#1 Skrevet Desember 25, 2006 Hvor vanskelig er det å bytte foringer foran på en Golf IV? Er det enklere å kjøpe hele bærearmer? Hva trenger jeg for å bytte 'alt' av foringer foran på en Golf IV? Er det evt. noen som tar på seg en slik jobb? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2006 Hvor vanskelig er det å bytte foringer foran på en Golf IV? Er det enklere å kjøpe hele bærearmer? Hva trenger jeg for å bytte 'alt' av foringer foran på en Golf IV? Er det evt. noen som tar på seg en slik jobb? foringene er pressa på med presse og jeg vil anbefale deg å ikke beyne med det hvis du ikke har tilgang til presse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2006 Med andre ord enklere å kjøpe hele bærearmen med ferdig montert foring da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 2, 2007 Bumper denne litt... hvor stor jobb er det å bytte bærearmer selv? Er det bare skru av/skru på, eller er det mye annet knot i tillegg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 2, 2007 Kjøp nye bærearmer hos Krogslund, hyggelig pris der..ca 400/side tror jeg.. Ikke fryktelig med jobb, men du må jo egentlig ha forstillingskontroll etter at bærekula er ute da.. så vil anbefale å bytte bærekule og endeledd i samme slengen, så bytter du alt og blir ferdig med forstillingskontroll for en stund..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 2, 2007 Kjøp nye bærearmer hos Krogslund, hyggelig pris der..ca 400/side tror jeg.. Ikke fryktelig med jobb, men du må jo egentlig ha forstillingskontroll etter at bærekula er ute da.. så vil anbefale å bytte bærekule og endeledd i samme slengen, så bytter du alt og blir ferdig med forstillingskontroll for en stund..! Fikk beskjed av møller at man IKKE trenger forstillingskontroll ved bytte av bærearm/kule, ingen justering på den så =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 2, 2007 Hadde heller tatt av hele brua, og tatt den i ei presse og bytte foringer. De koster 240,- inkl mva, da har du broforinger til begge sider. Like greit, og like godt =) Ville kanskje bestilt begge bærekulene med det samme du har broene av. Koster 170,- pr kule, like greit å ta det i samme slengen =) mvh Lars Georg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 2, 2007 Du kan def endre camber på Golf IV i forhold til innfestinga av bærekula til bærearmen, hullene er ikke så tighte.. men litt nøyaktig måling så kan en klare seg uten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 2, 2007 Har mulig tilgang til presse, men det er jo noe dritt om foringene sitter så jæv**g at man får problemer. Fikk jo en pris på komplette bærearmer med bærekuler som ikke var så aller verst - men det er jo selvfølgelig mye billigere å bare bytte foringer og bærekuler. Men selve jobben med komplette bærearmer/bærekuler, er det rein skru av > skru på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 3, 2007 bare 3 skruer som holder kula i broen ja=) Mye koster brua komplett med kule? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 3, 2007 Hvis du har tilgang til presse, bør forholdene ligge godt til rette for å fikse det selv. Det hadde ikke jeg da jeg byttet foringer på 240'ene mine, men det gikk fint å improvisere et utmerket presseverktøy med standard rørdeler, ei gjengestang, litt skiver og muttere osv. Og godt med muskelkraft og bannskap! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 13, 2007 Har handla inn komplette bærearmer med bærekuler nå. Ble billigere enn å kjøpe bærekuler og løse foringer... hehe Blir bytta så fort som mulig. Regner med at det skal være en forholdsvis kurant operasjon, ser ut som om jeg kun må kose meg med 3 skruer/bolter på hver side 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 16, 2007 Æsj, skulle bytte endeledd, og fikk feil type. Finnes en på 75mm og en på 94mm. Jeg fikk den korte. Fikk heldigvis skrudd på den gamle igjen, med ny mutter. Får stikke og bytte delen i morra. Bærearmer er fiksa, med nye bærekuler og stab.stag. Ble helt annerledes å kjøre, men det er fortsatt en bitte liten klunkelyd i de verste dumpene. Mistenker støtdemperne, regner ikke med at de har vært bytta siden bilen var ny 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 20, 2007 Bumper meg sjøl igjen. Golfen har nå fått: - nye bærearmer med foringer - nye bærekuler - nye stab. stag ledd (de små som skrus fast i enden på det store) - nye endeledd Bilen er blitt ganske så tight og fin nå, og ulydene som var er borte. Meeeen.. jeg hører fortsatt en bitteliten klunkelyd når jeg kjører over små skarpe humper/vaskebrett. Som alle veit, er det LITT irriterende! Hva kan det være? Er det mulig at noe annet nå har blitt "det svakeste ledd" etter at alt annet har blitt byttet? Jeg mener det kan være enten: - fjærbeinslager - støtdempere (er nok modne for utskiftning) - 'foring' som holder selve stab. staget fast i forstillingen (halvsirkel av metall med gummi inni Ser ikke ut som om noen av tingene har blitt byttet noensinne, så det kan kanskje være på tide. Setter pris på alle forslag og innspill! Ellers lurer jeg på om det er noe spesielt man må tenke på ved bytte av bremsevæske + lufting av bremser på bil med abs/esp? Har tenkt å bytte bremsecalipere bak, pluss muligens bremseslanger foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 20, 2007 Bumper meg sjøl igjen. Golfen har nå fått: - nye bærearmer med foringer - nye bærekuler - nye stab. stag ledd (de små som skrus fast i enden på det store) - nye endeledd Bilen er blitt ganske så tight og fin nå, og ulydene som var er borte. Meeeen.. jeg hører fortsatt en bitteliten klunkelyd når jeg kjører over små skarpe humper/vaskebrett. Som alle veit, er det LITT irriterende! Hva kan det være? Er det mulig at noe annet nå har blitt "det svakeste ledd" etter at alt annet har blitt byttet? Jeg mener det kan være enten: - fjærbeinslager - støtdempere (er nok modne for utskiftning) - 'foring' som holder selve stab. staget fast i forstillingen (halvsirkel av metall med gummi inni Ser ikke ut som om noen av tingene har blitt byttet noensinne, så det kan kanskje være på tide. Setter pris på alle forslag og innspill! Ellers lurer jeg på om det er noe spesielt man må tenke på ved bytte av bremsevæske + lufting av bremser på bil med abs/esp? Har tenkt å bytte bremsecalipere bak, pluss muligens bremseslanger foran. Stab.stagforinger er en vanlig utskiftning på A3 i allefall, og kan lage en god klunkelyd. I tillegg har du de bikkjebeina som kan være gåene. Verdt å ta en kikk på disse også da A3 og golf er relativt likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 20, 2007 Er vel antageligvis identisk på Golf og A3. Bikkjebeina er bytta.. tenker du på den halvsirkelen som fester stab. staget til selve forstillingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 20, 2007 Er vel antageligvis identisk på Golf og A3. Bikkjebeina er bytta.. tenker du på den halvsirkelen som fester stab. staget til selve forstillingen? Stemmer det Nils. Har bytta de på egen bil også, og merkbar forskjell. De så rimelig slitne ut så jeg kjøpte både bøyle, skruer og selve foringen. Husk på å ha på kobberfett ellers vil det knirke etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 21, 2007 Takker for svar, Kim. Har handlet inn de indre stab.stag foringene. Det var visst en helt normal greie at disse forårsaket litt bråk.. Smurte du kobberfett på selve gummien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 21, 2007 Takker for svar, Kim.Har handlet inn de indre stab.stag foringene. Det var visst en helt normal greie at disse forårsaket litt bråk.. Smurte du kobberfett på selve gummien? Jepp kobberfett på anleggsflaten der gummien berører stabstaget er vanlig prosedyre. Ellers er det muligheter for knirk etterhvert. Kan også være greit å finne deg noen bolter som er en smule lenger enn de som sitter originalt, som da er lange nok til å entre gjengene før foringen er ordentlig komprimert og sitter som den skal. Deretter er det bare å skru ut denne bolten og sette i original bolt, fiks ferdig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 23, 2007 Kim, takker så mye for utrolig gode tips! Spesielt dette med litt lengre bolter, det gjorde susen! Ellers var det en enkel og grei jobb å bytte. De indre stab. stag foringene var helt utslitte, så det var godt å få byttet. Det beste av alt: Alle ulyder er nå borte vekk!! - og så vet jeg at alt er nytt og fint der framme (bortsett fra støtdempere da, det blir neste prosjekt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 23, 2007 Kim, takker så mye for utrolig gode tips! Spesielt dette med litt lengre bolter, det gjorde susen! Ellers var det en enkel og grei jobb å bytte. De indre stab. stag foringene var helt utslitte, så det var godt å få byttet. Det beste av alt: Alle ulyder er nå borte vekk!! - og så vet jeg at alt er nytt og fint der framme (bortsett fra støtdempere da, det blir neste prosjekt) Knall Ikkeno er som nye foringer og tight hjuloppheng heheh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...