses på min A3 og er svært godt fornøyd.:)

 

På alle nye vw/audi står det nå at de anbefaler Castrol på oljepåfyllingslokket, så er nok trolig påfyllt det fra fabrikk nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På alle nye vw/audi står det nå at de anbefaler Castrol på oljepåfyllingslokket, så er nok trolig påfyllt det fra fabrikk nå?

 

Det funker nok ikke slik. Noen utvikler oljen sammen med bilprodusentene og har fabrikkfyllingen. Andre betaler for å få assosiere sin olje med et merke.

Du tror vel ikke VAG hadde satt Castrol på fyllingslokket hvis ikke det var betalt for ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW507.00 har tatt over for de tidligere Diesel spesifikasjonene:

VW505.00

VW505.01

VW506.00

VW506.01

 

Mens VW504.00 har tatt over for de utallige bensin spesifikasjonene:

VW500.00

VW501.00

VW501.01

VW502.00

VW503.00

VW503.01

 

Hvor finner man en slik oversikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.